Nauruihminen

The Man Who Laughs (1928)

| DVD
  • 3

Victor Hugon Nauruihmisestä ei ole liiemmälti tehty filmatisointeja. Mykkäkauden kuuluisin versio valmistui 1928, pääosaa tässä tyylikkäässä mutta hivenen latteassa elokuvassa esitti saksalaistähti Co…

Kari Glödstaf
julkaistu 2009-02-10 / päivitetty 16.03. klo 11:11

KUVA 1

Mary Philbin ja Conrad Veidt
Mary Philbin ja Conrad Veidt 

Nauruihminen

Ohjaus Paul Leni
Näyttelijät Conrad Veidt, Mary Philbin, Olga Baclanova, Cesare Gravina, Brandon Hurst
Maa Yhdysvallat
Pituus 110 min.
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 1928 Universal Pictures.

DVD

Universal, joka oli noussut suurten studioiden joukkoon Erich von Stroheimin Blind Husbands (1919) sekä Devil’s Passkey (1920) -menestyselokuvien myötä, löysi 1920-luvulla markkinaraon suuren budjetin kauhuelokuvista. Notre Damen kellonsoittaja (1923) sekä Suuren Oopperan kummitus (1925) olivat tuotantoja, joissa ei rahaa säästelty ja jotka toivat lipputuloina niihin sijoitetut varat moninkertaisesti takaisin. Elokuvat olivat maailmanmenestyksiä, joten ei ihme, että tuottaja Carl Laemmle halusi vielä ennen vuosikymmenen vaihtumista tuoda valkokankaalle yhden suuren kauhuelokuvan. Valinta kohdistui Victor Hugon harvoin filmattuun L’Homme Qui Rit – romaaniin (Nauruihminen, 1869).

Elokuva sijoittuu 1600- ja 1700 -luvun vaihteen Englantiin. Lordi Clancharlie ei suostu alistumaan kuninkaan alaisuuteen, joten hänet mestataan rautaneidossa. Lordin poika Gwynplaine saa sen sijaan jäädä henkiin, mutta tämän suu väännetään leikkauksella luonnottomaan irvistykseen. Poika annetaan mustalaisten haltuun, jotka hylkäävät tämän lähtiessään maasta. Hortoillessaan vailla päämäärää hän pelastaa paleltumiskuolemalta pienen tyttövauvan ja päätyy tämän kanssa viihdetaiteilija Ursuksen luo, joka ottaa heidät elätettävikseen.

Orvot varttuvat Ursuksen luona ollen mukana hänen teatterissaan. Gwynplaine, Nauruihminen, kuten häntä kutsutaan, on teatterin vetonaula, jota tullaan katsomaan pitkienkin matkojen takaa. Ennen pitkää hänen menneisyytensä paljastuu ja hänet vedetään mukaan kuningashuoneen poliittisiin kieroiluihin.

Suuret rahasummat, jotka Universal Nauruihmiseen sijoitti, näkyvät lopputuloksessa. Ulkoisilta avuiltaan elokuvassa ei ole valittamista. Näyttelijät ovat Universalin ykköskaartia, lavasteet – vaikka kovin tyypillisiä ovatkin – ovat silmiä hivelevän tyylikkäitä, asusteet kuin suoraan historian kirjoista repäistyjä ja statistejakin on monta sataa. Missä sitten vika, ettei elokuva kykene nousemaan suurten joukkoon? Syyttävä sormi kohdistuu tässä kohtaa Leniin (Vahakabinetti). Hän ei saa tarinasta eikä henkilöistä kaikkea irti, aivan kuin ei saanut Kissassa ja kanarialinnussakaan (1927). Alku on kaikessa vakuuttavuudessaan elokuvan parasta antia ja elokuva etenee kiinnostavana aina siihen asti, kunnes Gwynplain viedään kuningattaren hoviin. Siitä eteenpäin tuntuu siltä, että elokuva pyritään saamaan mahdollisimman nopeasti loppuun, siksi hutaistulta viimeinen puolituntinen tuntuu. Elokuvalle ei olisi tehnyt pahaa muutama kymmenen minuuttia kestoa lisää, sillä nyt jäävät henkilöhahmotkin hieman etäisiksi.

Conrad Veidtin (Tohtori Caligarin kabinetti) roolisuoritusta Gwynplainena on usein kehuttu, eikä se huono olekaan, joskaan hänellä ei ole samanlaista karismaa kuin Lon Chaneylla aiemmin tai Boris Karloffilla myöhemmin. Kun Chaney ja Karloff pystyvät mestarillisesti kääntämään katsojan sympatiat hahmonsa puoleen, jää Veidtin Gwynplaine hieman keskeneräisen oloiseksi. Sen sijaan Mary Philbin (Suuren oopperan kummitus) on jäänyt sokean Dean roolissaan aivan liian vähälle huomiolle, nimittäin hänen roolisuorituksensa on näyttelijäkaartin parasta antia. Lisäksi kannattaa mainita kevytkenkäistä herttuatar Josianaa näyttelevä Olga Baclanova, joka tuli tunnetuksi muutama vuosi myöhemmin Tod Browningin Freaksissa (1932), sekä elokuvan pahis, Brandon Hurst narri Barkilphedrona, jotka molemmat suoriutuvat osuuksistaan kiitettävästi.

