Enter the Void

Enter the Void (2009)

| DVD
  • 4

Gaspar Noén kolmas on huimaava sukellus naimisen, huumeiden ja neonvalojen syövyttämään Tokioon.

Anton Vanha-Majamaa
julkaistu 2011-02-17 / päivitetty 16.05. klo 14:02

KUVA 4

Satunnainen pariskunta
Satunnainen pariskunta 

KUVA 3

Paz de la Huerta ja Cyril Roy
Paz de la Huerta ja Cyril Roy 

KUVA 2

Nathaniel Brown
Nathaniel Brown 

KUVA 1

Neon-Tokion srtippiluolassa.
Neon-Tokion srtippiluolassa. 

Enter the Void

Ohjaus Gaspar Noé
Näyttelijät Nathaniel Brown, Paz de la Huerta, Cyril Roy, Olly Alexander
Maa Ranska / Saksa / Italia
Pituus 140 min
Ikäraja 18
Lisätietoja IMDb / Kuvien ©
  • Kuva 5
  • Ääni 5
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p1-5">1</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

DVD

Enter the Void

Gaspar Noén kolmas pitkä ohjaus, Enter the Void, on huimaava sukellus seksin, huumeiden ja neonvalojen syövyttämään Tokioon. Kamera-ajot ja happoharhat ovat komeaa pintaa, mutta filmi ei jää pelkäksi tripiksi.

Oscar (Nathaniel Brown) on siskonsa Lindan (Paz de la Huerta) kanssa Tokiossa asuva huumediileri ja -käyttäjä. Rutiinitoimitus menee kuitenkin vikaan, kun poliisit ryntäävät paikalle. Oscar pakenee ravintolan käymälään, mutta saa luodin rintaansa ja menehtyy.

Päähenkilön kuolema on vain alkua: sitä seuraa hurjalla visuaalisella vimmalla kerrattu matka, joka polveilee surmatun Oscarin muistoissa ja mielikuvissa LSD-höyryisen nyrjähtäneellä logiikalla.

Elokuva etenee ensimmäisen puolituntisen Oscarin silmin. Surmaluodin jälkeen kamera irtautuu ruumiista, mutta säilyttää subjektiivisuutensa: kuvan voi nyt ajatella seurailevan miehen ruumiista irtautuvan sielun liikkeitä.

Idea tulee Tiibetiläisestä kuolleiden kirjasta, jota Oscar on ystävänsä suosituksesta lukenut. Keskeinen ajatus on kuoleman ja jälleensyntymisen välinen tila, jossa sielu harhailee. Erään hahmon sanoin: kuolema on äärimmäisin trippi.

Matkan pontimena on huolenpito nuoremmasta Lindasta. Sisaruksia yhdistää lapsuudentragedia, jonka myötä Oscar on luvannut seurata ja pitää huolta siskostaan – kuolemansa jälkeenkin.

Noén kolmas elokuva on ohjaajansa hallituin: Irréversiblen vapaasti poukkoileva kamera on jalostettu tyylikkäästi pitkin Tokion alamaailmaa vaeltavaksi entiteetiksi, kamera-ajot ovat häkellyttäviä. Uudelleensyntymän tematiikkaa pyörittävä kerronta huumaa ja huikaisee, mutta myös haastaa: 2,5-tuntisena elokuvan ”kaupallinen” versiokin on raskas.

Rakenteissa lepää kehityskulku, joka alkoi Irréversiblessä: ohjaajan pyrkimys hajottaa draamaelokuvan ajallisuus, hämärtää rajanveto menneen ja tulevan, tapahtuneen ja tapahtumattoman välillä. Oscar vaeltaa kuoleman ja uudelleensyntymän välitilassa ajasta ja paikasta välittämättä, kamera ajaa hetkestä ja sijainnista toiseen löyhän assosiaation voimin.

Kuva on samaan aikaan vieraannuttava ja häkellyttävän intiimi. Jälkimmäinen näkyy viimeisessä näytöksessä: filmissä vahvasti läsnä oleva ruumiillisuus konkretisoituu, kun kamera sukeltaa hahmojensa sisälle seksuaalisen kliimaksin hetkellä.

Se, löytyykö sisältä otsikon lupaama tyhjyys, jää kyseenalaiseksi — ehkä Oscar siirtyy uuteen elämään. Teesi on kuitenkin kylmäävä. Ihmiselämän mitättömyys valkenee Oscarille, joka on sysätty äärimmäiseen limboon: tietoisuuteen siitä, ettei elämän kiertokulku koskaan katkea, ja seuraava jakso on yhtä merkityksetön kuin sitä edeltänytkin.

Lue myös Jaakko Kuitusen muutama merkintä Gaspar Noésta.

DVD: Pan Visionin julkaiseman DVD:n kuva (anamorfinen 2.35:1-laajakuva) on tarkka ja väreiltään täyteläinen sekä rikas, ääniraita (DD 5.1) toistuu tarkkana jokaisesta kanavasta.

Levyltä löytyy sekä teatteri- että ohjaajan versio. Jälkimmäinen tuo elokuvaan muutaman lisäkohtauksen, jotka venyttävät sen keston reiluun kahteen ja puoleen tuntiin. Paremmuutta kahden version välillä on vaikea julistaa, mutta Noén alkuperäinen visio päässee oikeuksiinsa ohjaajan versiossa.

Lisämateriaali tuottaa pettymyksen, levyltä löytyy vain teasereita ja traileri.

Teksti: © 2010-11 Anton Vanha-Majamaa

Seuraa meitä

PINNALLA

Mahershala Ali ja Viggo Mortensen

Green Book

| 18.01.

Hassu, siirappinen tie-elokuva rasismin voittamisesta ei ole erityisen hyvä konsepti, mutta Oscar-voittaja se on.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »
Annihilation, Natalie Portman

Vuoden parhaat 2018

| ELOKUVAVUOSI | 22.02.

Oscareiden aikaan on kätevää muistella viime vuoden parhaita elokuvia ja sarjoja.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan

Kaksi kuningatarta

| 31.01.

Kaksi kuningatarta, yksi saari, sama viesti: pää poikki, faktoista viis! Robbie ja Ronan ylevöittävät tunkkaista periodidraamaa.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan ja Billy Howle

Rannalla

| DVD | 01.02.

Jo Pink Floyd sen tiesi: Ripustautuminen hiljaiseen epätoivoon on englantilainen tapa.

Lue lisää »
Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
John David Washington ja Adam Driver

BlacKKKlansman

| Blu-ray | 01.02.

Spike Leen Oscar-ehdokkaaksi nostettu musta komedia kommentoi rasistisen vihan nykytilaa.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202