Hektinen jännäri tarjoaa komean New York -kaupunkikierroksen polkupyörän selästä käsin.
New York on elokuvien taustakankaana tuttuakin tutumpi miljöö. Varsinkin takaa-ajokohtauksien miljöönä urbaani asfalttiviidakko on vertaansa vailla. Vinkuvat renkaat ja savuavat moottorit jäävät kuitenkin taka-alalle ohjaaja-käsikirjoittaja David Koeppin hektisessä jännärissä Premium Rushissa, joka tarjoilee uudenlaisen kaupunkikierroksen New Yorkin halki polkupyörän selästä käsin. Kaksipyöräisten ketteryys ja huumaava vauhti saavat lihakset tuottamaan maitohappoa.
Joseph Gordon-Levitt on Wilee, rakastamallaan työllä elämänsä epäkohdat paikannut pyörälähetti, jonka rutiininomaiselta vaikuttanut kirjekeikka muuttuukin hengenvaaralliseksi taisteluksi aikaa vastaan, kun Wileen kuljettamasta kuoresta kiinnostuu myös peliveloissa piehtaroiva korruptoitunut poliisi Bobby Monday (Michael Shannon). Lisävaikeuksia tuottaa virkaintoisena perässä pyörällä rullaava rivipoliisi, joka haluaa Wileen tilille lukuisista liikennerikkomuksistaan. Kuunteleeko Wilee rautaisen ammattietiikkansa kutsua, vai keskeytyykö tehtävä poliisivoimien ristipaineessa?
Elokuvan hengästyttävän intensiivinen kuvakieli erottaa Koeppin ensimmäisen puhdasverisen toimintaohjauksen muista lajityyppinsä moderneista edustajista, jotka usein rakentavat tähtihetkensä genrekliseiden varaan. Tarinankerronta ei pysähtele savuaviin peltikasoihin, vaan notkeasti liikkuva kamera pysyy alati toiminnan kintereillä. Premium Rushissa mennään silkan lihasvoiman varassa, joten esimerkiksi 2000-luvun vitsaukseksi muodostuneeseen erikoistehosteiden turhanpäiväiseen liikakäyttöön ei sorruta. Kaikkivoipaisen tietokoneen apua hyödynnetään vain elokuvan huippumodernin yleisilmeen tukemiseen.
Toiminnan kekseliäisyydestä huolimatta, tai ehkäpä juuri sen kustannuksella, elokuvan hahmot jäävät suurimmalta osin kaksiulotteisen prototyyppimäisiksi. Gordon-Levittin taipuminen roolin fyysisiin vaatimuksiin on ihailtavaa, mutta roolin sisällöllinen substanssi rajoittuu pakolliseen romanttiseen linkkiin urheilullisen naislähetin kanssa, ja siitä seuraavaan kolmiodraamaan. Usein elokuvan kantavaksi voimaksi muodostuva Michael Shannon sen sijaan tuo puhki kulutettuun dirty cop –hahmoon pelottavaa maanisuutta ja vaaran tuntua.
Teksti: © 2013 Kreeta Korhola
Elokuva nähtiin myös osana vuoden 2012 Rakkautta & Anarkiaa -festivaalia.
Lue raportti »
Perkele, että on Russell Crowella hermo pinnassa!
Lue lisää »Ihmiskuntaa moukaroiva komeetta kiteyttää tuhobuumin muodonpalautuksessa koronavuoden kriisikäytöksen.
Lue lisää »Epäortodoksinen eroko? Netflixin menora-menestyjä tutustuttaa vanhakantaiseen juutalaisuuteen, jonka vivahteissa viihtyisi pidempäänkin…
Lue lisää »Perkele, että on Russell Crowella hermo pinnassa!
Lue lisää »Hullu ja masentunut Hollywood synnytti Citizen Kanen, jonka myyttinen auteur saa Fincheriltä isällisen avokämmenen.
Lue lisää »Kotoilun lämmin ja pehmeä kaima The Blitzin ajoilta maalaa miedon lesbosuhteen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA