Musta kissa, valkoinen kissa

Crna macka, beli macor (1998)

| DVD
  • 4

Emir Kusturican eksentrinen farssi romaniperheiden suhteista Balkanin maalla.

julkaistu 2009-09-10 / päivitetty 12.11. klo 15:03

KUVA 3

Bajram Severdzan
Bajram Severdzan 

KUVA 2

Florijan Ajdini, Branka Katic
Florijan Ajdini, Branka Katic 

KUVA 1

Jasar Destani, Salija Ibraimova
Jasar Destani, Salija Ibraimova 

Musta kissa, valkoinen kissa

Ohjaus Emir Kusturica
Näyttelijät Bajram Severdžan, Srđan Todorović, Florijan Ajdini, Branka Katić
Maa Ranska / Saksa / Jugoslavia / Itävalta / Kreikka / Yhdysvallat
Pituus 124 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 1998 CiBy 2000, Pandora Filmproduktion, Komuna, Bayerischer Rundfunk, Canal+, Filmförderung Hamburg, Filmstiftung Nordrhein-Westfalen, France 2 Cinéma, October Films, Stefi S.A., Österreichischer Rundfunk ja Future Film.
  • Kuva 4
  • Ääni 3
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p00-5">00</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

DVD

Emir Kusturican Valkoinen kissa, musta kissa (1998) (jatkossa VK, MK) on niin läpeensä täynnä herkullisia yksityiskohtia, että yritys avata se sanoin on kuin yrittäisi kuvata ruusua syntymästään sokealle.

Viiva, joskaan ei geodeettinen, piirtyy tämän ja sitä edeltäneen Undergroundin (1995) välille. Molemmat ovat Kusturican villejä kertomuksia kotimaasta, joka on poljettu palasiksi. Jugoslavia hajosi pienempiin valtioihin, muttei siististi tai edes tasaisesti etnisten ryhmien omiksi lohkoiksi. Sotaa ja sen seuraamuksia on kronikoinut esimerkiksi ranskalaistunut Enki Bilal poeettisissa sarjakuvissaan, mutta tietyllä etäisyydellä ”tositapahtumiin”.

Undergroundissa maan alla uutispimennossa asuva jengi valmistaa mustan pörssin markkinoille aseita luullen vielä 90-luvulla, että toinen maailmansota on käynnissä. Heitä viilataan linssiin. Bisnes on bisnestä eikä Moosesta ole, koska vanha risuparta asettaisi kiusalliset rajat voitontavoittelulle. VK, MKssa fokus rajautuu gangstereihin ja romaneihin. Sota tai sen piirteet ovat silti läsnä: sotilaita juna-asemalla, gangsterin AK-47. Ahneus ja likainen peli ovat käsin kosketeltavissa, mutta katsottuna linssin läpi, jossa tragediasta löydetään huumoria.

Toki Kusturica karrikoi, mutta myös kuvaa mielenkiintoisesti kotimaansa ihmistyyppejä — tarkasti ilmentäessään ainakin stereotypistä kuvaa eristäytyneistä romanirikollisista. Ei voida puhua edes marginaalissa olemisesta, sillä keskusvalta on milloin mitäkin, usein polvillaan. Maailmankatsomuksessa yksikkö on perhe, suku. Kusturica ei halvenna, vaan osoittaa rakkautta ja ymmärrystä hahmojansa kohtaan. Se vaatii humanistin sielun. Lukko monelle on siinä, ettei sitä voi ostaa.

VK, MKa voi yksinkertaisimmillaan kuvata farssiksi. Ongelmavyyhti alkaa epäonnistuneesta bensiinijunan kaappauksesta. Juna vaunuineen häviää kuin tuhka tuuleen, mutta ryöstön orkestroinut hupsu Matko (Bajram Severdzan) on jo ehtinyt myydä bensat etukäteen. Ja hän on ottanut rahat. Ja hän on hukannut ne.

Rikostoveri Dadan (Srdjan Todorovic) on kaiken takana. Tässä teroitetaan perheen merkitystä: syy, miksi Dadan johdattaa Matkon ongelmiin, on siinä, että hän haluaa ”velkojen kuittauksena” naittaa siskonsa Matkon pojalle. Mutta Matkon poika on rakastunut toiseen. Piskuinen siskokin näkee enneunia unelmiensa prinssistä, tavattoman pitkästä tummasta miehestä. Mutta Dadan haluaa itsepintaisesti saattaa hääparin yhteen. Hän on hullu, sodalla rikastunut kokkelipää, jota ympäröi haaremi ja aseistautuneet turvamiehet. Hän on Balkanin oma Scarface, näyttää 80-luvun jenkkiparittajalta, ja juhlii jonglööraamalla käsikranaatteja tai tanssimalla tangoa.

Undergroundin lopussa nähdään eräs makaabereimmista kohtauksista miesmuistiin. Siinä vanhat rakastavaiset ammutaan miehen sähkökäyttöiseen pyörätuoliin, päälle kaadetaan bensaa ja pari sytytetään tuleen — ja pyörätuoli, kone, jää ajamaan palavana ympyrää. Teloittajat katsovat vieressä hälläväliä-asenteella, suurempi vaiva olisi ollut roskien vienti.

Groteski huumori jatkuu tässäkin: Matko herää pellolta ja huomaa, kuinka hänet huumannut ja pettänyt gangsteri roikkuu nähtävästi öljypumpun nokassa. Miestä on ammuttu useita kertoja, hänet on hirtetty kaulasta nokkaan, käsi on sidottu sateenvarjoon ja laukku käteen. Mies näyttää edes takaisin ilmassa leijuvalta Maija Poppaselta. Matko haluaa laukkunsa, mutta hirsipuu toimii kuin keinulauta Biltemasta, toinen pää painaa roimasti enemmän. Kuollut on aina käden tavoittamattomissa, vaikka kuinka loikkisi.

VK, MK näyttää surrealististen momenttien museolta, mutta tämä on vain pintaraapaisu, ennakkoluulo. Elokuva on osoitus tekijänsä väärentämättömästä tavasta katsoa maailmaa. Luodussa fantasiassa kaikki jäsentyvät mallikkaasti toisiinsa, mikään ei lopulta sodi tai hankaa vastaan. Kun viimein kohdataan se jättimäinen emakkosika, joka on aikaisemmin pureskellut autonromua lyhyissä kohtauksissa, tuntuu tapahtuma jo loogiselta. Eivätkä eläimet jää tähän: hanhet, koirat, hevoset, kissat ja kilit ovat orgaaninen osa elämänmenoa, joka sijoittuu usein aurinkoiseen ulkoilmastoon.

Banaalisti ilmaistuna Kusturica on luonut jotain poikkeavaa. Elokuva on ikkuna todellisuuteen, jossa kuolleet ystävät nousevat henkiin ja rakastavaiset saavat lopulta toisensa. Luonnonlait ovat välillä kuin Disneyn animaatioista ja gagit Ohukaiselta ja Paksukaiselta. Se loppuu kenties amerikkalaista filmiteollisuutta ironisoiden sanoihin: Happy End.

Elämän solmukohdista päästään ylitse luovalla hulluudella, joka ei kuitenkaan johda ennenaikaiseen kuolemaan. Ja jos johtaakin, elämä on nykyhetkessä, tässä päivässä. Ehkä se todellinen fantasia onkin tässä.

DVD: Future Filmin suomalainen DVD-julkaisu vuodelta 2009 on kuvaltaan (16:9 anamorfinen, 1.78:1) moitteeton. Ääniraitana on 2.0 romani/serbikroaatti. Ei sisällä lisämateriaalia — valikot ovat muutenkin hyvin riisuttuja.

Teksti: © 2009 Jaakko Kuitunen

Seuraa meitä

PINNALLA

Charlize Theron, Nicole Kidman ja Margot Robbie

Bombshell - hiljaisuuden rikkojat

| 18.02.

Theron, Kidman ja Robbie sytyttävät MeToo-tulilangan dokudraamassa Fox Newsin ahdisteluskandaalista.

Lue lisää »
Krista Kosonen ja Pekka Strang

Koirat eivät käytä housuja

| 24.11.

Kosonen ja Strang vakuuttavat täysillä viiden tähden tummassa BDSM-romanssissa surusta ja suloisesta kivusta.

Lue lisää »
Taika Waititi, Roman Griffin Davis ja Sam Rockwell

Jojo Rabbit

| 15.01.

Optimistisen ihmisyyden natsisatiiri humoristisen hirveästä sankaripalvonnasta nauraa johtajaveitikan valheiden läpi.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Saara Pakkasvirta, Leena Uotila ja Seela Sella

Teräsleidit

| 05.01.

Väsyneen vanhuuden kahleet katkeavat tien päällä, kun näyttelijälegendat saavat viinaa, vientiä ja vastauksia.

Lue lisää »
Taika Waititi, Roman Griffin Davis ja Sam Rockwell

Jojo Rabbit

| 15.01.

Optimistisen ihmisyyden natsisatiiri humoristisen hirveästä sankaripalvonnasta nauraa johtajaveitikan valheiden läpi.

Lue lisää »
Michael B. Jordan ja Jamie Foxx

Just Mercy

| 05.02.

Marvel-starat vasaroivat oikeudenmukaisuuden repsottavaa vaakaa tasapainoon 80-luvun rasistisessa Alabamassa.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2020
ISSN 1798-7202