Ponyo rantakalliolla

Gake no ue no Ponyo (2008)

| Blu-ray
  • 5

Hayao Miyazaki ylistää uutuudessaan merta, yksinkertaisia iloja ja pyyteetöntä rakkautta.

julkaistu 2010-10-05 / päivitetty 27.10. klo 08:08

KUVA 4

Lisa ja Sosuke
Lisa ja Sosuke 

KUVA 3

Ponyo ja Sosuke kynttiläveneessä
Ponyo ja Sosuke kynttiläveneessä 

KUVA 2

Meri
Meri 

KUVA 1

Ponyo
Ponyo 

Ponyo rantakalliolla

Ohjaus Hayao Miyazaki
Näyttelijät (jap. ääninä) Yuria Nara, Hiroki Doi, Jôji Tokoro, Tomoko Yamaguchi, Yuki Amami, Kazushige Nagashima, Akiko Yano
Maa Japani
Pituus 102 min
Ikäraja Sallittu kaikenikäisille
Lisätietoja IMDb / Kuvien ©
  • Kuva 5
  • Ääni 5
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p5-5">5</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

Blu-ray

Ponyo rantakalliolla

Japanilaisen animaation kansainvälinen suursuosikki Hayao Miyazaki on kertonut aloittaneensa uusimman projektinsa Ponyo rantakalliolla suunnittelun yhdestä mielikuvasta, ruohoisesta rantatörmän kohoamasta, jonka huipulla seisoo talo. Taloa asuttavat äiti Lisa ja poika Sosuke. Isä on merimies, jonka laiva purjehtii toisinaan matkoillaan aivan rannikon tuntumasta, jolloin talosta voi morsettaa laivalle signaalivalolla.

Toinen inspiraationa toiminut aihelma on H.C. Andersenin Pieni merenneito, mutta Miyazaki vie tarinan omille teilleen. Ponyo on kultakala, joka karkaa isänsä luota merten syvyyksistä ja ajautuu sattumalta talolle rantakalliolla. Tyhjään lasipurkkiin juuttuneen Ponyon löytää viisivuotias Sosuke, joka vapauttaa pienen kultakalan. Sosuken lasista saamasta haavasta tippuu veripisara, jonka Ponyo nuolaisee. Tämä käynnistää tapahtumaketjun, jossa ensin takaisin isänsä luokse päätynyt Ponyo alkaa transformaation ihmiseksi ja haluaa palata Sosuken luokse elämään ihmisten elämää.

Ponyon isä Fujimoto (etym. “hän, joka elää visterin alla” – visteri on paitsi merikasvi, myös sen vahaliidun nimi, jolla Fujimoton viitta on elokuvassa väritetty) on merenpinnan alla elävä velho, joka yrittää ylläpitää merten elämän tasapainoa ihmisen tuhoisien ja itsekkäiden tekojen edessä. Hän haaveilee Kambrikauden merten valtakunnan paluusta ja pelonsekaisesti Ponyon äidistä ja puolisostaan, suuresta Meren Äidistä.

Kun Miyazakin viimeisimpiä teoksia on määritellyt heittäytyminen keskelle monimutkaisia ja hämmentäviä todellisuuksia Prinsessa Mononoken tapaan, osaksi suuria kertomuksia jotka vain osittain aukeavat elokuvan keston aikana, on Ponyo rantakalliolla paluu Naapurini Totoron maailmaan. Kertomisen tapa on vahvemmin subjektiivista, se avautuu päähenkilöidensä kokemustodellisuudesta ja sen ulkopuolelle kuuluvat seikat jäävät merkityksettömiksi. Todellisuus näyttäytyy rehevänä ja täydellisenä; koko maailma on läsnä jokaisessa kohtauksessa. Se on lapsen maailma. Erityisen kaunis on Ponyon ja Sosuken merimatka Ponyon taikavoimin suurentamalla kynttiläveneellä.

Miyazakin ansio kertojana on siinä, ettei hän tyydy kertomaan tarinoita lapsille, vaan kertoo sen sijaan lasten tarinoita. Kyky asettua lapsen näkemisen tapaan ja tehdä elokuvia välittömästi tuosta näkökulmasta erottaa hänet omaan luokkaansa fantasiakertojana ja on myös syy sille, miksi Miyazakin elokuvat eivät koskaan tuota vieraantumisen seinämää lapsi- ja aikuiskatsojiensa välille. Miyazaki palauttaa elokuvillaan monille jo unohtuneen näkemisen tavan.

Taiteellisesta uudistumiskyvystä kertoo elokuvan tyyli, joka Ghiblin toisen perustajan Isao Takahatan myöhäisteoksen Hôhokekyo tonari no Yamada-kun (1999) tapaan siirtyy kohti pelkistystä. Vahaliitujen ja vesivärien käsityöjälki on nähtävissä jokaisessa kuvassa, joista useimmat olisivat pysäytettynä valmiita satukirjan sivuille. Välillä horisontissa näkyvät laivat ovat kaksiulotteisia, kuin ruukut Hugo Simbergin Kuoleman puutarhassa. Myös hahmoanimaatiossa on lähestytty pelkkää eloisaa ääriviivaa ja tasaisia väripintoja. Hahmot ovat silti totutusti täynnä elämää. Olennaisinta on kuitenkin se, miten upea pelkistetty tyyli palvelee temaattisesti tarinan puhdaslinjaisuutta ja etenkin mahtavia, luonnon puhdasta elinvoimaa uhkuvia jättiaaltoja, jotka saavat alkunsa Ponyon toisesta karkumatkasta.

Elokuvassa on kaksi keskeistä ihmissuhdetta. Lisan ja Sosuken tapa elää yhdessä on tasavertainen ja äiti antaa pienelle pojalle täyden ihmisen aseman. Lisa on jälleen yksi hieno itsenäinen naishahmo Miyazakin galleriaan, kroonisesti ylinopeutta ajava monitoiminainen, jonka hurjapäinen elämänasenne ei kuitenkaan aseta mitään pojan hyvinvoinnin edelle. Sosuken ja Ponyon rakkaus on puhdasta lapsen rakkautta, välitöntä ja ehtoja kyselemätöntä. Tämä rakkaus nousee symboliseksi vastineeksi elokuvan kantavalle teemalle, ihmisen ja luonnon suhteelle, joka on kriisiytynyt ihmisen julistaman sotatilan vuoksi.

Sosuken silmin myrskyn jättiaallot ovat valtavia loikkivia kaloja. Ne edustavat merta ja luontoa kokonaisvaltaisuudessa, joka on kadotettu modernin maailman sitä välineellistävässä suhteessa. Ponyo rantakalliolla onkin Miyazakin rakkaudentunnustus meren kauneudelle. Merenneidon ja pojan rakkaus on symbolinen liitto, joka edustaa Sosuken lapsenkatsetta ja siitä seuraavaa kunnioitusta, jossa ihminen ei aseta itseään luonnon yläpuolelle.

Joe Hisaishin välillä wagneriaanisia sävelkulkuja tavaileva, lähes koko elokuvan läpi kuultava romanttinen musiikki vahvistaa voimallisesti tarinan tunnelatauksia. Tarttuva tunnuslaulu, Ponyon teema, on tietysti oma lukunsa. Japanilaisen (ääni-)näyttelyn liioitteluun perustuva tekniikka puhaltaa hahmoihin tärkeän osan niiden mukaansatempaavuudesta, joten aikuisille suosittelen alkuperäiskielistä versiota.

Teksti: © 2009 Aleksi Salonen

Blu-ray: Pan Visionin julkaiseman Blu-rayn kuvanlaatu on täydellinen. 1080p-tarkkuuksinen 1.85:1-kuva on värisävyiltään rikas ja täyteläinen, enempää ei voisi toivoa. Kuvaa säestää yhtälailla vakuuttava DTS-HD Master Audio 5.1 -ääniraita, vaikka kanavia voisi olla kaksi enemmänkin.

Ekstrakattaus on yhtälailla vakuuttava. Mukana on trailereiden ohella dokumenttia Miyazakin studiolta, pienemmille katsojille suunnattua puolituntista koostetta elokuvan tekemisestä, lehdistötilaisuutta, ensi-iltaa, haastattelua ja musiikkivideota.

Päällimmäisenä ekstroista jää mieleen se, kuinka paljon Miyazakin studion työmetodit poikkeavat länsimaisista. Animaattoreiden pöydillä ei ole tietokoneita, ja “pomo” kulkee alamaistensa seassa nöyränä, isämäisiä ohjeita jaellen. Kuva on ehkä siloiteltu, mutta ei ole vaikea käsittää, miksi Ghiblin työnjälki on niin tasaisen laadukasta.

Blu-ray-painokselta löytyy kakkoslevynä myös elokuvan DVD-versio. Alla on sen arvio. Tähdet ovat: Kuva 4, Ääni 5, Ekstrat 3.

DVD: Pan Visionin julkaisun anamorfinen 1.85:1 -laajakuva on maahantuojan aikaisempien julkaisujen tapaan hieman pehmeä, ja sisältää jonkin verran pakkausvirheitä, mutta hyvä värintoisto ja tasainen laatu tekevät tästä kuitenkin kuvaltaan hieman keskimääräistä DVD:tä parempilaatuisen. Dolby Digital 5.1 on äänitasoiltaan elokuvateatterimaisesti miksattu ja laadukas. Ääniratoina japani ja pohjoismaiset kielet.

Kahden levyn erikoisjulkaisussa ekstroina totuttuun tapaan läjä Ghibli-trailereita Ponyosta ja muista studion elokuvista. Toisella levyllä erikoisempi mahdollisuus vaihtaa kuvakulmapainikkeella elokuvan kuvakäsikirjoituksen ja valmiin animaation välillä. Ominaisuus kiinnostanee etenkin Ghibli-faneja kurkistusluukkuna elokuvan suunnitteluprosessiin.

Blu-ray-teksti: © 2010 Anton Vanha-Majamaa
DVD-teksti: © 2010 Aleksi Salonen

Seuraa meitä

PINNALLA

Lily Franky ja Kairi Jyo

Shoplifters - perhesalaisuuksia

| 27.12.

Varasteleva perhe pysyy yhdessä – japanilainen löytöperhedraama rikoksesta ja rakkaudesta kukoistaa kutsuvassa kurjuudessa.

Lue lisää »
Matthias Schoenaerts ja Léa Seydoux

Kursk

| 14.12.

Sukellusveneonnettomuuden uhreja ja omaisia muistavassa tuomionluvussa syytettyinä seisovat sydämettömät sedät.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Dakota Johnson, Anne-Lise Brevers, Mia Goth ja Majon Van der Schot

Suspiria

| 20.11.

Giallon mestariteoksen kuulaaksi kuviteltu oopiumuni pitelee rikkinäistä peiliä menneisyyttään työstävän kansan kasvojen edessä.

Lue lisää »
Matthias Schoenaerts ja Léa Seydoux

Kursk

| 14.12.

Sukellusveneonnettomuuden uhreja ja omaisia muistavassa tuomionluvussa syytettyinä seisovat sydämettömät sedät.

Lue lisää »
Michael B. Jordan ja Sylvester Stallone

Creed II

| 28.11.

Läski tummuu ja sydän turpoaa uuden sukupolven Rocky/Drago-revanssissa isien korkeammaksi kunniaksi.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Saksanhirvet

Kosketuksissa

| DVD | 08.12.

Metafyysinen rakkaustarina teurastamossa ja unissa toisiaan etsivistä sieluista dominoi Berliinin elokuvajuhlia vuonna 2017.

Lue lisää »
Kurt Russell

The Christmas Chronicles

| Netflix | 10.12.

Ho ho ho ja hehkuviiniä pullo! Kurt Russellin valkoparta cowboy-ukki palauttaa uskon jouluun hyperglykeemisessä sesonkiseikkailussa.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202