Kaksi menestyselokuvaa vuoden sisällä nostivat Lenin yhdeksi Universalin johtavista ohjaajista ja miehen tulevaisuus Hollywoodissa näytti ruusuiselta. Paljon onkin spekuloitu sillä millaisen käsittelyn olisivat yhtiön 1930-luvun kauhuklassikot Dracula ja Frankenstein saaneet, mikäli kohtalo ei olisi puuttunut peliin. Leni ehti tehdä enää yhden elokuvan ennen kuin kuoli tulehtuneesta hampaasta alkunsa saaneeseen verenmyrkytykseen 1929 vain 44-vuotiaana.

Dvd: Kino Internationalin R0-julkaisu on laadultaan taattua Kino-laatua. Kuva on restauroitu monen eri elokuva-arkiston lähteistä, jonka vuoksi elokuvassa esiintyy paikoittain huonompia pätkiä. Kuva on kuitenkin hyvätasoinen ja vakaa. Movietone-ääniraidassakaan ei ole teknisesti mitään valittamista, itse vain en koskaan ole oikein tottunut äänitehosteisiin mykkäelokuvassa.

Ekstroja on levyllä runsaasti ja ne ovat laadukkaita. Viisitoistaminuuttinen making of -tyylinen dokumentti, tietoja restauroinnista ja printtien vertailuja (Italia, Yhdysvallat), kolmeminuuttinen Conrad Veidtin kotivideo sekä pakolliset kuvagalleriat, joista tarkkaavainen katsoja voi bongata myös yhden puuttuvan kohtauksenkin. Lisäksi levyn mukana tulee neljäsivuinen esittelyvihkonen, jossa kerrotaan niin elokuvan teosta kuin sen taustoistakin.

teksti: © 2003 Kari Glödstaf

Seuraa meitä

PINNALLA

Roskajoukko vaatii oikeuksia

Snowpiercer

Aleksi Salonen | 11.07.

Luokkayhteiskunnan paluu ja vallankumous ovat Joon-ho Bongin B-dystopian polttoainetta.

Lue lisää »
Shailene Woodley

Tähtiin kirjoitettu virhe

Kreeta Korhola | 11.07.

Huippusuositun nuorten romaanin filmatisointi on parasta teinielokuvaa pitkään aikaan.

Lue lisää »
Peter Cullen on yhä Optimus Primen ääni.

Transformers: Tuhon aikakausi

Aleksi Salonen | 26.06.

Neljännen Transformers-elokuvan kokonaisuus on laahaava ja osat hätäisiä.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Shailene Woodley

Tähtiin kirjoitettu virhe

Kreeta Korhola | 11.07.

Huippusuositun nuorten romaanin filmatisointi on parasta teinielokuvaa pitkään aikaan.

Lue lisää »
Peter Cullen on yhä Optimus Primen ääni.

Transformers: Tuhon aikakausi

Aleksi Salonen | 26.06.

Neljännen Transformers-elokuvan kokonaisuus on laahaava ja osat hätäisiä.

Lue lisää »
Jan Bijvoet on käsittämätön Borgman

Borgman

Aleksi Salonen | 05.06.

Oudossa, mustan komediallisessa psykologisessa kauhuelokuvassa seurataan epäinhimillisen pahuuden leviämistä.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Leonardo DiCaprio

The Wolf of Wall Street

Aleksi Salonen | Blu-ray | 10.06.

Pölkkypäiden rahoilla ostetun Lamborghinin tuhoaminen Quaalude-höyryissä ei ole koskaan ollut näin hauskaa.

Lue lisää »
Joaquin Phoenix on Theodor Twombly

Her

Jussi Toivola | Blu-ray | 25.07.

Miehen ja tietokoneen välinen romanssi on raikas tuulahdus romanttisen draaman genreen.

Lue lisää »
Tom Hanks on Walt Disney

Saving Mr. Banks

Jussi Toivola | Blu-ray | 25.07.

Tosipohjainen Saving Mr. Banks on realistinen kurkistus Maija Poppasen kulisseihin, jos Disneyn taikaan riittävästi uskoo.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Seuraa meitä

Seuraa Filmgoeria Facebookissa
Seuraa Filmgoeria Twitterissä
Tilaa Filmgoerin sisältö RSS-syötteenä
Tsekkaa myös toimituksen leikekirja
Filmgoer Youtubessa

PARASTA JUURI NYT


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Antti Honkala

VASTAAVA TOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Jouko Luhtala, Kreeta Korhola, Marjo Eskola, Marko Pekkanen, Tuija Pyhäranta, Jussi Toivola

SEURAA MEITÄ

Filmgoer RY 1999–2014
ISSN 1798-7202