Lars ja se ainoa oikea

Lars and the Real Girl (2007)

| DVD
  • 4

Lars on sulkeutunut nuori mies, joka löytää elämänsä rakkauden Biancasta, muovisesta nukesta.

julkaistu 2009-03-13 / päivitetty 17.05. klo 09:09

KUVA 4

Ryan Gosling ja Kelli Garner
Ryan Gosling ja Kelli Garner 

KUVA 3

Emily Mortimer ja Paul Schneider
Emily Mortimer ja Paul Schneider 

KUVA 2

Ryan Gosling, Emily Mortimer, Paul Schneider ja "Bianca"
Ryan Gosling, Emily Mortimer, Paul Schneider ja "Bianca" 

KUVA 1

Ryan Gosling
Ryan Gosling 

Lars ja se ainoa oikea

Ohjaus Craig Gillespie
Näyttelijät Ryan Gosling, Emily Mortimer, Paul Schneider, Patricia Clarkson
Maa Yhdysvallat
Pituus 102 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 2007 Sidney Kimmel Entertainment
  • Kuva 4
  • Ääni 4
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p2-5">2</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

DVD

Tässäpä todellinen ota tai jätä -käsikirjoitus: sosiaalisesti vetäytyvä Lars (Ryan Gosling) tilaa itselleen tyttöystävän postikuljetuksella, kyseessä on muovista tehty Bianca. Kun Lars esittelee tyttöystävänsä veljelleen (Paul Schneider) ja tämän empaattiselle vaimolle (Emily Mortimer), joiden autovajasta kodiksi muutetussa talossa Lars asuu, nämä uskovat Larsin menettäneen järkensä. Ymmärtäväinen ja psykologiaan erikoistunut lääkäri (Patricia Clarkson) suosittelee kuitenkin yllättäen, että ainoa tapa auttaa Larsia on hyväksyä hänen kuvitelmansa ja leikkiä mukana. Pienessä kaupungissa lopulta kaikki tietävät Larsin mielikuvitustyttöystävästä, mutta yhtä yllättäen hekin suostuvat pienen suostuttelun jälkeen mukaan. Toki pahat kielet kuiskailevat taustalla, mutta kaikki jotka tuntevat Larsin rakastavat miestä niin suuresti, että haluavat aidosti auttaa häntä millä keinolla hyvänsä. Tämä ei ole käsikirjoitus niille, jotka tuntevat tarpeen vedota sanoihin uskottava ja realistinen arvostellessaan elokuvia.

Oscar-ehdokkuudenkin saanut Nancy Oliverin käsikirjoitus on siis ajatusleikki ja tarinakuljetuksen välineenä valeihminen toimii. Ihmisyyden perimmäisen ytimen kysymystä on tällä keinolla totuttu käsittelemään scifi-elokuvissa, mutta arkisen piendraaman keinona se on uusi ja kekseliäs. Lars ja se ainoa oikea (2008, Yhdysvallat) ei kuitenkaan ole yhden tempun elokuva. Elokuva, jonka keskiössä hieman säälittävä, mutta sympaattinen ja lämminsydäminen mies rakastuu nukkeen, on jatkuvassa vaarassa tippua toiselta puolen banaalisuuteen ja tahattomaan komiikkaan ja toiselta pateettiseen sentimentaalisuuteen, jota tarinan ainekset eivät riitä kantamaan. Mutta hienosti Craig Gillespien ohjaus onnistuu tässä nuorallakävelyssään.

Eräs keino, jolla tässä onnistutaan ovat näkökulmanvaihdokset. Kun Lars esittelee kertomansa mukaan pyörätuolinsa hävittäneen tyttöystävänsä, näkökulma on puhtaasti veljen ja tämän vaimon, jotka on kuitenkin aiemmassa kohtauksessa osoitettu hyviksi ystävällisiksi ihmisiksi. Niinpä heidän reaktionsa, joka on tietysti myös katsojan reaktio, on huolestunut ja kiusaantunutkin, mutta rakastava. Ryan Goslingin taitavasti maneerien kautta näyttelemän kosketusta ja intiimejä aiheita pelkäävän, emotionaalisesti sulkeutuneen Larsin hahmo on elokuvan kantava voima, hän ei ole selvästi sen enempää säälittävä kuin kunnioitettavakaan. Miellyttävästi, kuten esimerkiksi viimeksi Revolutionary Roadissa mielen häiriö ei ole kauhun aihe ja sitä on mahdollista ymmärtää.

