Dresden on pääosin Saksan tv:lle tehdystä minisarjasta koostettu dvd-elokuva. Pitkälti yli tunnin materiaalien karsiminen on saanut lopputuloksen näyttämään paikoin sekavalta.
Saksan viimeiset päivät toisessa maailmansodassa ovat käsillä. Brittien pommikone joutuu Dresdenin kaupungin yllä Luftwaffen hävittäjien väijytykseen. Lentäjä Robert Newman pelastautuu alas ammutusta koneesta viime hetkellä ja on päätyä katkeroituneiden kyläläisten kynsiin. Robert haavoittuu paetessaan, mutta onnistuu piiloutumaan kaupungin sairaalan kellariin. Sieltä hänet löytää nuori sairaanhoitaja Anna Mauth, joka ei raaski ilmiantaa brittiä Natsien salaiselle poliisille, Gestapolle. Robertin ja Annan välille muodostuukin kiihkeä rakkaussuhde, mutta romanssin katkaisee äkisti alkaneet Liittoutuneiden pommitukset.
Itä-Saksan kupeessa sijaitsevan Dresdenin merkitys toisen maailmansodan näyttämöllä oli varsin vähäinen ja kaupunki onnistui välttymään sodan kauhuilta aina vuoteen 1945 asti. Tällöin kaupunkia pommitettiin ennennäkemättömällä voimalla, hyvin monien mielestä täysin turhaan. Liittoutuneiden silmissä kaupungin perusteellinen tuhoaminen oli välttämätöntä ja samalla makseltiin kalavelkoja Hitlerin pommitusaalloista. Natsi-Saksa oli myös saatava myöntämään tappionsa, ennen kuin he ehtisivät epätoivon partaalla käyttää atomipommia tai myrkkykaasuja. Dresdenin kohtaloksi koitui käytännössä vain syntipukin rooli. Juuri tästä katkeruudesta elokuvakin ammentaa suuren osan voimastaan.
Dresden (2006 Saksa) on pääosin Saksan tv:lle tehdystä minisarjasta koostettu dvd-elokuva. Pitkälti yli tunnin materiaalien karsiminen on saanut lopputuloksen näyttämään paikoin sekavalta: Tapahtumat keskittyvät kyllästymiseen asti sisar hento valkoisen ja brittilentäjän epätoivoisen rakkaustarinan ympärille. Välillä hypitään myös sangen oudolla tavalla kurkistamaan epäolennaisten sivuhenkilöiden kuulumisia. Yhtä kaikki, varsinkin kun elokuvalta odotti enemmän sotahistorian julmimpien pommitusten kuvaamista. Kärjistetysti voisi myös todeta, ettei elokuva aukene täydellä voimallaan kaupungin surullista historiaa huonosti tunteville. Dresdenin lähes täydellisen tuhon perimmäiset syyt ja henkiinjäämistaistot jäävät arvailujen varaan ja selittyvät vasta tietosanakirjaa tutkimalla.
Hämmästelin suuresti myös sitä, miksi ohjaaja Roland Suso Richter ei turvautunut enemmälti digitekniikkaan. Ne vähät kerrat, jolloin digipommeja tai lentokoneita käytettiin, olivat erittäin onnistuneita. Sen sijaan Richter yhdistää huonolla menestyksellä aitoja arkistokuvia osaksi elokuvaa. Toinen kummallisuus on rakkaustarina, jonka varaan Dresden nojaa: Faktaa vai fiktiota? Ainakin loppumetrien yllättävä kerronta antaa viitteitä todellisuuspohjasta.
10 miljoonan euron hintalapulla varustettu tuotanto varmastikin toimii minisarjana, mutta hyytyy pahasti elokuvaformaattiin sovittamisessa. Olisi ollut äärimmäisen mielenkiintoista nähdä mihin ulottuvuuksiin Richter olisi yltänyt, mikäli produktio olisi kohdistettu suoraan valkokankaalle. Pienistä karkeuksista huolimatta Dresden on jo tällaisenaan varsin antoisa reipas kaksituntinen, vaikkakin todisti jälleen sen väitteen, ettei minisarjaa saa koskaan kunnolla karsittua elokuvaksi.
teksti: © 2006 Lasse Lepola
Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.
Lue lisää »Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?
Lue lisää »Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA