Palindromes - nyrjähtänyt rakkaustarina

Palindromes (2004)

| DVD
  • 4

Palindromes on Todd Solondzin kokeellisin kokopitkä, jonka keskushahmoa esittää usea eri näyttelijä.

julkaistu 2010-10-12 / päivitetty 25.10. klo 10:10

KUVA 3

Palindromes
Palindromes 

KUVA 2

Palindromes
Palindromes 

KUVA 1

Palindromes
Palindromes 

Palindromes - nyrjähtänyt rakkaustarina

Ohjaus Todd Solondz
Näyttelijät Matthew Faber, Angela Pietropinto, Bill Buell, Bill Buell, Ellen Barkin, Valerie Shusterov, Richard Masur
Maa Yhdysvallat
Pituus 100 min
Ikäraja 15 vuotta
Lisätietoja IMDb / Kuvien ©
  • Kuva 3
  • Ääni 3
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p00-5">00</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

DVD

Palindromes

Todd Solondzin taiteellinen systeemi on raastaa mustalla huumorilla, mutta koomikko hän ei ole. Nauraja pitäisi olla ostettu tai sitten nauraja on aasi, joka pakenee näkemäänsä. Kauhukertomuksiksi kallistuvien vitsien punch line on se, ettei toivoa paremmasta ole.

Tarjotun eristyskuvun sisällä käännellään hajoamistilassa olevia ihmissuhteita, jotka kai aina ovat olleet tulehtuneita. Amerikkalaisen yhteiskunnan keskiluokka sekä itseään vapaamielisinä pitävät kerrokset muodostavat muurahaisfarmin biomassan, jota kuljetellaan vastoinkäymisestä toiseen.

Kipeä ”rakkaustarina” Palindromes (2004) on aiempien töiden kanssa teemallisesti johdonmukainen höykytys, mutta kerronnallisesti kokeellisin. Sitä edeltäneessä Storytellingissa (2001) nuijittiin kaksinaismoraalia ja liberaalien huonoa omaatuntoa. Nyt osansa saa moraalinen kitti, kristinusko.

Pääosan nuori ja siksi naiivi tyttö on löytänyt pakotien Solondzin kutomasta toivottomuuden verkosta, mutta jumalia ei pitäisi nousta vastustamaan. Saattamalla itsensä raskaaksi hän toivoo luovansa jotain, jota rakastaa ja joka vastaa rakkauteen.

Aborttiin ajava äiti ei tunnu löytävän muuta painavaa argumenttia kuin taloudellisen. Operaatio johtaa komplikaatioon, minkä seurauksena kohtu poistetaan. Pakotie on nyt muurattu umpeen, rakkaus tehty mahdottomaksi. Tyttö karkaa kuten nuoret yleensä.

Välitekstein elokuva on jaettu jaksoihin, joissa tyttöä esittää välillä eri näyttelijä. Piirre tuntuu ulkokohtaiselta. Vaihtuvalle iälle, ihonvärille ja jopa sukupuolelle ei löydy selitystä itse osista.

Ylimalkaisesti tulkittuna se on teinin sisäkuva, tarkemmin osoitus nuoren raakileen minäkuvan suurista muutoksista. Hahmona hän ei tosin muutu. Myös näyttelijävalinnat ovat mielivaltaisia; jaksot eivät sitoudu toisiinsa esittäjiensä kautta.

Matkallaan tyttö rakastuu pedofiiliin, päätyy hylätyksi ja eksyy multietniseen kristittyyn perheeseen, joka koostuu eri lailla vammaisista jäsenistä. Sen äiti on tavallaan tytön mahdollinen paralleeli, nuorempana kotoaan karannut näennäinen pyhimys, joka on päättänyt hoivata hylättyjä lapsia.

Harmonisen nukkekodin sisälle Solondz istuttaa siemenen, jollaisesta on tapana palkita katkeavalla uralla. Tuhoutuneiden kaksoistornien muistoa vaalivat kristityt osoittautuvat itse terrorismia hautovaksi ryhmäksi. Tämä maassa, jolla on pitkä historia pahan ulkoistamisessa joko ideologiansa tai rajojensa ulkopuolelle.

Solondz liikuttaa ajatusta kuin kuulaa flipperissä, hakee valleista uutta reittiä, ja iskee väliin näkökulman vääristäviä silmikkoja. 9/11 todistaa jossain ulkopuolella odottavasta pahuudesta. Vääjäämätön sota on maiden, kulttuurien, uskontojen välinen. Voimaa haetaan käpertymällä sisäänpäin.

Aborttiklinikat ja raskaudenkeskeyttäjät todistavat yhteiskuntaan pesiytyneestä pahuudesta. Osin jo hävittyä sotaa käydään kristillisen moraaliopin lujittamisesta. Järjenvastaisesti se on haluttu nähdä perustuslaillisesti liberaalin maan perimmäisenä pohjana.

Jahtiin lähetetään pedofiili kiikarikiväärin kanssa. Mukana on portoksi julistettu tyttö, joka on ulostettu kristillisestä yhteisöstä. Kaikkea leimaa taikauskoa ja tietämättömyyttä konehuoneenaan käyttävä seksuaalinen perversio.

Opinkappaleita tulkitaan muotojäykästi kuten opinkappaleita tulkitaan. Pyhää on viattomuus, ja kaikki syyt sen menetykselle arvotonta selittelyä. Tässä murhaava kritiikki: tragedian luonne määrää pelastuksen, ei tragedia sinänsä. Tekohurskaiden parissa lähimmäisenrakkauden synnyttää vasta oikeanlainen vaurio.

Palindromi näkyy pintapuolisesti päähenkilön nimessä Aviva, mutta symmetrisyys, kohtalonyhteys ja fatalismi ovat suurempia laattoja. Palaset voi johdattelevasti liittää toisiinsa vertauskuvalla, jossa on elokuvalle perityypillistä katkeraa ironiaa.

Kirurgin yritys poistaa lapsen alku kohdusta päättyy katastrofiin. Kirurginen yritys poistaa abortintekijä yhteiskunnan kyljestä päättyy katastrofiin. Solondzin kirurgin tarkka yritys poistaa terveen elämän mahdollisuus keinomaailmastaan päättyy katastrofiin, sillä houkka kykenee kaikesta huolimatta pettämään itseään. Tai sitten lapsi, kuten tässä.

DVD: Elokuvan suomalaisen laitoksen on julkaissut Pan Vision osana sen Bio Rex –sarjaa. Kuvassa (16:9) on lievää rakeisuutta ja äänessä kohinaa (5.1 englanti). Ei sisällä lisämateriaalia.

Teksti: © 2010 Jaakko Kuitunen

Seuraa meitä

PINNALLA

Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202