Real Time

Real Time (2008)

| DVD
  • 3

Onko ihmiselämällä merkitystä, vai onko kaikki vain sattuman leikkiä, kysyy onnistunut indie-tuotanto.

julkaistu 2009-09-18 / päivitetty 05.10. klo 23:11

KUVA 3

Jay Baruchel
Jay Baruchel 

KUVA 2

Randy Quaid ja Jay Baruchel
Randy Quaid ja Jay Baruchel 

KUVA 1

Jay Baruchel
Jay Baruchel 

Real Time

Ohjaus Randall Cole
Näyttelijät Jay Baruchel, Randy Quaid, Jayne Eastwood
Maa Yhdysvallat
Pituus 90 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 2008 APB Pictures, Devonshire Productions, January Films, Serendipity Point Films
  • Kuva 4
  • Ääni 3
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p2-5">2</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

DVD

Miksi elää, kun elämä on vain lyhyt matka kohti kuolemaa? Eksistentialistisia tasoja tavoitteleva Real Time käsittelee tätä ja muita samantyylisiä kysymyksiä Randall Colen ohjaajamassa ja käsikirjoittamassa independent-tuotannossa.

Andy (Jay Baruchel) on nuori peliriippuvainen mies, jonka maailmankatsomus perustuu ajatukseen onnesta. Onnesta siinä mielessä, että maailmassa on olemassa hyvää ja huonoa onnea ja hänellä itsellään on vain jälkimmäistä. Reuban ([etym. “katso, poika”] Randy Quaid) on järjestäytyneen rikollisuuden sotilas, joka on saanut tehtäväkseen hoitaa Andyn päiviltä maksamattomien pelivelkojen ja järjestön pomon julkisen pilkkaamisen sinetiksi. Armosta Reuban antaa Andylle tunnin elinaikaa ennen lopullista päätöstä. Kerronta pyrkii lähes tosiaikaiseen kuvaan Andyn viimeisistä hetkistä maan päällä.

Elämä kuolemana on aihe, jota usein käsitellään juuri näin, symbolisen viimeisen tunnin kautta. Colen tulkinta on tyyliltään realismiin pyrkivä ja tämä palvelee aihettaan hyvin. Elokuva on kokonaisuudessaan kuvattu ulkona ja lähes luonnollisessa valossa, hassusti silmään pistää vain Randy Quaidin vahva maskeeraus, joka kaiketi selittyy yhdysvaltalaisen elokuvantekokulttuurin erikoisuutena. Vaikkei kliseiltä täysin vältytä, on elokuvan dialogi riittävän notkeaa ja todentuntuista, eikä suurilla sanoilla pilata suurta aihetta.

Jay Baruchel tuo surkeaan tuomitun hahmoonsa hyvin elämää eikä sorru teatraaliseen tyyliin. Randy Quaidin ruumiillinen läsnäolo on vahvaa, mutta hänen isällisellekin hahmolleen kirjoitetut vuorosanat ovat hitusen, jos eivät paljoa, liian valaistuneita. Kokonaan kahden päänäyttelijänsä varaan rakennettuna toteutus on rohkea ja pientuotantona elokuvaan on uskallettu jättää kerronnallista ilmavuutta. Vaikka kyse on viimeisestä tunnista, ei Andy tunnu käsittävän sitä, että hän on kuolemassa.

Iranilainen mestari Abbas Kiarostami on teoksissaan näyttänyt katsojilleen, että auto on yksi filosofisesti hedelmällisimmistä paikoista sijoittaa kohtaus. Autossa keskustelijat eivät ole pakotettuja katsekontaktiin tai elekielen valta-asetelmiin. Eteen ja ympärille katsoessa keskustelu avautuu vapaana vallan dialektiikasta. Autoon sijoittuvat useimmat tämänkin elokuvan kohtauksista, taustalla avautuvat Andyn kotikaupungin paikat, kiintopisteet joiden tunteelliseen merkitykseen tuomittu päähenkilö on menettänyt kosketuksensa. Hän näkee ympäristössään vain sen materiaalisen rumuuden.

Randy Quaidin Reuban yrittää intuitiivisen psykologin keinoin löytää Andystä tai pikemmin Andylle jonkin aidon suhteen johonkin. Käsikirjoituksen vähäeleisyys on tältä osin ihailtavaa: mitään ei tunnu löytyvän, lähes viimeiseen saakka Andy vetoaa, ettei hänelle koskaan annettu mahdollisuutta, eikä halua ottaa maailmasta mitään vastuuta. Sattumalta autoradiosta valittu elämän viimeinen kappalekin on Erik Satien Gymnopedia no. 1. Tai oikeastaan toiseksi viimeinen, sillä epäonnen testaamiseksi valittu viimeinen on Harry Nilsonin Without you. Kappaleet tuntevat voivat arvata, että tähän, kuten muuhunkin osiin elokuvaa on saatu tummahkoa huumoria, eikä oikeastaan missään vaiheessa vaivutakaan siksi patetian puolelle.

Vaikka loppuratkaisu onkin jossain mielessä temaattisesti perusteltu, se uhkaa kokonaisuuden vakuuttavuutta, eikä tyydytä ainakaan meitä “venäläisellä mielenlaadulla” varustettuja.

DVD: 1.78:1 laajakuvassa on useimpia tavallisia teknisiä heikkouksia, muttei mitään pahasti silmiinpistävää. Elokuvan luonnollinen väripaletti toistuu hyvin ja kuvassa on tunnelmallista rakeisuutta. 5.1 DD -äänimaailma on jokseenkin ahdas ja yksiulotteinen. Pan Visionin julkaisussa on epätavallinen “B-kela” eli kuvauksia kuvanneen videokameran tallentamaa valikoitua raakamateriaalia elokuvan kuvauksista. Kommentaaritta esitetty materiaali on kiinnostavampaa kuin usein sopimusehtojen rajoittamina tuotetut viihdyttävästi leikatut kaupalliset tiedotteet elokuvan valmistuksesta. Esitetty otos on kuitenkin suppeahko. Tällaisia kakkoskeloja olisi mukava nähdä isommissakin julkaisuissa.

Teksti: © 2009 Aleksi Salonen

Seuraa meitä

PINNALLA

Jonas Dassler

Kultainen hansikas

| 19.11.

Historia häilyy saastaista sarjamurhaajasaagaa vastenmielisempänä painajaisten Reeperbahnilla.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Jonas Dassler

Kultainen hansikas

| 19.11.

Historia häilyy saastaista sarjamurhaajasaagaa vastenmielisempänä painajaisten Reeperbahnilla.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

LUETUIMMAT – 6KK

BLU-RAY & STREAM

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202