Kosto

Hævnen (2010)

| DVD
  • 4

Tanskalainen Oscar-voittaja on tekijöidensä näköinen elokuva kostosta ja anteeksiannosta.

julkaistu 2011-04-22 / päivitetty 22.04. klo 17:05

KUVA 4

Kosto
Kosto 

KUVA 3

Kosto
Kosto 

KUVA 2

Kosto
Kosto 

KUVA 1

Kosto
Kosto 

Kosto

Ohjaus Susanne Bier
Näyttelijät Mikael Persbrandt, Trine Dyrholm, Ulrich Thomsen, Markus Rygaard, William Jøhnk Nielsen
Maa Tanska/Ruotsi
Pituus 117 min
Ikäraja 13 vuotta
Lisätietoja IMDb / Kuvien ©
  • Kuva 5
  • Ääni 5
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p3-5">3</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

DVD

Työryhmä Susanne Bier (ohjaus), Anders Thomas Jensen (käsikirjoitus) ja Pernille Bech Christensen (leikkaus) palaa Kostossa (2010) ihmiselon dilemmojen viidakkoon, jollaisessa kahlattiin myös heidän aiemmassa melodraamassaan Häiden jälkeen (2006).

Kosto sijoittuu kahteen paikkaan, jotka toisiinsa nähden voisivat olla eri ulottuvuuksissa. Afrikkalaisella pakolaisleirillä Eliaksen lääkäri isä paikkaa veitsellä halkaistuja naisia, kotona Tanskassa Elias saa selkäänsä koulussa.

Äitinsä syövälle menettänyt ja äkillisesti sisältä kylmentynyt Christian on koulun uusi oppilas. Kouluun hän suhtautuu kuin vankilaan, jossa uhattuna pitää lyödä takaisin ja vielä vähän kovempaa. Hän selättää suurimman kiusaajan. Eliaksesta ja Christianista tulee ystäviä.

Christianin ”vastakohta” on Eliaksen isä, Anton. Kotiin palattuaan hän yrittää opettaa pojille korkeaa moraalia silloinkin, kun häntä vastaan rikotaan. Mutta kuinka turpaansa ottanut on voittaja ja selkäsaunan antanut luuseri, ihmettelee Christian. Ei luonto näin toimi, eikä ihminen.

Ongelmallinen mielenliike on halu kostaa, joka kokemattomalle Christianille näyttäytyy oikeudenmukaisuutena, mutta täysijärkiselle Antonille epäoikeudenmukaisuutta lisäävänä. Nyt Christian haluaa kostaa Eliaksen kanssa miehelle, joka töni ja solvasi Antonia.

Helppo puhua oikeuden toteutumisesta Pohjoismaassa, jossa kaikki pelaa paremmin kuin muualla. Juuri siksi esiin kaivetaan anarkiassa elävä Afrikan kolkka, toinen vastapooli, todellinen luonnontila, jossa yksilön itsensä on oltava syyttäjä, tuomari ja pyöveli.

Siellä Anton joutuu kaiken kyseenalaistavan dilemman eteen, kun potilaaksi ilmaantuu rosvokuningas. Tältä osin seurataan, toistuuko sanonta: Älkää tehkö niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä käsken. Yhtä ikiaikaista on käsitys kostosta kierteenä. Tai balsamoiva sanoma rakkauden ja anteeksiannon parantavasta voimasta.

Niin kuin Häiden jälkeen, myös Kosto on temaattis-juonellisesti täynnä toistensa kanssa törmäileviä laattoja. Ahdistavan koulumaailman ja globaalin eriarvoisuuden lisäksi vanhemmat ovat eronneita tai kuolleita.

Usea hahmo on samaan aikaan tarkastelun kohteena. Kaikki he ovat osa yhtä suurta verkkoa, ja jokainen heistä on tarpeellinen. Runsasta materiaalia käsitellään ammattitaitoisesti siten, että näkökulmat poikkeavat tuntuvasti toisistaan.

Vastauksia käydään välillä miettimässä luonnossa, järven rannalla ja aukeilla pelloilla, ja nämä ovat elokuvan näyttävintä antia. Ihminen on aika pieni maagisesti tallennetun luonnon rinnalla. Hienot ovat myös lopputekstit.

Tahtoisin myös sanoa, että ne ovat syvällisintä antia, koska merkitystä ei pilata artikuloimalla selvästi sitä, mitä kuvilla on ensisijaisesti haluttu saavuttaa.

Ongelmani on näet tämä. Ohjaaja Bier kertoo, kuinka ”se miten Christian suhtautuu oikeudenkäyttöön ja ryhtyy taistelemaan vääryyttä vastaan, on aikuisten projekti, täysin länsimaisen oikeuskäsityksen mukainen”.

Tätä on vaikea niellä. Länsimaisen tradition juonne on pikemminkin konfliktien objektiivinen erittely ja vastausten löytäminen kollektiivisesti kuin se, että yksi hyppää kostajan saappaisiin ja hoitaa homman.

Historia eli se miten on menetelty todistaa minut kyllä vääräksi, mutta tarkastaa voi yhteiskuntasopimusta käsitelleiden filosofien näkemyksiä. Aluksi Hobbes, sitten Locke. Ne kun elävät laissa kristillisen arvoperimän kanssa, joka sekin usein neuvoo toimimaan tavalla, jota tarjotaan elokuvassa katkaisuksi koston kierteelle.

Laadukas elokuva, kaikesta huolimatta.

DVD: Elokuvan suomalaisen laitoksen on julkaissut Pan Vision. Kuva on 16:9, ääni 5.1 dts/dd tanska. Lisämateriaalina ohjaaja Susanne Bierin haastattelu, poistettuja kohtauksia ja traileri. Lisämateriaali on tekstitetty suomeksi.

Teksti: © 2011 Jaakko Kuitunen

Seuraa meitä

PINNALLA

Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202