Nauruihminen

The Man Who Laughs (1928)

| DVD
  • 3

Victor Hugon Nauruihmisestä ei ole liiemmälti tehty filmatisointeja. Mykkäkauden kuuluisin versio valmistui 1928, pääosaa tässä tyylikkäässä mutta hivenen latteassa elokuvassa esitti saksalaistähti Co…

Kari Glödstaf
julkaistu 2009-02-10 / päivitetty 16.03. klo 12:12

KUVA 1

Mary Philbin ja Conrad Veidt
Mary Philbin ja Conrad Veidt 

Nauruihminen

Ohjaus Paul Leni
Näyttelijät Conrad Veidt, Mary Philbin, Olga Baclanova, Cesare Gravina, Brandon Hurst
Maa Yhdysvallat
Pituus 110 min.
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 1928 Universal Pictures.

DVD

Universal, joka oli noussut suurten studioiden joukkoon Erich von Stroheimin Blind Husbands (1919) sekä Devil’s Passkey (1920) -menestyselokuvien myötä, löysi 1920-luvulla markkinaraon suuren budjetin kauhuelokuvista. Notre Damen kellonsoittaja (1923) sekä Suuren Oopperan kummitus (1925) olivat tuotantoja, joissa ei rahaa säästelty ja jotka toivat lipputuloina niihin sijoitetut varat moninkertaisesti takaisin. Elokuvat olivat maailmanmenestyksiä, joten ei ihme, että tuottaja Carl Laemmle halusi vielä ennen vuosikymmenen vaihtumista tuoda valkokankaalle yhden suuren kauhuelokuvan. Valinta kohdistui Victor Hugon harvoin filmattuun L’Homme Qui Rit – romaaniin (Nauruihminen, 1869).

Elokuva sijoittuu 1600- ja 1700 -luvun vaihteen Englantiin. Lordi Clancharlie ei suostu alistumaan kuninkaan alaisuuteen, joten hänet mestataan rautaneidossa. Lordin poika Gwynplaine saa sen sijaan jäädä henkiin, mutta tämän suu väännetään leikkauksella luonnottomaan irvistykseen. Poika annetaan mustalaisten haltuun, jotka hylkäävät tämän lähtiessään maasta. Hortoillessaan vailla päämäärää hän pelastaa paleltumiskuolemalta pienen tyttövauvan ja päätyy tämän kanssa viihdetaiteilija Ursuksen luo, joka ottaa heidät elätettävikseen.

Orvot varttuvat Ursuksen luona ollen mukana hänen teatterissaan. Gwynplaine, Nauruihminen, kuten häntä kutsutaan, on teatterin vetonaula, jota tullaan katsomaan pitkienkin matkojen takaa. Ennen pitkää hänen menneisyytensä paljastuu ja hänet vedetään mukaan kuningashuoneen poliittisiin kieroiluihin.

Suuret rahasummat, jotka Universal Nauruihmiseen sijoitti, näkyvät lopputuloksessa. Ulkoisilta avuiltaan elokuvassa ei ole valittamista. Näyttelijät ovat Universalin ykköskaartia, lavasteet – vaikka kovin tyypillisiä ovatkin – ovat silmiä hivelevän tyylikkäitä, asusteet kuin suoraan historian kirjoista repäistyjä ja statistejakin on monta sataa. Missä sitten vika, ettei elokuva kykene nousemaan suurten joukkoon? Syyttävä sormi kohdistuu tässä kohtaa Leniin (Vahakabinetti). Hän ei saa tarinasta eikä henkilöistä kaikkea irti, aivan kuin ei saanut Kissassa ja kanarialinnussakaan (1927). Alku on kaikessa vakuuttavuudessaan elokuvan parasta antia ja elokuva etenee kiinnostavana aina siihen asti, kunnes Gwynplain viedään kuningattaren hoviin. Siitä eteenpäin tuntuu siltä, että elokuva pyritään saamaan mahdollisimman nopeasti loppuun, siksi hutaistulta viimeinen puolituntinen tuntuu. Elokuvalle ei olisi tehnyt pahaa muutama kymmenen minuuttia kestoa lisää, sillä nyt jäävät henkilöhahmotkin hieman etäisiksi.

Conrad Veidtin (Tohtori Caligarin kabinetti) roolisuoritusta Gwynplainena on usein kehuttu, eikä se huono olekaan, joskaan hänellä ei ole samanlaista karismaa kuin Lon Chaneylla aiemmin tai Boris Karloffilla myöhemmin. Kun Chaney ja Karloff pystyvät mestarillisesti kääntämään katsojan sympatiat hahmonsa puoleen, jää Veidtin Gwynplaine hieman keskeneräisen oloiseksi. Sen sijaan Mary Philbin (Suuren oopperan kummitus) on jäänyt sokean Dean roolissaan aivan liian vähälle huomiolle, nimittäin hänen roolisuorituksensa on näyttelijäkaartin parasta antia. Lisäksi kannattaa mainita kevytkenkäistä herttuatar Josianaa näyttelevä Olga Baclanova, joka tuli tunnetuksi muutama vuosi myöhemmin Tod Browningin Freaksissa (1932), sekä elokuvan pahis, Brandon Hurst narri Barkilphedrona, jotka molemmat suoriutuvat osuuksistaan kiitettävästi.

