Menneisyyden synnit

The Lazarus Project (2008)

| DVD
  • 2

Teloitettu pikkurikollinen herää vankimielisairaalan talkkarina John Glennin mysteeritrillerissä.

julkaistu 2009-07-29 / päivitetty 30.07. klo 08:08

KUVA 3

Paul Walker, Bob Gunton
Paul Walker, Bob Gunton 

KUVA 2

Paul Walker
Paul Walker 

KUVA 1

Paul Walker
Paul Walker 

Menneisyyden synnit

Ohjaus John Glenn
Näyttelijät Bob Gunton, Brooklynn Proulx, Paul Walker, Piper Perabo
Maa Yhdysvallat
Pituus 96 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 2008 Be Good Productions, D.H. Blair Film Capital Fund, Double Edge Entertainment, Inferno Distribution, Mandeville Films ja Sony Pictures Entertainment.
  • Kuva 5
  • Ääni 5
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p1-5">1</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

DVD

Menneisyyden synnit (The Lazarus Project, 2008) kaivaa koipussista kuluneita jekkuja, jotka olisivat saattaneet toimia 90-luvulla. Juonen täyskäännöksistä ei enää löydy uutuudenviehätystä – muotin rikkominen ei aiheuta spontaaneja fanfaareja. Mysteeritrilleri tarvitsee selkärangakseen kovarunkoista materiaalia. Homma on sama komedian kohdalla.

Menneisyyden syntien Raamattu-viljely ei jää pelkästään Lasarukseen, jonka Jeesus tarinan mukaan herätti kuolleista. Eräs tuotantoyhtiöistä on Inferno. Heti aloituskohtauksessa käydään keskustelua jumalasta ja kuolleeksi luullun linnun virkoamisesta. Lapsuudentarinaa kertoo isä Ben (Paul Walker) tyttärellensä, jota hän kutsuu enkeliksi. Elokuva ei kuitenkaan ole niche-tuote, joka on suunnattu Amerikan markkinavoimaisille kristityille. Tarkkaa kohderyhmää ei ole. On vain luokitus: taidolla tehty b-filmi.

Ben viettää ulkoapäin tavanomaista perhe-elämää panimon työntekijänä ja perheenpäänä, mutta kärsii ehdonalaista vankeusrangaistusta. Onneksi kahleet irrotetaan pian, vaimo odottaa jo muuttoa maaseudulle ja asunnonvälittäjän tutkintoa. Mutta paratiisiin saapuu käärme veljen muodossa. Hän ehdottaa yksinkertaiselta kuulostavaa ryöstökeikkaa. Jobia… siis Benia koetellaan. Urakehitys on jäämässä lapsenkenkiin, koska rikosrekisteri laahaa perässä. Silti massin tarve on akuutti. Ben tarttuu diiliin.

Ryöstökeikka on latteudessaan kuin vastaisku Michael Mannin villeille visioille. Naamaripäät tunkeutuvat kullan perässä valtion rakennukseen keikkafilmin perinteitä muotojäykästi seuraten. Välikohtaus päättyy veriseen tulitaisteluun. Kolme kuolee. Ben jää henkiin. Kahden vuoden kuluttua korkein oikeus hylkää viimeisen kanteen. ”Tämä on Teksas”, toteaa puolustusasianajaja. Ben teloitetaan vankilassa myrkkypistoksella.

Ben ei kuolekaan. Vai kuoleeko? Hänet siirretään mielisairaiden hoitolaitokseen talonmieheksi. Vai siirretäänkö? Paikka sijaitsee pikkukaupungissa. Vai sijaitseeko? Paikan nimi on Mount Angel. Vai onko? Hoitolaitoksen kuvauksessa otetaan tarkovskimaisia kosketuksia sieluun ja luontoon: hämmentynyt Ben kävelee metsikössä ja vettä sataa. Yliluonnollisia asioita tapahtuu. Käsivartta kutittaa. Koira kaivaa pihalla kuoppaa. Hän alkaa selvittää.

Sävy on vähäeleinen, mutta puuduttavalla tavalla. Sentimentaalista overkillia harjoitetaan välillä, joskin tunnevolyymiltaan hillitysti. Ben makaa sidottuna valkoiseen alustaan kuin ristiinnaulittu ja odottaa pistostaan. Viimeisiin hetkiin leikkautuu viimeinen keskustelu tyttären kanssa, joka kysyy, milloin nähdään seuraavaksi.

Mikä on paikka, minne Ben päätyy? Epätila elämän ja kuoleman välissä? Hullun kultin hiekkalaatikko? Teorioita voi kehitellä vertauskuvallisesta luonteesta. Albert Camus’n kirjoituksessa Pandoran lippaasta kauheuksien mukana tuli myös tieto siitä, ettei kelkkaa voi kääntää. Angstin kierre on valmis. Benille kerrotaan, kuinka hänet on kytketty lopullisesti hullujenhuoneeseen. Hänelle on annettu uusi elämä, uusi mahdollisuus. Hän ei voi poistua. Samalla perhe elää ulkomaailmassa. Yhteys on yksisuuntainen.

Teoria tilasta limbona kuitenkin murskaantuu. Elokuva, joka poseeraa hengellisenä tuotoksena, vetää lopuksi maton alta. Pohja on materialistinen, köykäinen yhteiskunnallinen kritiikki valekaavussa. Juonikoukku on laimea, mutta elokuva on itse rajannut itsensä kapeaan tilaan. Se on oven edustasta aloittanut lattiamaalaari, joka päätyy kuolleeseen nurkkaan ja pääsee pinteestä vain hakkaamalla seinään pakoreiän, tässä tapauksessa omalla kallolla. Elokuvasta ei löydy haastajaa Jaakobin painajaiselle (Jacob’s Ladder, 1990).

DVD: Teknisesti Sonyn suomalainen julkaisu on moitteeton. Kuva on 2:35, 16:9 anamorfinen. Äänivaihtoehtona on 5.1 englanti/espanja/italia/ranska. Ekstrana on pari traileria (mm. Punisher: War Zone). Poistettuja kohtauksia on noin 5 minuuttia. Lisämateriaalissa ei ole suomenkielistä tekstitystä.

Teksti: © 2009 Jaakko Kuitunen

Seuraa meitä

PINNALLA

Mahershala Ali ja Viggo Mortensen

Green Book

| 18.01.

Hassu, siirappinen tie-elokuva rasismin voittamisesta ei ole erityisen hyvä konsepti, mutta Oscar-voittaja se on.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »
Annihilation, Natalie Portman

Vuoden parhaat 2018

| ELOKUVAVUOSI | 22.02.

Oscareiden aikaan on kätevää muistella viime vuoden parhaita elokuvia ja sarjoja.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan

Kaksi kuningatarta

| 31.01.

Kaksi kuningatarta, yksi saari, sama viesti: pää poikki, faktoista viis! Robbie ja Ronan ylevöittävät tunkkaista periodidraamaa.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan ja Billy Howle

Rannalla

| DVD | 01.02.

Jo Pink Floyd sen tiesi: Ripustautuminen hiljaiseen epätoivoon on englantilainen tapa.

Lue lisää »
Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
John David Washington ja Adam Driver

BlacKKKlansman

| Blu-ray | 01.02.

Spike Leen Oscar-ehdokkaaksi nostettu musta komedia kommentoi rasistisen vihan nykytilaa.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202