Renny Harlinin esikoispätkä Hollywoodissa on kelpo kauhuttelua. Syrjäisessä vankilassa aikoinaan syyttä teloitettu Charles Forsyth palaa kostamaan syyllisille ja syyttömille.
Charles Forsyth tuomitaan 60-luvulla kuolemaan rikoksesta jota hän ei tehnyt. Sähkötuoliin kärventynyttä teloitusta todistavat vartija Eaton Sharpe (Lane Smith) ja vankien edustaja Cresus (Lincoln Kilpatrick). Asiasta vaietaan ja vuosien saatossa se unohtuukin menneisyyden hämärään. Parikymmentä vuotta myöhemmin vankilanjohtajaksi edennyt Sharpe kierii öisin tunnontuskissaan. Hänen unissaan Forsyth palaa kostamaan kerta toisensa jälkeen.
Hermoheikolle Sharpelle lisähuolia tuo uutinen vanhan teloitusvankilan ottamisesta uudelleen käyttöön. Sharpe passitetaan rähjäiseen vankilaan johtajaksi. Sharpen riesana nurkissa pyörii myös vankeinhoitolautakunnan naisedustaja (Chelsea Field). Todellinen pommi on kuitenkin se, että siirrettävien vankien joukossa on eräs hyvinkin tutun näköinen nuori mies nimeltä Burke (Viggo Mortensen), joka muistuttaa erehdyttävästi vuosia sitten teloitettua Charles Forsythia. Myös teloitusta todistanut Cresus on uusien asukkaiden listalla. Ei siis mikään ihme, ettei Forsythin haamu malta pysyä poissa, onhan vanha jengi jälleen koolla…
Prison (aka. Vankila) on Renny Harlinin ensimmäinen ohjaustyö Amerikan mantereella. Suomen oma poika lähti maailmalle taskussaan työnäyte nimeltään Jäätävä polte (1986), johon Hollywoodin tuottajat ihastuivat, käsittelihän se suurelta osin Neuvostoliiton “karua arkea”. Kiinnostusta lisäsi myös se, että elokuva kiellettiin oitis Suomessa. Helpolla Rennyn jenkkipesti ei kuitenkaan tullut, vaan kaikki oli pitkän ja raskaan työn tulosta. Kulttituottajan maineessa oleva Irwin Yablans (mm. Halloween) antoi kuitenkin Harlinille mahdollisuuden. Yablansilla oli taskussaan käyttämätön käsikirjoitus. Myös toinen kulttituottaja, Charles Band (mm. Trancers) lähti projektiin ja kuvaukset alkoivat 1,3 miljoonan dollarin budjetilla, mikä oli (ja on yhä) mitätön summa tehdä uskottavaa elokuvaa. Harlin todisti kuitenkin kaikille, että hän pystyy vähäisin pelimerkein rakentamaan näyttävää jälkeä. Loppu onkin historiaa.
Prison on itseasiassa kelpo pätkä. Moniin muihin halpisgenreläisiin verrattuna Prisonissa on ihkaoikea käsikirjoitus, josta vastasi kekseliäs C. Courtney Joyner. Vankilan muurien sisällä ei ainoastaan tyydytä lahtaamaan porukkaa silmittömästi, vaan kuolonkorinat on toteutettu mielikuvitusta käyttäen. Tapahtumien edetessä paljastuu myös taustatietoa vankilan karmivasta menneisyydestä ja sen syy/seuraus-yhteydestä nykypäivään. Prisonin tukipaaluksi voi laskea myös rooliinsa uppoutuvan Lane Smithin, jonka suoritus harhaluuloisena vankilapomona on hykerryttävän mainio. Pääosaan palkattu untuvikko Viggo Mortensenkin tavoittaa vastahakoisen sankarin-roolinsa hienosti. Kuvausten aikaan diivailleen Chelsea Fieldin roolihahmo on tarinassa täysin turha, mutta pitihän rainassa naistähtikin olla.
Nykyisellään Renny Harlin muistelee Prisonia lämmöllä, mutta arkaillen. Ihan suotta, sillä Prison on lähtökohtiinsa nähden taidokas kauhupätkä, joka kestää ajan hammasta vastaan leikiten.
DVD: Future Film on tehnyt kelpo työn Prisonin tuomiseksi suomalaisten hyllyihin. Kyseessä on leikkaamaton K18-versio. Kuvaa (1.85:1) on aavistuksenomaisesti paranneltu. Suurimmat roskat on siivoiltu, mutta värit ja ääriviivat ovat kasarimaisen haaleita. Ääniraitana on pliisu Dolby Digital Stereo, joka ikävä kyllä kadottaa parhaan terän lukuisista kirkumisista ja korinoista. Säveltäjä Richard Bandin (tuottaja Charlesin veli) Alienista “lainaama” avausteema porautuu kuitenkin syvälle katsojan päähän.
Kannessa hehkutetaan mahtavia ekstroja. No, niitä löytyy Futuren julkaisuksi yllättävänkin paljon, mutta ei mitään järisyttävän erikoista. Kiistaton helmi on Rennyn 48 minuuttinen haastattelu ilman turhia krumeluureja. Renny kertoo vilpittömästi Prisonin taustoista ja silminnähden uppoutuu takaisin nuoruuden vuosiinsa. Loppuvaiheessa liikuskellaan jo Elm Street nelosen (1988) aikakaudella, mutta pääpaino on kuitenkin Jäätävän poltteen ja Prisonin parissa. Renny puhuu englanniksi, mutta haastattelu on suomennettu.
Levyltä löytyy myös mm. muutama Rennyn ohjaama musavideo, kuvagalleria, alkuperäistraileri, tuotantotietoa ja kaksi piilotettua “easter eggiä” jotka sisältävät… lisää musiikkivideoita.
Teksti: © 2009 Lasse Lepola
Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.
Lue lisää »Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?
Lue lisää »Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA