Järjettömiä naisia

Foolish Wives (1922)

| DVD
  • 4

Kaikkien aikojen ensimmäisenä miljoona dollaria maksaneena elokuvana mainostettu Järjettömiä naisia on stroheimilaiseen tapaan kaunistelematon ja periksiantamaton kertomus Eurooppalaisissa huvikeskuks…

Kari Glödstaf
julkaistu 2009-02-08 / päivitetty 16.03. klo 11:11

KUVA 2

Erich von Stroheim
Erich von Stroheim 

KUVA 1

Erich von Stroheim ja Miss Dupont
Erich von Stroheim ja Miss Dupont 

Järjettömiä naisia

Ohjaus Erich von Stroheim
Näyttelijät Erich von Stroheim, Maude George, Mae Busch, Rudolph Christians, Robert Edeson, Miss Dupont
Maa Yhdysvallat
Pituus 143 min.
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 1922 Universal Film Manufacturing Company.
  • Kuva 2
  • Ääni 3
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p5-5">5</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

DVD

Blind Husbandsin ja Devil’s Passkeyn menestyksen myötä Stroheim oli noussut nopeasti aloittelevasta ohjaajasta Hollywoodin suurten nimien joukkoon. Hänen kolmas elokuvansa, Järjettömiä naisia (a.k.a Hupsut vaimot / Turhamaisia naisia) sai alkuperäisideansa Universalin johtajalta, Carl Laemmlelta, joka toivoi suurohjaajansa tekevän elokuvan Laemmlea henkilökohtaisesti koskettavasta aiheesta, uhkapelistä. Stroheim kirjoitti itse käsikirjoituksen ja Järjettömien naisten kuvausten alkaessa oli selvää, että siitä tulisi suurin ja hienoin koskaan Universalilla tuotettu elokuva.

Kuten molemmat Stroheimin aikaisemmistakin elokuvista, myös tämä sijoittuu Eurooppaan. Tällä kertaa tapahtumapaikkana on Monte Carlo, rikkaiden paratiisi ja huijareiden temmellyskenttä. Läheisessä Villa Amoroson ylellisessä merenrantahuvilassa asustelee kolme venäläisemigranttia: kreivi Sergius Karamzin (Stroheim) sekä prinsessat Olga (Maude George) ja Vera Petchnikoff (Mae Busch). Tyylikkäästä ulkoasustaan ja moitteettomasta käytöksestään huolimatta kolmikko ei ole sitä mitä he antavat olettaa, vaan he ovat säälimättömiä huijareita, joista kaviaaria ja häränverta aamiaiseksi nauttiva kreivi on pahin. Tällä kertaa hänellä on kiikarissaan todella mielenkiintoinen kohde, Yhdysvaltojen uuden suurlähettilään vaimo (Miss Dupont).

Järjettömiä naisia sai kunnian olla ensimmäinen Stroheimin elokuva, jonka suhteen hänellä ei ollut päätäntävaltaa. Studio oli kyllästynyt Stroheimin tuhlailevaisuuteen ja kieltäytyi esittämästä hänen omaa versiotaan, jolla oli pituutta yli viisi tuntia. Studio typisti elokuvan pariin tuntiin, mikä näkyy valitettavasti myös lopputuloksessa. Aivan täysin Järjettömiä naisia ei ole hävitystä kestänyt, toisin kuin torsoksi saksittu, mestarillinen Ahneus (1924). Kreiviä ja suurlähettilään vaimoa lukuun ottamatta muut hahmot jäävät hieman statisteiksi, ja venäläiskolmikon elämä turhan paljon taka-alalle.

Kaikesta huolimatta Järjettömiä naisia on hieno ja kiehtova elokuva. Se ei ole perushollywoodilaista kulutustavaraa, vaan matka ihmisluonteen pimentoihin, siihen osaan, jota Stroheim niin mielellään kuvasi. Stroheimin elokuvassa kaikki ovat yhtä lailla rikollisia, iästä, sukupuolesta tai sosiaalisesta statuksesta riippumatta. Kukaan ei ole toista viattomampi, vaan jokainen etsii nautintoja ajaen vain omia etujaan. Lipevä kreivi haluaa seksiä ja rahaa, kun taas suurlähettilään vaimo huomiota ja rakkautta, jota hän ei mieheltään saa. Suurlähettilään tavoitteena on ylevä virka, siitäkin huolimatta että vaimo tylsistyy hotellihuoneessaan. Rahanväärentäjä Ventucci (Cesare Gravina) tekee rikoksia kyetäkseen tarjoamaan tyttärelleen paremman elämän ja palvelijatar (Dale Fuller) on valmis luovuttamaan elinikäiset säästönsä ainoastaan saadakseen mennä naimisiin kreivin kanssa. Tässä elokuvassa kietoutuvat erinomaisesti yhteen kaikki elämän kirjot muodostaen kokonaisuuden, joka kestää lukemattoman määrän katselukertoja. Mikäli elokuva olisi saanut jäädä Stroheimin alkuperäisvision mukaiseksi, olisi siitä tullut todennäköisesti aivan hänen parhaiden teostensa veroinen.

Elokuva menestyi maailmanlaajuisesti erinomaisesti mutta ei Amerikassa. Sikäläisille katsojille Stroheimin ihmisluonteen kuvaus oli sellaisenaan jo liikaa, mutta viimeinen niitti tuli hänen liatessaan heidän pyhän naiskuvansa esittämällä tämä miestään pettävänä, seksuaalisena olentona perinteisen pyhimyksen sijaan. Alkuperäisessä versiossa oli jopa kohtaus, jossa nainen synnyttää kreiville lapsen, mutta se luonnollisestikin on kadonnut historian hämärään.

Dvd: Kuva ei ole Kinon R0-julkaisussa niin hyvä kuin olettaisi. Aiemmissa versioissa ollutta väärää pyörimisnopeutta on korjattu alkuperäistä vastaavaksi, mutta valitettavasti kuvan restaurointi on jäänyt taka-alalle. Puuttuvia ruutuja, naarmuja ja roskia on miltei liiaksikin, tosin loppua kohden kuvan laatu hieman paranee. Ääniraidassa (Dolby Digital 2.0) ei ole valittamista, musiikki on aivan kelvollista ja elokuvan tapahtumia täydentävää.

Runsaan lisämateriaalin parasta antia on vuonna 1979 valmistunut The Man You Loved to Hate -dokumentti, jolla on kestoa miltei puolitoista tuntia. Lisämateriaalien joukkoon on laitettu myös sensorien poistoja, kaksi haastattelua, kuvagalleria sekä tekstipohjainen muistio elokuvasta. Mukana on myös kommenttiraita.

teksti: © 2004 Kari Glödstaf

Seuraa meitä

PINNALLA

Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202