Oliverin käsikirjoitus, kuten Gillespien ohjauskin on vähäeleinen, eikä elokuvan teemoja juuri alleviivata. Katsoja voi itse miettiä, kuinka muovinen Bianca kuvastaa vaikkapa ihmismielen taipumusta projisoida unelmiensa kumppanin piirteitä puolituntemattomiin tai sosiaalisen paineen ja mielikuvien vaikutusta siihen, miten kukin meistä haluaa tulla nähdyksi. Ei ole sattumaa, että Lars vie tarinassa Biancan kirkkoon ja myös työpaikan kutsuille ja tanssimaan. Työpaikalla tarjoutuu myös Larsin ensimmäinen mahdollisuus oikeaan ihmissuhteeseen, kun toinen yksinäinen, Margo (Kelli Garner) ihastuu Larsiin. Tarinassa on repliikki, joka näennäisesti koskee vain muovikukkia: “See they’re even fake so they’ll never die.”

Ainoa tapa jolla Lars on pääsyt kuorestaan on silti ollut Bianca, unelmien tyttöystävä, joka ainoana on ymmärtänyt Larsin vetääntyneisyyttä. Päästyään Biancan avulla turvallisesta lapsenunestaan, päätyvät veli ja Lars keskustelemaan äidin varhaisesta poismenosta, edesmenneestä ennen kuolemaansa henkisesti poissaollleesta surun murtamasta isästään ja lapsuudesta, jonka tuskia veljet eivät ole pystyneet aiemmin kohtaamaan. Tämä jännite edustaa hyvin punottua draamallista ironiaa: päästäkseen palaamaan todellisuuteen, Larsin on turvauduttava mielikuvituksen parantavaan voimaan. Tämä on elokuvan radikaalein ajatus ja myös puolustuspuhe ymmärtämisen ja empatian puolesta, kuten elokuva painokkaasti osoittaa, aina naurettavuuksiin asti. Tyylipuhdas elokuva putoaa valitettavasti hieman lopussa, jossa tarinan aineksia turhaan selitellään katsojalle, ikään kuin varmuuden vuoksi. Erityisesti harmittaa aivan lopussa eräs lyhyt otos Patricia Clarksonin lääkäristä, jolla tuodaan tarpeeton elementti hyvin kurissa pidettyyn, joskin ennalta-arvattavaan loppuratkaisuun.

Lars ja se ainoa oikea on silti onnistunut teos, jonka vahvuus on sen tapa hengittää. Elokuva näyttää kuinka tärkeää yhteisön tuki voi olla yksilön mielenterveyden kannalta, ja antaa samalla paljon tilaa katsojan tulkinnoille ja ajattelulle. On virkistävää vaihtelua saada liikkua vapaasti siinä mielikuvitusmaailmassa, jonka elokuvaajat ovat meitä varten rakentaneet.

DVD: FS-Filmin 1.85:1 Letterbox-kuva on hieman kohiseva, mutta muuten kohdallaan. 5.1 Dolby Digital ääni on erottelukykyinen. Levyllä on kaksi lyhyttä dokumenttia elokuvasta.

Teksti © 2009 Aleksi Salonen

Seuraa meitä

PINNALLA

Mahershala Ali ja Viggo Mortensen

Green Book

| 18.01.

Hassu, siirappinen tie-elokuva rasismin voittamisesta ei ole erityisen hyvä konsepti, mutta Oscar-voittaja se on.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »
Annihilation, Natalie Portman

Vuoden parhaat 2018

| ELOKUVAVUOSI | 22.02.

Oscareiden aikaan on kätevää muistella viime vuoden parhaita elokuvia ja sarjoja.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan

Kaksi kuningatarta

| 31.01.

Kaksi kuningatarta, yksi saari, sama viesti: pää poikki, faktoista viis! Robbie ja Ronan ylevöittävät tunkkaista periodidraamaa.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan ja Billy Howle

Rannalla

| DVD | 01.02.

Jo Pink Floyd sen tiesi: Ripustautuminen hiljaiseen epätoivoon on englantilainen tapa.

Lue lisää »
Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
John David Washington ja Adam Driver

BlacKKKlansman

| Blu-ray | 01.02.

Spike Leen Oscar-ehdokkaaksi nostettu musta komedia kommentoi rasistisen vihan nykytilaa.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202