Ottolapsi

Orphan (2009)

| DVD
  • 3

Orpolapsi ei ole sitä miltä näyttää kutkuttavassa, vaikkei järin omaperäisessä kauhuelokuvassa.

julkaistu 2010-03-07 / päivitetty 27.10. klo 18:06

KUVA 4

Peter Sarsgaard ja Isabelle Fuhrman
Peter Sarsgaard ja Isabelle Fuhrman 

KUVA 3

Isabelle Fuhrman ja CCH Pounder
Isabelle Fuhrman ja CCH Pounder 

KUVA 2

Vera Farmiga ja Isabelle Fuhrman
Vera Farmiga ja Isabelle Fuhrman 

KUVA 1

Vera Farmiga, Peter Sarsgaard, Isabelle Fuhrman, Jimmy Bennett, Aryana Engineer
Vera Farmiga, Peter Sarsgaard, Isabelle Fuhrman, Jimmy Bennett, Aryana Engineer 

Ottolapsi

Ohjaus Jaume Collet-Serra
Näyttelijät Vera Farmiga, Peter Sarsgaard, Isabelle Fuhrman, CCH Pounder, Jimmy Bennett, Margo Martindale, Aryana Engineer, Rosemary Dunsmore, Karel Roden
Maa Yhdysvallat / Kanada / Saksa / Ranska
Pituus 125 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 2009 Warner Bros. Pictures, Dark Castle Entertainment, Appian Way, Studio Babelsberg Motion Pictures, Studio Canal, DCP Orphan Productions, Don Carmody Productions
  • Kuva 3
  • Ääni 4
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p1-5">1</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

DVD

Ottolapsi

Mitä pitäisi ajatella elokuvasta, jonka suurimmat jännitysmomentit syntyvät väkivallasta ja sen uhasta, kun toteuttajana on yhdenksänvuotias tyttö ja kohteena usein toiset lapset? Tämä on varmasti vedenjakaja. Jos moraaliset vastalauseet eivät kumpua äänekkäinä, voi Ottolapsi olla varsin jännityksellinen kokemus.

Kolmannen lapsensa keskenmenosta vielä toipuva pariskunta (Vera Farmiga ja Peter Sarsgaard) harkitsee lapsen adoptoimista katolisesta orpokodista, vaikka äiti Kate näkeekin kammottavia painajaisia lapsivainaasta. Kate päättää, että haluaa antaa kohteetta jääneen rakkautensa jollekin vaikeaa elämää eläneelle orvolle, kohtalotoverilleen. Onko tässä sitten elokuvan opetus, adoptioon ei pitäisi ryhtyä itseterapeuttisista lähtökohdista? Tuskin.

Orpokodista löytyy muista eristäytyvä, herttainen ja älykäs, venäläisestä orpokodista Yhdysvaltoihin siirretty pikkutyttö Esther (Isabelle Fuhrman), joka pukeutuu vanhanaikaisiin leninkeihin ja puhuu englantia sievästi murtaen. Käytöstavatkin ovat kuin pikku enkelillä. Tämä opetus ei ainakaan jää epäselväksi: jos se on liian hyvää ollakseen totta, se tuskin on sitä.

Alun verisen painajaisepisodin jälkeen jännitystä rakennetaan nautiskelevan hitaasti. Kaksituntinen elokuva pääsee jo toiselle puoliskolleen, ennen kuin uhka alkaa kunnolla materialisoitua. Säikyttelyä kaikenlaisella vaarattomalla on paljon, ehkä liiankin kanssa. Elokuva seilaa silti vakaammin kliseettömyyksien vesillä niin kauan kuin väkivalta ja jännitys on psykologista. Ottolapsi liikkuu enemmän viime vuoden Orpokodin tyylilajissa, kuin b-kauhun. Edellämainittuun verrattuna se on silti hengetön ja loppua myöten kaavamainenkin, vaikka erikoinen loppukäänne voidaan hyvällä syyllä kirjata kuriositeettina lapsihirviöelokuvien kaanoniin.

Yliluonnollisuuksia ei juoneen sisälly, mutta ottolapsen pahuus on silti mystistä äärimmäistä laatua. Hyvä saavutus tekijöiltä on se, miten lähtökohtaisesti vaarattomasta pikkutytöstä rakennetaan lähes koko elokuvan kestolle vahva pahuuden läsnäolo. Tässä he käyttävät kaikkein eksploitatiivisinta tekniikkaansa, viattomien lasten hengellä leikittelyä. Elokuvaa ei voi siksi suositella herkille ihmisille eikä lapsille, ei vaikka zombiekauhu ei vielä painajaisia aiheuttaisikaan. Käsikirjoituksessa on modernimpia freudilaisiakin viritelmiä, ei juuri psykologisen kauhun muodossa, mutta pientä kiemurtelua aiheuttavien tabujen.

Keskinkertaisista aineksista syntyy tavallista parempaa jälkeä näyttelijätyön vuoksi. Tunnekirjoltaan monipuolisimman roolin tekee Vera Farmiga, jonka perheenäiti on uskottavasti syvästi vahingoittunut ja silti perheensä tukipilari. Hänen näyttelyssään tiivistyy parhaiten se epätoivo ja epäoikeudenmukaisuuden tunne, jonka ihmisten ennakkoluuloja hyödyntävä saatanallinen orpolapsi saa aikaan. An Education -elokuvan myötä pääsarjaan nousseen Peter Sarsgaardin rooli on kliseinen hyväuskoisena ja puolisoaan vastaan kääntyvänä, mutta suorituksessa on sen verran syvyyttä, ettei hahmo jää täysin karikatyyriksi.

Lapsinäyttelijät ovat mainioita. Pikkuruinen kuuro pikkusisko Max Aryana Engineer on ilmeikäs ja hänen roolinsa elokuvan dynamiikalle tärkeä. Puhdasta pahuutta edustava manipuloiva lapsipsykopaatti Esther, liukuu Isabelle Fuhrmanin käsissä suloisesta jäänkylmään taidolla. Hahmo on aidosti pelottava, vaikka pikkutytöllä ei olekaan psykokineettisiä voimia.

Ottolapsella ei ole mitään järin omaperäistä tarjottavana. Se on silti lajissaan onnistunut, koska kutkuttavaa pelosekaista odotusta riittää elokuvan valtaosaksi, eivätkä lopun veriset välienselvittelytkään, vaikka ennalta-arvattavia ovatkin, upota kokonaisuutta.

DVD: Warner Brothersin julkaisun 1.78:1 -laajakuvan värintoisto on kirkas, mutta siinä on paljon pakkausartefakteja ja varjokuvia. Kuva on myös tavanomaista kohisevampi. Voi spekuloida, että huonolaatuisilla DVD-julkaisuilla pyritään edistämään Blu-ray-myyntiä. DD 5.1 -ääni on tasalaatuinen. Lisämateriaalina neljä minuuttia poistettuja kohtauksia.

Teksti: © 2010 Aleksi Salonen

Seuraa meitä

PINNALLA

Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202