Johannesburgiin laskeutuneet alienit ajetaan gettoihin Peter Jacksonin tuottamassa saarnassa.
District 9 on ohjaajadebytantti Neill Blomkampilta mallikas työnäyte. Poliittisia ja yhteiskunnallisia kysymyksiä ruotiva scifielokuva lainaa kuvallisen tyylinsä Cloverfieldilta, mutta luotaa kerronnallaan syvemmälle. Mukaan on otettu kritiikkiä monikansallisia yrityksiä kohtaan, rasismia kuvataan kärkevästi ja Etelä-Afrikan lähihistoriasta muistutetaan enemmän kuin kerran. Oikeastaan koko elokuva toimii yhtenä suurena apartheid-allegoriana.
Elokuva sijoittuu vaihtoehtoiseen todellisuuteen, jossa 20 vuoden ajan on keskellä Johannesburgia pitänyt majaansa valtava muukalaiskolonna, joiden toimintakyvyttömäksi mennyt emoalus leijuu paikallaan alueen yläpuolella. Muukalaisvihaa lietsotaan kansan keskuudessa, vaikka gettoihin ajetut vieraat eivät selvästikään ole vihamielisiä. Asevalmistajat ovat kiinnostuneita näiden teknologiasta, mutta eivät kykene ohittamaan niiden DNA-lukitusta.
Avain muukalaisaseisiin kuitenkin löytyy, kun hömelö konttorirotta Wikus Van De Merwe (Sharlto Copley) saa vastuulleen koordinoida muukalaisten uudelleenasutuksen tarkemmin kontrolloituihin tiloihin. Häätölappuja jakaessaan Wikus altistuu muukalaiskemikaaleille, ja alkaa hiljattain muuttua heidän kaltaisekseen.
Asevalmistajat ja valtiojohto ottavat miehen kokeisiin, mutta tämä onnistuu pakenemaan ja piiloutuu muukalaisten asuttamalle alueelle. Kun hallitus vääristää uutisointia ja mustamaalaa Wikusia valtakunnallisessa TV:ssä, on miehen keksittävä keino puhdistaa maineensa ja saada samalla rakas vaimo takaisin.
Elokuvan asetelma on mainio, ja alkupuoli toimiikin tehokkaasti. Haastatteluiden ja dokumenttipätkien kautta avataan tapahtumien taustoja, kunnes siirrytään seuraamaan Wikusin operaatiota ja lopulta miehen pakomatkaa. Tasaisesti tarina kuitenkin menettää puhtiaan, taantuen lopulta melko tympeäksi räiskyttelyksi.
Tuottaja Peter Jacksonista muistuttaa huumori, jota on mukana yllättävänkin runsaasti: jopa siinä määrin, että koko keitos on hilkulla lipsahtaa campiksi. Komiikka syö elokuvalta tehoa, koska sinänsä arvokkaat teemat hukkuvat koheltamisen alle. Apartheid-allegoria toimii – vaikka sitä hierotaankin katsojan naamaan isolla kädellä – mutta muut kysymykset jäävät alkutekijöihinsä.
Lopputulos onkin suorasukainen ja yksinkertainen moraalisaarna, jossa aiheiden tarkempi käsittely jää toiminnan alle. Elokuva ei edes lopulta ole niin kriittinen tai anarkistinen kuin se ehkä haluaisi olla: mustavalkoinen jaottelu oikeaan ja väärään tasapäistää sen kommentointia.
Selkeä linjaus draaman ja farssin välillä olisi tuonut tarinaan yhtenäisyyttä ja helpottanut kokonaisuuden mieltämistä – nyt elokuva jää hieman hahmottomaksi. Inhimillinen kosketuspinta uupuu, koska päähenkilö on turhan karrikoitu tohelo. Onneksi toiminta on komeaa.
Teksti: © 2009 Anton Vanha-Majamaa
Lisämateriaaleista löytyy n. 35-minuuttinen making of-dokumentti The Alien Agenda, joka on jaettu kolmeen osaan (Envisioning District 9, Shooting District 9 ja Refining Destrict 9). Dokumentissa käydään läpi huolella elokuvan vaiheet aina esituotannosta jälkituotantoon, kuvauksiin ja käsikirjoittamiseen. Dokkari on itse asiassa melko hyvä making of-dokumentiksi, pääpaino on suurimmaksi osaksi itse elokuvassa eikä selkääntaputtelussa.
Lisäksi mukana on ohjaaja Neill Blomkampin kommenttiraita, joka on kyllä informatiivinen ja kattava, mutta ehkä himppusen kuiva.
DVD-teksti: © 2010 Antti Honkala
Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.
Lue lisää »Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?
Lue lisää »Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA