Kuoleman kentät

The Killing Fields (1984)

| DVD
  • 3

Amerikkalaisreportteri ja tämän kamputsealainen ystävä motissa, kun Pol Pot rosvojoukkoineen aloittaa puhdistuksensa.

julkaistu 2009-08-01 / päivitetty 12.11. klo 19:07

KUVA 4

Poikkeustilan hetkiä
Poikkeustilan hetkiä 

KUVA 3

Kauheudet televisiossa
Kauheudet televisiossa 

KUVA 2

Seurue
Seurue 

KUVA 1

Iltarusko tropiikissa
Iltarusko tropiikissa 

Kuoleman kentät

Ohjaus Roland Joffe
Näyttelijät Sam Waterston, Hains S. Ngor, Craig Nelson, John Malkovich, Athol Fugard
Maa Iso-Britannia
Pituus 142 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 1984 Enigma (First Casualty) Ltd., Goldcrest Films International, International Film Investors ja Nordisk Film.
  • Kuva 3
  • Ääni 3
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p00-5">00</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

DVD

Teoriassa Kuoleman kentät (The Killing Fields, 1984) on hieno filmi, muttei käytännössä lunasta odotuksia. Yritys on kunnioitettava: kuvataan Kamputsean hirmuhallintoa amerikkalaisen sotareportterin Sydneyn (Sam Waterston) ja hänen kamputsealaisen ystävänsä silmin. ”Juoni” — kyseessä on pikemminkin konfliktin kuvaus sen sisältä — pohjautuu Pulitzer-palkittuun reportaasikirjaan.

Ongelma on siinä, että elokuva on kerronnallisesti hidas. Mietiskelevä suhtautuminen massiiviseen tragediaan — diktaattori Pol Potin parin miljoonan ihmisen “puhdistukset” — kääntyy iskevyydeltään paikallispuudutukseksi. Ohjaajaksi oli alun perin kaavailtu Stanley Kubrickia, joka olisi varmasti saanut kokonaisuuden toimimaan — nyt se on keinotekoiselta eeppisyydeltään kuin Kubrickia sormiväreillä, tuiki tuntemattoman Roland Joffén luodessa hengetöntä bulkkia.

Eräs keino luoda kontrastia jokapäiväisen olemassaolon ja epävakaan tunteen (sotanäyttämöksi voi päätyä mikä tahansa nurkka) välille on yksinkertaisesti tappaa rauhaisa kohtaus väkivallanteolla. Mutta kun keinon näkee ensimmäisen kerran, se menettää voimansa. Elokuvan alussa Sydney ja hänen monotoninen valokuvaajansa Alan (John Malkovich) istuvat torilla. Juoksutus on kulkenut useita minuutteja vähäeleisesti vailla sävellettyä ääniraitaa. Sitten seuraa räjähdys, joka synnyttää silpoutuneita ruumiita, tuhoa ja kuolemaa. Tapa toistetaan vielä muun muassa eräässä sotilashallissa (aavemainen yksityiskohta: suuret lavat cocacolapulloja, signaali Yhdysvaltain läsnäolosta).

Kuvasto on tuttua jenkkielokuvista, jotka sijoittuvat ”Hollywoodin Aasiaan”. Miljöön omakohtaisuudesta ei saada kiskottua autenttisuutta irti, se jää taustamaisemaksi. Kuoleman kenttiä on hankala erottaa Vietnam-elokuvien valtavasta määrästä: pirullisia, täsmällisiä sotilaita, hiostava ilmapiiri, vihanneskojuja ja kotieläimiä, eksoottisia maisemia, ”vierasperäistä kieltä” muminana jne. Muuttamalla parit dialogit ja juonikuvion kyseessä voisi olla minkä tahansa konfliktin kuvaus, koska länsimaalaisten tietämys näistä Aasian (lähihistorian) kuvioista lähentelee nollaa. Tosin hallinnot ovat tehneet oivaa työtä padotessaan totuuden kulkua…

Sodan ohella elokuva on kertomus miehestä, joka viskataan keskelle hänestä riippumattomia tapahtumia — eihän kärsimys tee elokuvasta palkintohaita (7 Oscar-ehdokkuutta), vaan sen synnyttämä inhimillinen resonanssi. Sydneyn kamputsealainen ystävä/toimittaja Dith Pran (Dr. Haing S. Ngor) päätyy vangiksi samalla kun Sydney pääsee pakoon Yhdysvaltoihin. Heidän yhteen sovittamatonta elämää leikataan ristiin irvokkaasti: ryysyinen Pran pakkotyössä, syyllisyyttä poteva Sydney sohvalla tv:n edessä.

Vangitun Pranin edesottamukset keskitysleirillä, sieltä selviäminen ja kuolleiden määrän konkreettinen tajuaminen tekevät siitä piirteiltään vastaavan esimerkiksi holokaustista selvinneiden juutalaisten muistelmille. Ne ovat hetket joihin viitataan, kun kyynikko epäilee ihmisyyden olemassaoloa. Toivoa on. Lopussa idealismi kantaa.

DVD: Nordisk Filmin suomalainen DVD-julkaisu on kuvanlaadultaan (16:9 anamorfinen 1.77:1) tyydyttävää tasoa, joskin esimerkiksi värit ovat hieman haaleat. Ääniraitana on 2.0 englanti. Ei sisällä lisämateriaalia.

Teksti: © 2009 Jaakko Kuitunen

Seuraa meitä

PINNALLA

Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan

Kaksi kuningatarta

| 31.01.

Kaksi kuningatarta, yksi saari, sama viesti: pää poikki, faktoista viis! Robbie ja Ronan ylevöittävät tunkkaista periodidraamaa.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan ja Billy Howle

Rannalla

| DVD | 01.02.

Jo Pink Floyd sen tiesi: Ripustautuminen hiljaiseen epätoivoon on englantilainen tapa.

Lue lisää »
Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
John David Washington ja Adam Driver

BlacKKKlansman

| Blu-ray | 01.02.

Spike Leen Oscar-ehdokkaaksi nostettu musta komedia kommentoi rasistisen vihan nykytilaa.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202