Kaksi menestyselokuvaa vuoden sisällä nostivat Lenin yhdeksi Universalin johtavista ohjaajista ja miehen tulevaisuus Hollywoodissa näytti ruusuiselta. Paljon onkin spekuloitu sillä millaisen käsittelyn olisivat yhtiön 1930-luvun kauhuklassikot Dracula ja Frankenstein saaneet, mikäli kohtalo ei olisi puuttunut peliin. Leni ehti tehdä enää yhden elokuvan ennen kuin kuoli tulehtuneesta hampaasta alkunsa saaneeseen verenmyrkytykseen 1929 vain 44-vuotiaana.

Dvd: Kino Internationalin R0-julkaisu on laadultaan taattua Kino-laatua. Kuva on restauroitu monen eri elokuva-arkiston lähteistä, jonka vuoksi elokuvassa esiintyy paikoittain huonompia pätkiä. Kuva on kuitenkin hyvätasoinen ja vakaa. Movietone-ääniraidassakaan ei ole teknisesti mitään valittamista, itse vain en koskaan ole oikein tottunut äänitehosteisiin mykkäelokuvassa.

Ekstroja on levyllä runsaasti ja ne ovat laadukkaita. Viisitoistaminuuttinen making of -tyylinen dokumentti, tietoja restauroinnista ja printtien vertailuja (Italia, Yhdysvallat), kolmeminuuttinen Conrad Veidtin kotivideo sekä pakolliset kuvagalleriat, joista tarkkaavainen katsoja voi bongata myös yhden puuttuvan kohtauksenkin. Lisäksi levyn mukana tulee neljäsivuinen esittelyvihkonen, jossa kerrotaan niin elokuvan teosta kuin sen taustoistakin.

teksti: © 2003 Kari Glödstaf

Seuraa meitä

PINNALLA

Kenneth Branagh ja Daisy Ridley

Idän pikajunan arvoitus

Kreeta Korhola | 21.11.

Mestarietsivä Hercule Poirot palaa valkokankaille hyppäämällä murhajunan kyytiin Agatha Christien klassikkokertomuksessa.

Lue lisää »
Dwayne Johnson, Karen Gillan, Kevin Hart, Jack Black, Nick Jonas

Jumanji: Welcome to the Jungle

Aleksi Salonen | 12.12.

Sukkela jatko-osa päivittää Jumanjin konsolipeliaikaan, mutta hahmot ovat suoraan 90-luvulta.

Lue lisää »
Cara Delevigne ja Dane Dehaan

Sarjakuvista kankaalle: Valerian ja Atomic Blonde

Aleksi Salonen | Blu-ray | 11.12.

Arviossa Luc Bessonin suuri avaruusooppera ja Charlize Theronin tähdittämä ultraväkivaltapommi ala John Wick.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Juliette Binoche

Aurinko sisälläni

Aleksi Salonen | 24.10.

Ihana Juliette Binoche loistaa Claire Denis’n hienovireisessä romanttisten tunteiden ja tuntemusten draamakomediassa.

Lue lisää »
Barry Keoghan ja Colin Firth

The Killing of a Sacred Deer

Aleksi Salonen | 31.10.

Kreikkalaisen myytin päivitys nykyaikaan toi Cannesin parhaan käsikirjoituksen palkinnon, ihan ansaitusti.

Lue lisää »
Terry Notary, Dominic West

The Square

Aleksi Salonen | 14.11.

Ruben Östlundin yhteiskunnallinen satiiri voitti Cannes’n pääpalkinnon vuonna 2017.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Emma Watson

The Circle

Aleksi Salonen | Blu-ray | 11.12.

The Circle pyrkii varoittavassa sävyssäänkin erottumaan Black Mirrorin teknopessimismistä, mutta erottuu lähinnä epämääräisyydessään.

Lue lisää »
Anselm Elgort

Baby Driver

Aleksi Salonen | Blu-ray | 11.12.

Stomp ja Drive menevät naimisiin Edgar Wrightin riemukkaassa ryöstömusikaalissa.

Lue lisää »
Cara Delevigne ja Dane Dehaan

Sarjakuvista kankaalle: Valerian ja Atomic Blonde

Aleksi Salonen | Blu-ray | 11.12.

Arviossa Luc Bessonin suuri avaruusooppera ja Charlize Theronin tähdittämä ultraväkivaltapommi ala John Wick.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Seuraa meitä

Seuraa Filmgoeria Facebookissa
Seuraa Filmgoeria Twitterissä
Tilaa Filmgoerin sisältö RSS-syötteenä
Tsekkaa myös toimituksen leikekirja
Filmgoer Youtubessa
TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2017
ISSN 1798-7202