Guy Ritchie tekee nimihenkilöstä toimintasankarin, Robert Downey Jr:n pitää laivan pinnalla.
Kymmenissä ellei sadoissa filmatisoinneissa esiintynyt Arthur Conan Doylen mestarietsivä Sherlock Holmes palaa valkokankaalle nykytrendin mukaisessa “uudelleenkäynnistyksessä”, nimeään kantavassa Guy Ritchien toimintakomediassa. Karismaattisen päätähtensä Robert Downey Jr:n varaan rakennettu Sherlock Holmes (2009) on nokkelasti sanaileva, mutta pinnallinen, ja sen salaseuroja ja mustaa magiaa yhdistelevä juonikuvio kaupallisesti laskelmoitu.
Holmes ja tohtori Watson (Jude Law) jahtaavat Conan Doylen hahmoja ja kertomuksia vapaasti yhdistelevässä tarinassa jo kerran hirtettyä lordi Blackwoodia (Mark Strong), joka näyttää okkultististen voimiensa avulla nousseen kuolleista. Taustalla vaikuttaa suurempi rikollisnero, jonka palkollisena työskentelee myös Holmesin romanttisen mielenkiinnon herättävä ammattivaras Irene Adler (Rachel McAdams). Holmesin ja Watsonin ystävyyttä hiertää tohtorin aikomus astua sivuun rikosten selvittelyn tieltä ja avioliiton polulle.
Ritchie muokkaa nimihenkilöstään odotusten mukaisesti toimintasankarin. Uusi Holmes on salaman nopeudella ajatteleva taistelukone, joka päättelee vastustajansa heikkoudet sisäisissä monologeissa ja toteuttaa sitten suunnitelman itämaisen taistelulajiekspertin tarkkuudella. Sisäinen ohjaava puhe kuulostaa kaikkine fysiologisine ornamentteineenkin kovin lapsekkaalta; se tyydyttää samalla tavoin kuin muovisten toimintasankareiden avulla läpi näyteltävät poikain voimafantasiat. Kuuluisaa partaveitsenterävää älyä esitellään muutoin temppuna, jonka juonenkuljetuksellinen merkitys jää liian vähäiseksi.
Toimintaohjaajana Ritchie on varsin pätevä: pakollisesta heiluttelusta huolimatta taistelukohtaukset ovat ymmärrettävästi koreografioituja. Tutut ohjaukselliset maneerit ovat esillä selittävissä takaumissa ja kiihkeätempoisessa ristiinleikkaamisessa. Ohuen käsikirjoituksen ansiosta kiinostavimpia kohtauksia ovatkin ne, joissa Ritchie antaa myöten mieltymyksilleen ja luottaa pinnalliseen dynaamisuuteensa. Alun hevosvaunutakaa-ajo, Holmesin improvisoitua naamioitumista ihasteleva takauma ja etenkin lopun kilpajuoksu aikaa vastaan nojaavat onnistuneesti rytmitajuiseen leikkaukseen.
Nousussa viime vuodet ollut Robert Downey Jr. (esimerkiksi elokuvilla Iron Man, Tropic Thunder) varmistaa tähtivoimallaan, että sarjallisuuteen nojaava teollisuus saa elokuvasta uuden lemmikin. Downey Jr. on roolissaan oma vetreä ja lievästi neuroottinen itsensä, ja tekee Holmesista tarkoituksella koomisen hahmon. Traagiset puolet, kuten kokaiinin käyttö ja epätoivoisesti sytykettä kaipaava mieli esitetään humoristisina anekdootteina.
Sijaiskonna Blackwoodista on tarkoituksella tehty käsikirjoituksessa vaatimaton, kun todellista arkkivihollista pidetään varjoissa ja säästellään jatko-osia silmälläpitäen. Kaupallisesti ratkaisu on kai oikeansuuntainen, mutta elokuvasta puuttuu siten riittävän vahva paha vastavoima Holmesin suvereenille älylle. Conan Doylen sivuhahmosta Irene Adlerista on sen sijaan nostettu tarpeellinen naispari Holmesille ja Rachel McAdams on roolissaan viehättävä.
Koko tuotannon vetoavuutta, näyttelijäsuorituksia myöten, haittaa “englantilaisuudeksi” erottuvan maailman puutteellinen välittyminen. Tunnelmansa puolesta elokuva voisi yhtä hyvin sijoittua Yhdysvaltoihin. Hans Zimmerin vauhdikas musiikki istuu hyvin alkuteolliseen mystiikkaan, jota elokuva muuten kuitenkin alihyödyntää.
Teksti: © 2010 Aleksi Salonen
Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.
Lue lisää »Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?
Lue lisää »Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA