Veljeskaksikko, joista toinen on Lontoon alamaailman pikkukonna ja toinen keskiluokkainen, keskinkertainen nyhväke, päättävät helpottaa taloushuoliaan kaappaamalla rikospomon tyttären syrjäiseen metsä…
Kauhun ja komedian yhdistäminen on onnistunut briteiltä aiemminkin, mistä vaikkapa Shaun of the Dead on hyvä osoitus. Miksei hyvää konseptia sitten voisi laajentaa splatteriin ja veijarikomediaan toheloista pikkurikollisista? The Cottagen perusteella ainakaan sen takia, että soppaan joutuu silloin liikaa tyylilajeja. Splatter liioittelee kauhun elementtejä absurdiin komiikkaan asti, joten tämän komedian kieron alalajin yhdistäminen perinteisempään brittikomediaan johtaa lopulta siihen, ettei katsoja oikein tiedä mille nauraa.
The Cottage (2008, Iso-Britannia) alkaa kuin mikä tahansa peribrittiläinen rikoskomedia: vastakohtainen veljeskaksikko, joista toinen on Lontoon alamaailman pikkukonna ja toinen keskiluokkainen, keskinkertainen nyhväke, päättävät helpottaa taloushuoliaan kaappaamalla rikospomon tyttären syrjäiseen metsämökkiin ja vaatimalla tästä lunnaita. Matkaan mahtuu kommelluksia, rikoskumppanit tyrivät, tyttö osoittautuu liian kovaksi palaksi kaksikolle ja onnistuu lopulta pakenemaan lähimetsiin nyhveröveli Peter (Herrasmiesliigasta tuttu Reece Shearsmith) panttivankinaan. Äkillinen genrehyppäys tapahtuu kun käy ilmi, ettei takametsissä kaikki olekaan kohdillaan. Kidnapattu ja –nappaajat nimittäin eksyvät psykoottisen farmarin maille, missä muukalaisia ei katsota hyvällä. Elokuvan loppupuolella sitten irtoraajat ja suolenpätkät lentävät kun kuokka heiluu.
Kieli poskessa väännetty ontto ja hajanainen kokonaisuus olisi helppo kuitata genreen kuuluvana, jollei elokuvan ensimmäinen puoli lupaisi jotain aivan muuta. Alun musta komedia pyrkii kehittelemään hahmoja pidemmällekin, mutta elokuvan alku- ja loppupuolten välille rakennettu silta on aivan liian hutera, eivätkä eri sisällöt ja genret lopulta kohtaa lainkaan. Peterin ja pahisveli Davidin (Andy Serkis) kommellustentäyteistä nahistelua rikoskumppaneina olisi itsellään voinut kehitellä kiinnostavammaksi perinteisemmässä rikoskomediassa yrittämättä laajentaa splatterleffan yleisöä goreharrastajien ulkopuolelle. Lopulta herää kysymys siitä, miksi elokuvaa on yritettykään rakentaa kahdesta elementistä, jotka eivät toimi yhdessä ollenkaan, mutta erikseen olisivat voineet tuottaa kaksi genressään kelvollista elokuvaa.
DVD: Kuvaformaatti anamorfinen widescreen 2.35:1. Ääniradat DD ja DTS 5.1. DVD:llä ei lisämateriaaleja.
Teksti © 2008 Maria Koistinen
Perkele, että on Russell Crowella hermo pinnassa!
Lue lisää »Ihmiskuntaa moukaroiva komeetta kiteyttää tuhobuumin muodonpalautuksessa koronavuoden kriisikäytöksen.
Lue lisää »Epäortodoksinen eroko? Netflixin menora-menestyjä tutustuttaa vanhakantaiseen juutalaisuuteen, jonka vivahteissa viihtyisi pidempäänkin…
Lue lisää »Perkele, että on Russell Crowella hermo pinnassa!
Lue lisää »Hullu ja masentunut Hollywood synnytti Citizen Kanen, jonka myyttinen auteur saa Fincheriltä isällisen avokämmenen.
Lue lisää »Kotoilun lämmin ja pehmeä kaima The Blitzin ajoilta maalaa miedon lesbosuhteen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA