80-luvun helmen päivityksessä projektina on täydellinen perhe, jollaista ei ole. Sitten viuhuvatkin teräaseet.
Alkuperäinen trilleri The Stepfather (1987) on kompakti paketti perhekäsitteen ja jenkkiyhteiskunnan satiiria, harhamielistä ilmapiiriä ja tietenkin teräasepainotteista runnontaa. Puhdaspiirteisen jännitysnäytelmän uusi versio vuodelta 2009 on tapahtumiltaan tarpeettomasti paisunut.
Perusasetelma on säilynyt. Sinkkunaisia kihlaava psykopaatti yrittää rakentaa harmonisen perheonnen, mikä realistisesti katsottuna on mahdoton päämäärä. Entinen aviomies kytkeytyy häiritsevästi yhtälöön kolmanneksi pyöräksi. Lapset joko hylkivät tai vierastavat perheenpääksi haluavaa isäpuolta.
Vastoinkäymiset kasaantuvat ja etenkin kasvavat, sillä painetta poistavaa venttiiliä ei löydy. Vanha perhe teurastetaan. Hanketta jatketaan puhtaalta pöydältä muualla. Kuvio on itseriittoinen, sillä mies on kuin luuppiin jäänyt kone. Kierteen voi katkaista vain virkavallan väliintulo.
The Stepfather alkaa jälkipyykistä. Hyväntuulinen David (Muodon vuoksi -sarjan Dylan Wash) muuttaa peilin edessä ulkonäköään. Kamera seuraa tämän kulkua verisen olohuoneen läpi keittiöön. Ruumiita on talossa pitkin poikin. Lopulta mies astelee ulos, hyppää autoonsa ja vaihtaa maisemaa.
Vieraalla paikkakunnalla David iskee silmänsä välittömästi uuteen kohteeseen. Hetken arki on kuin unta eronneen naisen löydettyä unelmiensa miehen. Sotilaskoulusta kotiin palaava poika Michael (Penn Bagdley) kuitenkin huomaa Davidin omituisen, salailevan käytöksen. Tyttöystävänsä (Amber Heard tutussa koristeroolissa) kanssa he alkavat selvittää taustoja.
Kaavamaiseen trilleriin tuo lisäpotkua maanläheisyys. Narsistinen David ei ole varjoissa lymyilevä Michael Myers. Hän on enemmän aidon sarjamurhaajan kaltainen, joka viettää ulospäin rattoisaa arkea keskiluokkaisessa naapuristossa. Kurissa pitävä selväjärkisyyden naamari alkaa kuitenkin repeillä.
Klassinen ja ennen kaikkea kylmäävä on alkuperäisestä lainattu kohtaus, jossa hajoamispistettä lähestyvä David sekoaa sanoissaan. Hän ei ole enää varma, mikä perhe on tällä kertaa kierroksessa — aiempien uhrien tosiasiallinen suuri lukumäärä tuodaan julki yhdellä lauseella ja häiriintyneellä kehonkielellä.
Poikkeavaa on, että Davidin syyllisyys kerrotaan heti aloituksessa eikä elokuva leiki esimerkiksi epäluotettavalla kertojalla. Sen sijaan teoksesta kasvaa raaka peli, jossa David reagoi jokaiseen häntä uhkaavaan tekijään. Jännitteen laatu muuttuu juonittelusta julmaksi väkivallaksi. Osansa saavat naapuri ja perheen ystävät.
Show’ta kannatteleva Dylan Walsh on mainio roolissaan mieleltään sirpaloituneena murhamiehenä, jolla kiltteys on jäänyt pahuuden ikuiseen niskalenkkiin. The Stepfather toimisi paremmin, jos kestoa leikattaisiin häivyttämällä hedelmätön sivujuoni, joka seuraa Davidia jäljittäviä etsiviä. Nyt se on vain OK, osiensa summa.
Teksti: © 2010 Jaakko Kuitunen
Lisämateriaaliakin on kohtuullisesti. Mukana on Penn Badgleyn, Dylan Walshin ja ohjaaja Nelson McCormickin kommenttiraita, 20-minuuttinen making of-dokumentti Open House, stuntteihin syventyvä dokumentti (n. 12 minuuttia). Lisäksi levyltä löytyy viisiminuuttinen gag reel, eli pilalle menneitä otoksia, ja kasa trailereita.
Blu-ray-teksti: © 2010 Antti Honkala
Perkele, että on Russell Crowella hermo pinnassa!
Lue lisää »Ihmiskuntaa moukaroiva komeetta kiteyttää tuhobuumin muodonpalautuksessa koronavuoden kriisikäytöksen.
Lue lisää »Epäortodoksinen eroko? Netflixin menora-menestyjä tutustuttaa vanhakantaiseen juutalaisuuteen, jonka vivahteissa viihtyisi pidempäänkin…
Lue lisää »Perkele, että on Russell Crowella hermo pinnassa!
Lue lisää »Hullu ja masentunut Hollywood synnytti Citizen Kanen, jonka myyttinen auteur saa Fincheriltä isällisen avokämmenen.
Lue lisää »Kotoilun lämmin ja pehmeä kaima The Blitzin ajoilta maalaa miedon lesbosuhteen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA