Doomsday

Doomsday (2008)

| DVD
  • 4

Eletään nykyhetkeä Brittein saarella. Viikateviirukseksi ristitty tappava tauti kaataa ihmisiä kuin heinää. Hallitus tekee epätoivoisen päätöksen: taudin kulku pitää estää rajaamalla saari kahtia.

Lasse Lepola
julkaistu 2008-12-31 / päivitetty 16.05. klo 11:11

KUVA 4

Malcolm McDowell.
Malcolm McDowell. 

KUVA 3

Rhona Mitra.
Rhona Mitra. 

KUVA 2

Doomsday.
Doomsday. 

KUVA 1

Rhona Mitra ja Bob Hoskins.
Rhona Mitra ja Bob Hoskins. 

Doomsday

Ohjaus Neil Marshall
Näyttelijät Rhona Mitra, Bob Hoskins, Craig Conway, Malcolm McDowell.
Maa Iso-Britannia / Yhdysvallat / Etelä-Afrikka
Pituus 113 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 2008 Crystal Sky Pictures, Intrepid Pictures, Moonlighting Films, Rogue Pictures ja Scanbox.
  • Kuva 5
  • Ääni 4
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p3-5">3</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

DVD

Eletään nykyhetkeä Brittein saarella. Viikateviirukseksi ristitty tappava tauti kaataa ihmisiä kuin heinää. Hallitus tekee epätoivoisen päätöksen: taudin kulku pitää estää rajaamalla saari kahtia. Terveet yksilöt evakuoidaan pohjoisosista, mutta jo sairastuneet jätetään oman onnensa nojaan. Saaren kapeimpaan kohtaan pystytetään yhdeksän metriä korkea teräsaita ja alueelle julistetaan kaikki mahdolliset kiellot lentämisestä oleskeluun.

Kolmekymmentä vuotta on kulunut näistä hetkistä. Näyttäisi siltä, että tauti on kukistettu, mutta mitä vielä: ihmisiä sairastuu uudelleen ja sama viikatevirus kolkuttelee jo Lontoon portteja. Satelliittikuvien perusteella saaren suljetussa osassa on yhä elämää ja niinpä hallitus lähettää salaisen iskuryhmän hankkimaan lisätietoa. Jos karanteenialueella on elossa terveitä ihmisiä, niin on myös toivoa vastalääkkeen kehittelystä.

Pääosin brittirahalla tuotettu Doomsday (2008) on nousevan kyvyn, Neil Marshallin käsialaa aina ohjausta myöten. Muistamme miehen etenkin hyytävistä jännäreistä Dog Soldiers (2002) ja The Descent (2005). Viimeistään nyt kaikkien tulisi tallettaa Marshallin nimi takaraivoon, sillä myös Doomsday on vakuuttavaa jälkeä. On näppärää kamera-ajoa, roiskuvia stuntteja ja hyytävää maskeerausta.

Ainoastaan loogisuuden puolelta löytyy viruksen mentäviä aukkoja: ensin surutta hutkitaan ja vasta sitten, kolmenkymmenen vuoden päästä, epätoivoisina tutkitaan. Niinhän se on, että joissain kohdin pitää aina oikaista ja loputon selittely on tarpeetonta. Näin vain on asiat tämän taudin kanssa ja piste. Sitten aloitetaan loputtomalta tuntuva rymistely, joka lainaa inspiraationsa mm. seuraavista dystooppisista esikuvistaan: Mad Max 2 (1981) jossa Mel Gibson taistelee ydinsodan jälkeisissä maisemissa, Pako New Yorkista (1981) jossa Kurt Russell hämmästeli käsiin levinnyttä rikollisuutta ja tietenkin kaikenmaailman virus säikyttelyistä, kuten 28 päivää myöhemmin (2002) tai Tuntematon uhka (1995). Puolivälissä meno muuttuu muistuttamaan hyvin paljon Taru Sormusten Herrasta (2001-2003) saagaa. Uskokaa tai älkää.

Jokaiselle jotakin tyylillä etenevä post-apocalyptinen vuoristorata on hyvin raaka. Verta ei säästellä eikä herkimpien katsojien mielenterveyttä. Ällöttävät virusmaskeeraukset ovat vielä pientä sen rinnalla, että solttupoika pistetään grillivartaaseen ja tarjoillaan puolikypsänä kuorossa huutaville pakanoille. Kaiken kaikkiaan meno on tulevaisuudessa kuin olisikin palannut aikakoneella 70- ja 80-lukujen taitteeseen, rock musiikkeineen kaikkineen. Anarkia vallitsee unohdetussa Skotlannissa ja iskuryhmän olot käyvät hyvin tukalaksi.

Jos on ohjaaja Marshall nousukiidossa, niin samaa voi todeta myös Rhona Mitrasta, jolla riittää ulkonäköä ja kokoa. Vähän niissä sun näissä rooleissa tähän astisella urallaan näytellyt Mitra (Shooter) vetää antaumuksella pääosan muurin huonommalle puolelle lähtevän iskujoukon johtajana, kylmän viileänä Eden Sinclairina. Edenillä on oma historiansa saaren pohjoiskolkan kanssa, sillä hän oli nuoruudessaan viimeinen, joka taudin tieltä pystyttiin evakuoimaan. Tämän sivujuonen kehitteleminen olisi ollut suotavaa, mutta nyt se vain yksinkertaisesti lakaistaan taustalle. Mitä kaikkea tästä aspektista olisikaan voinut taikoa…

Sivuosissa nähdään brittien vakiokaartiin kuuluva ”sadan elokuvan mies” eli Bob Hoskins (Hook), jolle ei kuitenkaan kovin isoa palasta roolikartalta ole lohkaistu. Hoskins tuo jälleen sitä kaivattua uskottavuutta, joka muutoin on pettämässä aina kun tapahtumat piipahtavat Lontoon kaduilla. Hoskins ei ole tarinan ainoa veteraani, vaan mukaan on saatu houkuteltua myös Malcolm McDowell, joka pääsee jälleen toteuttamaan itseään sekopäisenä hallitsijana, aivan kuten ikimuistoisessa Caligulassa konsanaan. Muut hahmot ovat enemmän tai vähemmän sitä kuuluisaa tykinruokaa, eikä siinä mitään kun silmät ovat kuitenkin nauliintuneet sähäkkään Mitraan.

Marshallin visio tulevaisuudesta on kovin tyly, mutta mestariteokseksi siitä ei ole hulppean lainailun vuoksi. Idea pandemiasta ei vaan ole mikään uusi oivallus. Aihe on kuitenkin ajankohtainen, nyt ja aina, kun ihmiskunta oikeastikin tuskailee HIVien ja SARSiensa kanssa. Mitään todellisuusperää Doomsdayn tulevaisuusnäkymissä ei ole, sen rohkenen sanoa vaikka en kristallipalloa omistakaan. Niinpä Doomsday jää vain rymistelyn asteelle, tosin varsin mielenkiintoiselle ja vauhdikkaalle asteelle. Sen verran meedio kuitenkin olen, että voisin ennustaa elokuvalle menestystä, vaikkei siitä välttämättä genren legenda koskaan tulekaan.

Dvd: Scanboxin upeassa metallisessa, kohokirjaisimin varustetussa kotelossa tarjoiltava julkaisu jatkaa maahantuojan hyviä oivalluksia. Pienellä panostuksella tuotteesta on saatu erittäin houkutteleva ja se erottuu kauppojen hyllyiltä varmasti. Kuvaformaattina on 2.35:1 laajakuva ja laatu on käsittämättömän hyvä dvd mittapuulla arvioituna. Jouduin keskeyttämään elokuvan ja tarkistamaan onko minulle toimitettu sittenkin blu-ray. Ei ollut, vaan laatu todellakin on vimpan päälle.

Ääniraitoina on Scanboxin uskolliseen tapaan sekä DD 5.1. että DTS. Miksaus on tehty yhtä huolella ja harkiten kuten koko leffakin ja äänimaailma on nautittava kotiteatterista kuultuna.

Lisämateriaalit tuottavat lievän pettymyksen. Sisältö toistaa itseään ja antaa mielikuvan täytemateriaalista. Ekstroissa esitellään tuotantoa kiitettävästi, mutta tiivistystä olisi kaivattu. Ekstroissa ei myöskään isommin selitellä kaikkein mielenkiintoisinta asiaa eli virusta, johon koko elokuvan juoni tukeutuu.

Lisämateriaali lyhyesti:
Anatomy Of Catastrophe: Civilization on the Brink (17,20 min) olisi yhtä hyvin voitu nimetä making of -dokumentiksi. Elokuvan kuvaukset esitellään ja näyttelijät saavat vain hätäisiä puheenvuoroja. Ohjaaja Neil Marshall sen sijaan saa ruutuaikaa.

The Visual Effects and Wizardry of Doomsday (8,30 min) keskittyy ruotimaan visuaalisia tehosteita ja stunt temppuja. Katsojalle käy selväksi, että visuaalista rukkaamista oli melkoisen paljon.

Devices Of Death: Guns, Gadgets And Vehicles Of Destruction (20,10 min) on aavistuksen ylipitkä kooste Doomsdayn kuvauksissa käytetyistä ajoneuvoista, aseista ja muista vempaimista. Ja niitähän riittää aina panssariajoneuvoista erilaisiin lyömäaseisiin.

Teksti © 2008 Lasse Lepola

Seuraa meitä

PINNALLA

Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202