Hunger

Hunger (2008)

| DVD
  • 5

Vuoteen 1981 sijoittuva tosipohjainen mestariteos seuraa lRA-vankien kapinointia ja lopulta nälkälakkoa.

julkaistu 2009-09-21 / päivitetty 02.09. klo 13:01

KUVA 4

Michael Fassbender, Stuart Graham
Michael Fassbender, Stuart Graham 

KUVA 3

Michael Fassbender
Michael Fassbender 

KUVA 2

Michael Fassbender
Michael Fassbender 

KUVA 1

Michael Fassbender
Michael Fassbender 

Hunger

Ohjaus Steve McQueen
Näyttelijät Michael Fassbender, Stuart Graham
Maa Iso-Britannia / Irlanti
Pituus 96 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 2008 Blast! Films, Broadcasting Commission of Ireland, Film4, Northern Ireland Screen, Wales Creative IP Fund ja Atlantic Film.
  • Kuva 1
  • Ääni 3
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p00-5">00</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

DVD

“Yritäpäs selittää jollekulle, mitä nälkätaide on! Joka ei sitä tajua, sille sitä ei voi selvittää.” — Franz Kafka: Nälkätaiteilija

Vuonna 1981 pohjoisirlantilaisessa vankilassa viruu miehiä. Heidät on tuomittu kytköksistä vallankumoukselliseen IRA-järjestöön. He pitävät itseään poliittisina vankeina. Brittihallinnolle he ovat terroristeja. Vankien poliittinen status on poistettu ja kuri koventunut; vastaiskuna vangit käyvät kapinaan kieltäytymällä muun muassa peseytymästä. Steve McQueen pyrkii näyttämään tosipohjaisella Hungerilla (2008), kuinka asiat ovat oikeasti pirun monimutkaisia.

Myötätunto kuitenkin kohdistuu keskiön täyttäviin vankeihin. Bobby Sands (Michael Fassbender) aloittaa syömälakon parantaakseen vankien elinoloja. Kiristysyrityksellä yritetään horjuttaa britti-imperiumin imagoa maailmalla. Aikaisempia syömälakkoja kritisoivat ihmisoikeusjärjestöt ja Paavi, katolisten maanpäällinen yhteys Jumalaan. Dilemma on hallinnolle valtava: joko nöyrtyä vankien vaatimusten alla tai seurata kasvavaa mediaryöpytystä.

Vankila on betoninen katedraali, jota kuvataan viipyilevästi pitkillä, jylhillä otoksilla. Kontrasti vankien ja vanginvartijoiden välillä on räikeä. Vankeja pitävät ryhdissä piinavilla kuvakulmilla ja valaistuksella jämeriksi, siisteiksi ja koneiston miehiksi kuvatut vartijat. Arki muodostuu kahden voiman väliseksi dialogiksi: vangit hajottavat ja sottaavat, vankilan työväki siivoaa.

Vankien henkistä ja materialistista pahoinvointia seurataan hermoherkästi, mutta vankilatuomioiden syitä ei taustoiteta. On vain rangaistus, ei konkretisoitunutta rikosta. Vanginvartijoiden eli valtionvallan tekojen puolustajaksi laitetaan ääninauhan muodossa konservatiivinen pääministeri Margaret Thatcher. Matka ei ole pitkä nykypäivän politiikkaan, jonka binäärisessä maailmankuvassa ollaan joko jonkun puolella tai jotain vastaan.

Hungerin kuva ei onneksi ole näin yksioikoinen. Myös vartijat kärsivät. Päivittäin he ovat tekemisissä ongelmavyyhdin kanssa, johon ei löydy avauksia. Lakonisessa alkukohtauksessa vartija pitää nyrkkejään lavuaarin polttavassa vedessä. Merkitysyhteys selviää ja täydentää kristillistä, lähes keski-aikaista symboliikkaa: mies rankaisee sitä osaa itsestään, jonka hän näkee olevan syyllinen väkivaltaan.

Ensimmäiset kolme varttia tarinaa kerrotaan voimakkailla staattisilla kuvilla. Väkivalta ilmaistaan elliptisellä kerronnalla. Kun niskoitteleva vanki puhkuu, kuvakulma vaihtuu vartijan pamppuun ja leikkauksella siirrytään hakattuun vankiin. ”Likaisen protestin” edetessä eläimellisyys nousee esiin miesten kyyristellessä ulosteillaan vuoraamissa selleissään. Eräs koskettelee hajamielisenä vapauden ja vankeuden välisessä ikkunakalterissa liikuskelevaa ötökkää.

Elokuvan keskimmäisessä osassa puhe nousee pääsijalle. Katolinen pappi ja Bobby puhuvat parilla otolla purkitetussa segmentissä lähes kaksi varttia. Nopeatahtinen keskustelu alkaa maan miesten välisenä naljailuna, mutta muuttuu moraaliseksi väittelyksi. Summittaisesta taistelusta on tullut päämäärä itsessään, mahdollisen voiton mielekkyys kadonnut, sanoo pappi.

Hunger, nälkä, viittaa Bobbyn protestinomaiseen syömälakkoon, elokuvan kolmanteen ja viimeiseen osaan. Sen voi nähdä myös viitteenä vapaudennälkäisen patriootin haluun vapauttaa kansansa. Bobbyn kuihtuminen liikkuu groteskisti fyysisen kehon rekisterissä, ei elokuvan fantasiamaailman. Tabuiksi luokitellut kehontoimet esitetään häpeilemättä: kuolemansairas luusäkki ulostaa vain verta.

Hungerin pohjapiirros on sama kuin useissa konflikteissa: kamppailu maasta, autonomiasta — tässä hävinneen silmin. Mutta viitekehyksen voi mielestäni sivuuttaa. Hungerin voi nähdä kertomuksena kärsimyksestä. J. M. Coetzeen romaanissa Elizabeth Costello (2006) lähetystyöntekijä puolustaa kristinuskon asemaa Afrikassa sillä, että naiset tarvitsevat Jeesusta, jonka rinnalla itkeä tragediaksi muuttunutta eloa. Keskellä kuolemaa ei kerkeä miettimään, onko uskonnon tulokulma maanosaan imperialistinen. Niin ikään on toisarvoista keskittyä laajempaan historialliseen kontekstiin ja leimata Hunger elokuvaksi, joka sympatisoi terroristeja. Nähdäkseni se on elokuvan sanoman vastaista: pikemminkin se yrittää Sandsin marttyyriuden kautta lopettaa koko kierteen, pyyhkiä menneen ja palata vuoteen nolla. Ecce homo.

DVD: Atlantic Filmin toimittama DVD-julkaisu oli suoraan sanottuna surkea, mitä tulee kuvanlaatuun (speksit: 16:9 anamorfinen laajakuva, 2.35:1). Jos kuvassa on vähänkin liikettä, on se kauttaaltaan täynnä sahalaitoja — oikeastaan ainut keino näiden poistamiseksi on katsoa DVD jollakin mediasoittimella, jossa voi säätää manuaalisesti lomituksenpoistoa. Tällöinkin kuva muuttuu nykiväksi. Vika voi tietenkin olla testikappalekohtainen. Ääniraita on niin ikään hieman puutteellinen/tukkoinen 2.0 englanti. Ei sisällä lisämateriaalia.

Teksti: © 2009 Jaakko Kuitunen

Seuraa meitä

PINNALLA

Mahershala Ali ja Viggo Mortensen

Green Book

| 18.01.

Hassu, siirappinen tie-elokuva rasismin voittamisesta ei ole erityisen hyvä konsepti.

Lue lisää »
Clint Eastwood

The Mule

| 15.01.

Uusi alku vai viimeinen suora? Menneen maailman haurastunut hortonomi vaihtaa vararikossa puutarhapuolelta huumehommiin.

Lue lisää »
Lily Franky ja Kairi Jyo

Shoplifters - perhesalaisuuksia

| 27.12.

Varasteleva perhe pysyy yhdessä – japanilainen löytöperhedraama rikoksesta ja rakkaudesta kukoistaa kutsuvassa kurjuudessa.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Matthias Schoenaerts ja Léa Seydoux

Kursk

| 14.12.

Sukellusveneonnettomuuden uhreja ja omaisia muistavassa tuomionluvussa syytettyinä seisovat sydämettömät sedät.

Lue lisää »
Michael B. Jordan ja Sylvester Stallone

Creed II

| 28.11.

Läski tummuu ja sydän turpoaa uuden sukupolven Rocky/Drago-revanssissa isien korkeammaksi kunniaksi.

Lue lisää »
Taron Egerton

Robin Hood

| 05.12.

Sherwoodin populistisankarin pointiton ja ponneton päivitys luokkapetturi-poikabändiläiseksi ryövää katsojan aikaa ja rahaa.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Saksanhirvet

Kosketuksissa

| DVD | 08.12.

Metafyysinen rakkaustarina teurastamossa ja unissa toisiaan etsivistä sieluista dominoi Berliinin elokuvajuhlia vuonna 2017.

Lue lisää »
Kurt Russell

The Christmas Chronicles

| Netflix | 10.12.

Ho ho ho ja hehkuviiniä pullo! Kurt Russellin valkoparta cowboy-ukki palauttaa uskon jouluun hyperglykeemisessä sesonkiseikkailussa.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202