Hämy psykiatri, hämyt sisarukset ja hämy toimittaja kokoontuvat raottamaan menneisyyden verhoa tylsässä trillerissä.
Trilleri Sisters (2006) pohjautuu Brian De Palman käsikirjoitukseen/alkuperäiseen tarinaan. Etukansi markkinoi julistamalla, kuinka sillä on sama tuottaja kuin hiteillä American Psycho (2000) ja The Crow (1994). Laadun tae? Ei.
De Palman kaltainen popvisionääri, jota on vääristävästi kutsuttu vain Alfred Hitchcockin marginaalimerkintöjen jäljentäjäksi, olisi saanut potkua tähän psykodraamaan. Mysteerissä on läsnä hänelle ominaisia elementtejä kuten kaksoisolennon tematiikka. Ja niin, Sisters onkin osittainen remake De Palman samannimisestä 70-luvun elokuvasta.
Tekninen mitättömyyskin on nykystandardein arvioituna sen verran saumojen välistä irvistävää, että pakettiin jaksaa suhtautua yhtä intohimoisesti kuin halpaan televisiotuotantoon, joka on varattu torstain myöhäisiltaan. Parhaiten tätä kuvaa eräs sen ydinkohtauksista, jolla yritetään luoda paranoidia ilmapiiriä, onnistumatta.
Sanomalehden toimittaja Grace (Chloë Sevigny) on jo hetken ahdistellut lastenpsykiatria Lacania (Stephen Rea). En ole varma, onko sukunimi epäsuora viittaus ranskalaiseen psykoanalyytikkoon/psykiatriin, Freudin perilliseen, eksentriseen ajattelijaan Jacques Lacaniin, jonka monenkirjavat tekstit saavat Derrida-tutkijankin punastumaan.
Murtauduttuaan Lacanin työhuoneeseen Grace näkee tietokoneen näytöllä sameaa vakoilukameran kuvaa. Kamerat on sijoitettu Lacanin potilaan Angeliquen (Lou Doillon) ja tämän kaksoissiskon Annabellen asuntoon. Grace todistaa videokameran kautta murhan. Annabelle tai Angelique tai jokin surmaa nuoren lääkärin.
De Palma—Hitchcock-yhteys näkyy: myös Hitchcockin tirkistelyestetiikan kulmakivessä Takaikkuna (1954) valokuvaaja/toimittaja näkee vastakkaisessa talossa tapahtuvan murhan ikkunan läpi. Häntäkään ei uskota. Tirkistely virittyy jo huippuunsa, kun Grace kyylää ulkopuolisen vakoilumekanismeja — ja katsoja vastavuoroisesti kyylää Gracea.
Kun Grace saa etsivät murhapaikalle, kaksosia suojeleva Lacan ehtiikin karkuun mukanaan todistusaineisto, siis jätesäkki täynnä verisiä riepuja! Mies tapettiin, väittää Grace, mutta todisteita ei löydy, sanovat etsivät. Kamera venkoilee geneerisesti ja näyttää paikkoja, joita hahmot eivät näe tai ymmärrä nähdä: veriläikkiä nurkassa, piilotettu ruumis.
Grace jahtaa siis Lacania. Piirre realisoituu jo aloituskohtauksessa. Syykin paljastuu, luonnollisesti se on koko mysteerin jännitekertoimen keskeinen komponentti. Onko Lacania saalistava Grace tämän entisiä potilaita? Ja jos on, mitä hänelle on tehty? Instituutiokammosta pumpataan ydinnestettä, kun kaikkein välittömimmätkin laitokset paljastetaan hullujen tiedemiesten areenoiksi.
Toinen koukku on Angelique ja Annabelle —kuvio. Ontuen pujotellaan sillä, onko sisaruksia kaksi vai onko vain yksi jakomielitautinen ihmisraunio, joka vaihtaa persoonaa hennosta Angeliquesta väkivaltaiseen Annabelleen. Merkkejä Angeliquen haavoittuvaisuudesta annetaan, kun mieslääkäri erehtyy (jälleen) tirkistelemään naisen alastonta ruumista ja vatsassa olevaa valtavaa arpikudosta. Angelique pysyy kasassa Lacanin rokotteella.
Teksti: © 2009 Jaakko Kuitunen
Perkele, että on Russell Crowella hermo pinnassa!
Lue lisää »Ihmiskuntaa moukaroiva komeetta kiteyttää tuhobuumin muodonpalautuksessa koronavuoden kriisikäytöksen.
Lue lisää »Epäortodoksinen eroko? Netflixin menora-menestyjä tutustuttaa vanhakantaiseen juutalaisuuteen, jonka vivahteissa viihtyisi pidempäänkin…
Lue lisää »Perkele, että on Russell Crowella hermo pinnassa!
Lue lisää »Hullu ja masentunut Hollywood synnytti Citizen Kanen, jonka myyttinen auteur saa Fincheriltä isällisen avokämmenen.
Lue lisää »Kotoilun lämmin ja pehmeä kaima The Blitzin ajoilta maalaa miedon lesbosuhteen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA