Piranha 3D on aivoton, eksploitaatiogenreä mukaileva tissi- ja gorekarnevaali.
Eksploitaatiogenreen kuuluva aivoton tissi- ja gorekarnevaali, jonka levityksen laajuus yllättää sisällön ala-arvoisuuteen nähden. Spektaakkeli on playboy-kauniiden naisten raatelu vaihtelevin tavoin. 3D-tekniikka on löytänyt sisällöllisen sielunkumppanin.
Lake Victoria on pikkukaupunki, joka toimii korkeakoulujen kevättauon paheinvaelluksen kohteena. Piranha 3D:n maailmassa se tarkoittaa satoja bikinibimboja, joiden kaikkien unelma on voitto märkä t-paita -kilpailussa. Juuri samaan aikaan nimenmukaisen järven pohjaan halkeaa rotko, joka vie Richard Dreyfussin heti mennessään, mutta tuo tilalle muinaisia tappajapiraijoja vedenalaisesta luolasta.
70-luvun Jaws-parodian toinen uusversio kertoo myös geneerisestä hymypojasta (Steven R. McQueen), joka vikittelee geneeristä hymytyttöä (Jessica Szohr), kuolatessaan samalla pehmopornomallien perään (Kelly Brook, Riley Steele). Suuri osa elokuvasta sijoittuu jälkimmäisistä pornoa kuvaavan ohjaajan (Jerry O’Connell) jahdille.
Pojan tehtäväksi annettu lastenhoito jää vähemmälle, pikkulapset tietenkin heitteille. Äiti on seriffi (Elisabeth Shue) ja kiireinen päihtyneiden opiskelijoiden kanssa. Muissa pääosissa on paljon takamuksia ja silikonirintoja, erikoislähikuvia suositaan. Se, jonka mielestä keskimääräisessä gangsta-räp-videossa on aihetta elokuvaksi, saattaa innostua.
Eksploitaationperinteen kaksinaismoralismin parhaassa hengessä ensin ilotellaan objektivoidulla naisruumiilla, sitten se tuhotaan mitä moninaisemmin tavoin. Kun teurastus alkaa, on raatelu irvokasta. Kaipa se hetken huvittaa, jos vain kontrastina muuhun tolkuttomuuteen.
Elokuvassa naisen kuolema on rangaistus siveettömyydestä. Miesten kuolemissa taustalla taas on erilaisia toimijuuden tyyppejä: sankaruus, törppöily tai pelkuruus. Tämän huomioiminen on tietysti jokseenkin turhaa.
Oudon nimekäs näyttelijäjoukko (myös Ving Rhames ja Christopher Lloyd) suoriutuu kontekstiin nähden tyydyttävästi. Konversiona toteutettu 3D-efekti on vain päällekkäisiä tasoja, mutta halvemman tekniikan selvää kärkeä.
Teksti: © 2010-11 Aleksi Salonen
Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.
Lue lisää »Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?
Lue lisää »Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA