Ei nimeä

Sin Nombre (2009)

| DVD
  • 3

Unelma on amerikkalainen, mutta unelmoijat meksikolaisia, junankyydissä matkaavia laittomia siirtolaisia.

julkaistu 2010-04-05 / päivitetty 25.10. klo 11:11

KUVA 3

Sin Nombre
Sin Nombre 

KUVA 2

Sin Nombre
Sin Nombre 

KUVA 1

Sin Nombre
Sin Nombre 

Ei nimeä

Ohjaus Cary Fukunaga
Näyttelijät Kristian Ferrer, Édgar Flores, Paulina Gaitan, Diana Garcia, Marco Antonio Aguirre, Leonardo Alonso, Karla Cecilia Alvarado, Marcela Feregrino
Maa Meksiko / Yhdysvallat
Pituus 96 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 2009 Canana Films, Creando Films, Primary Productions ja Sandrew Metronome.
  • Kuva 4
  • Ääni 4
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p2-5">2</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

DVD

Sin Nombressa (2009) unelma on amerikkalainen, mutta unelmoijat väli- ja eteläamerikkalaisia, tarkemmin kohti pohjoista valtionrajaa junankyydissä matkaavia laittomia siirtolaisia.

Sin Nombre on myös jengi- ja väkivaltakuvaus, eräänlainen meksikolainen City of God (2002). Se on piirteiltään trilleri. Jengiläinen Willy (Édgar Flores) tulee tappaneeksi sadistisen pomonsa heidän ryöstäessä junamatkalaisia, jonka seurauksena hänestä tulee takaa ajettu. Tragediaa korostetaan sillä, että perään lähetetään vasta pikkupoika, Smiley (Kristian Ferrer).

Paljon annetaan kuva-aikaa yhteiskunnan kyljessä kukoistavalle alamaailmalle ja sen rankoille riiteille. Jengi on kuin valtio valtion sisässä, hyvin itseään uudistavalla ja täydentävällä pohjalla. Se on vallannut ne sosiaaliset laatikot, jotka pitäisi täyttää ystävyyssuhteilla tai vanhempainrakkaudella.

Valtio ei kykene tekemään mitään, resursseja interventioon ei ole. Siksi jengien välillä on jatkuva sotatila, josta seuraa siviilitappioita. Sekä Willy että Smiley ovat molemmat väliin jääneitä. Paluuta ei ole, sillä heidät on lopullisesti liitetty ”uuteen perheeseen” tatuoinneilla ja uskollisuutta todistavilla murhilla. Smiley on kouriintuntuvasti puun ja kuoren välissä. Hänen on todistettava itsensä muille tappamalla Willy, joka on hieman kuin hänen veljensä. Muuten hänet tapetaan. Hän on korvattavissa.

Tunteet ovat jatkuvasti pinnassa, mikä on ymmärrettävää. Miehet itkevät naisten rinnalla, vaikka machoismi elää. Dramaattiset käänteet ovat varmasti oikeutettuja, sillä fiktion synkkyys on todellisuuden rankkuuden kalpea kopio, mutta varsin laskelmoidulta elokuva vaikuttaa. Se vetoaa tunnetasoon älyn sijaan, mistä kielii oppikirjamainen rakennustapa ja sanoman runnonta. Kun joku ammutaan raa’asti seulaksi, musiikki on surumielinen ja teurastusta leikataan rakastajattaren kasvoihin ja tämän epätoivoiseen yritykseen estää tapahtuma.

Elementit ovat arkkityyppimäisiä. On puhdas, viaton tyttö Sayra (Paulina Gaitan), joka on isänsä ja enonsa kanssa matkaamassa kohti New Jerseytä. Hänet pelastaa varmalta raiskaukselta Willy, joka on tehnyt parannuksen, mutta liian myöhään. Rakkaus palaa kovalla liekillä. Läsnä on selvännäkijän ennustus siitä, kuinka taivalta Yhdysvaltoihin ei kuljeta enkelin vaan pirun matkassa.

Yhdysvallat ja Meksikon jakava raja saakin sellaisen sisällön, että sen voisi kuvitella taivaan portiksi. Sen takana kaikki on mahdollista, se on täydellinen antiteesi lähtömaan tilalle. Kyseessä on matka maailman vauraimpaan maahan levottomista, kurjista ja hengenvaarallisista oloista — näin elokuvan antaman kuvan mukaan.

Sin Nombre kuitenkin päättyy juuri uuteen maahan pääsyyn, mikä on varmasti järkevää edes pienoisen toivonpilkahduksen säilyttämiseksi. Jos vielä olisi kerrottu, kuinka koettelemusten jälkeen Yhdysvallat ei paljastukaan taivaaksi, olisi se tarpeettoman musertava isku. Silloin vedettäisiin matto jo kaatuneen alta.

Sin Nombren suuret teemat käsitellään alleviivatusti, ettei kenellekään jää epäselväksi, kuinka tragedialla on useat kasvot. Minään opetusfilminä maan ongelmista sitä on hankala pitää, sillä Meksikosta annetaan suppea kuva. Se on rajattu gangstereiden maailmaan, matkaan ja takaa-ajoon. Valinta tehostaa kollektiivisesti jaettua unelmaa Yhdysvalloista yltäkylläisyyden maana ja luo entistä voimakkaampaa kontrastia lähtö- ja saapumispaikan välille. Helvetin pakolaisten matkassa kohti Taivasta on useita piirejä.

Proosan puolella väli/eteläamerikkalaisten siirtolaisten elämää Yhdysvalloissa on kuvannut etevästi esimerkiksi Junot Díaz novellikokoelmassaan Drown (Like 2008) (ja Pulitzer-palkitussa romaanissaan Oscar Waon lyhyt ja merkillinen elämä, Like 2009). Arki kouluja käymättömälle miehelle ei ole ruusuille tanssimista, vaan niin kutsuttuja paskaduuneja ja viranomaisilta piileskelyä. Takaraivossa jyskyttää tieto siitä, kuinka perhe odottaa Dominikaanisessa tasavallassa isän ja aviomiehen rikastumista ja lentolippua.

Teksti: © 2010 Jaakko Kuitunen

DVD: Sandrew Metronomen DVD-julkaisu on hyvätasoinen. Kuvaformaattina on upea 2.35:1 anamorfinen laajakuva ja ääniraitana Dolby Digital 5.1. Lisämateriaaleja on ikävä kyllä niukalti. Levyllä on n. 10 minuutin kokoelma poistettuja kohtauksia ja ohjaaja Cary Fukunagan ja tuottaja Amy Kaufmanin kommenttiraita.

DVD-teksti: © 2010 Antti Honkala

Seuraa meitä

PINNALLA

Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

LUETUIMMAT – 6KK

ENSI-ILTA

BLU-RAY & STREAM

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202