Sekava ja turhan levoton musiikkikomedia löytää rytminsä vasta aivan lopussa.
Pjotr Tšaikovskin tärkeimmät sävellykset olivat dramaattisia, melodisia ja emotionaalisesti raskaita teoksia, joissa säveltäjän traaginen yksityiselämä väistyi energisten ja elämäniloa uhkuvien elementtien alta. Mestarin työnjälki muodostaa musiikillisen rungon Konsertille, mutta elokuva ei toisinna sävellysten efektiä. Siinä kun on aivan liikaa tyhjäkäyntiä ja turhaa sähläystä.
Andreï Filipov (Alexei Guskov) on venäläisen Bolšoi-orkesterin entinen kapellimestari, joka sai Gorbatšovin valtakaudella kenkää suojeltuaan orkesterinsa juutalaisia jäseniä. Sattuman kautta nyttemmin siivoojaksi vajonnut Filipov saa käsiinsä nykyiselle Bolšoi-orkesterille tarkoitetun keikkakutsun, ja päättää koota vanhan ryhmänsä kasaan ja lähteä Pariisiin.
Matkavalmistelut eivät Venäjän päässä ole helppoja, kun entiset musikantit ovat levinneet roskatöihin ympäri Moskovaa. Lopulta ryhmä saadaan kasaan, kun sitä vielä täydennetään paikallisilla mustalaismusikanteilla. Enää uupuu sooloviulisti, jollaiseksi Filipov vaatii nuoren ranskalaislahjakkuuden, Anne-Marie Jacquet’n (Mélanie Laurent).
Ranskaa ja venäjää dialogissaan iloisesti sekoitteleva Konsertti etenee pulppuavan dialogin ja vauhdikkaan kohelluksen voimin niin hyperaktiivisesti, ettei katsoja ehdi ottaa tarttumapintaa tarinasta. Keskiöön nousee Filipovin ja Jacquet’n erityinen kytkös, jonka käsittely on kuitenkin puolivillaista. Palkittu romanialaisohjaaja Radu Mihaileanu roiskii sekaan vähäpätöisempiä sivujuonteita, kokonaisuus ei pysy kasassa.
Ainakaan ennen aivan loppua. Kun orkesteri monen turhan kommelluksen jälkeen lopulta astuu lavalle, saa elokuva kaipaamaansa ryhtiä. Tšaikovskin sävellykset soivat komeasti ja päätös on onnistunut.
Hahmoista kosketuspintaa muodostuu vain Filipoviin, jonka roolissa Alexei Guskov on luonteva. Oikein sympaattinen on myös Dimitri Nazarovin isokokoinen sellisti, Sacha. Kunniattomissa paskiaisissa vakuuttanut Mélanie Laurent on viehättävä, mutta hahmon osa on pieni.
Teksti: © 2010 Anton Vanha-Majamaa
Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.
Lue lisää »Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?
Lue lisää »Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA