Vahvatunnelmainen kauhuelokuva on yllättäen parhaimmillaan hiljaisissa suvantokohdissa.
Brittiohjaaja Philip Ridleyn ensimmäisessä elokuvassa viiteentoista vuoteen on jokaiselle jotakin. Perinteinen kauhu demoneineen ja rajuine äänitehosteineen sekoittuu niin psykologiseen tutkielmaan kuin herkkään perhe- ja romanssidraamaankin. Genrejen sekamelska ei aina etene omalla painollaan, ja kaiken koossa pitävä punainen lanka jääkin usein tunnetiloja tiuhaan vaihtelevan rytmin jalkoihin. Pääosan loistavalla Jim Sturgessilla on tilanne hallussa silloinkin, kun käsikirjoitus on absurdeimmillaan.
Nuori Jamie (Sturgess) on lahjakas valokuvaaja, mutta suuri sydämenmuotoinen syntymämerkki vasemman silmän ympärillä on urauttanut miehen erakkomaisen elämäntyylinsä vangiksi, eikä kasvaminen itäisen Lontoon jengiväkivaltaa pursuavilla kaduilla ole tehnyt poikkeavuutensa kanssa kamppailevan nuorukaisen elämää helpommaksi.
Kameransa turvin hämärille alueille eksyvälle Jamielle paljastuu paatuneen jengirikollisuuden syövyttämän kotiseutunsa todelliset kauhut. Mystisten hirmutekojen kuohuttaessa alueen asukkaiden mieliä Jamie onkin jo johdateltu syvälle uuden, epäinhimillisen jengin maailmaan sen raakalaismaisen johtajan, Papa B:n (Joseph Mawle) toimesta. Samaan aikaan Jamien elämään on ilmestynyt tyttö (Clémence Poésy), jonka intohimo valokuvaukseen ja piittamattomuus verestävän punaisesta syntymämerkistä tuntuvat liian hyviltä ollakseen totta.
Julmalla väkivallalla mässäilevään kauhuelokuvaan inhimillisyyttä ja tarttumapintaa tuovat onnistuneesti valitut näyttelijät. Sturgess esittää Jamieta vuoroin raivoisalla intensiteetillä, vuoroin hiljaisella herkkyydellä. Nuoren tähden aseistariisuvaa suoritusta kehystävät muun muassa useista Harry Potter –saagan elokuvista tutut Clémence Poésy sievän ensirakkauden kohteen roolissa ja Timothy Spall Jamien suuresti arvostamana ja kaipaamana isänä.
Heartless on kaikessa järjettömyydessään hätkähdyttävän raaka. Häiriintynyttä tunnelmaa korostaa ovela musta huumori. Elokuvan groteskien kuvien alla on kuitenkin syvästi koskettava kasvutarina nuoren miehen matkasta kohti itsensä hyväksymistä ja menneisyyden vaikeuksista irtautumista. Elokuvan lukuisat äänipiikein tehostetut säikäyttelyt kuitenkin vievät tarinaa kauemmas psykologisesta trilleristä ja lähemmäs yliluonnollista kauhua, johon samaistuminen on vaikeampaa.
Teksti: © 2011 Kreeta Korhola
Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.
Lue lisää »Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?
Lue lisää »Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA