All Good Things

All Good Things (2010)

| DVD
  • 3

Rakastavaisten suhde muuttuu ajan myötä kylmäksi ja väkivaltaiseksi. Tositarinan spekuloiva sovitus.

julkaistu 2011-07-08 / päivitetty 08.07. klo 11:11

KUVA 4

Kirsten Dunst
Kirsten Dunst 

KUVA 3

Kirsten Dunst, Ryan Gosling
Kirsten Dunst, Ryan Gosling 

KUVA 2

Kirsten Dunst
Kirsten Dunst 

KUVA 1

Ryan Gosling
Ryan Gosling 

All Good Things

Ohjaus Andrew Jarecki
Näyttelijät Ryan Gosling, Kirsten Dunst, Frank Langella
Maa Yhdysvallat
Pituus 97 min
Ikäraja 15 vuotta
Lisätietoja IMDb / Kuvien ©
  • Kuva 4
  • Ääni 4
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p00-5">00</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

DVD

Andrew Jarecki ohjasi vuonna 2003 voyeurismissaan häiritsevän dokumentin Tapaus Friedman. Se kertoo 80-lukulaisesta rikosvyyhdistä, jossa ulospäin normaalin perheen isä paljastui pedofiiliksi ja lapsipornon levittäjäksi. Karhumiehen (2005) ja Darwinin painajaisen (2004) ohella se on 2000-luvun dokumenttielokuvan ehdotonta kärkeä.

All Good Things (2010), Jareckin ensimmäinen kokopitkä näytelmäelokuva, nojautuu niin ikään historialliseen, jotenkin kovin ”amerikkalaiseen” rikostapaukseen 80-luvulta ja sen myöhempään jälkipyykkiin. Tässäkin skandaali paikantuu perheen piiriin.

Rikas-David (Ryan Gosling) avioituu tavis-Katien (Kirsten Dunst) kanssa, mutta suhde kylmenee ja David muuttuu väkivaltaiseksi. Poika alkaa uhkaavasti muistuttaa isäänsä, newyorkilaista patriarkkaa, jota vastaan hän on kapinoinut aiemmin eri tavoin. Sitten katoaa Katie, täydellisesti muttei yllättäen. Tapaus on yhä avoin.

Liiankin tuttua on dikotomia. David on kaupunkilainen, rikkaasta perheestä ja tunneskaalaltaan yläluokkaisen stoalainen, mutta sisältä mätä ja mielisairas. Hänen elinpiirinsä on kilpailutalouden synnyttämä keinomaailma, jossa ”perhe on kaikki” vain siksi, että bisnes pysyy paremmin kasassa verisiteillä köytettynä. Oikeasti välit ovat joko etäiset tai tulehtuneet.

Katie on vastapooli. Hän ei ole rikkaasta suvusta eikä suurkaupungin keskustasta. Mutta kun hänen perheensä kokoontuu, paikalla ei olla vain pitämässä kulissia. Katien heikkous on se, että hän on yksin sudenpesässä. Summattuna: naiivi ei ymmärrä, kuinka isossa liigassa pelataan ja kuinka pitkälle siellä ollaan valmiita menemään.

Elokuvan rakenne on taaksepäin katsova, muisteleva. Todistusta antava David istuu oikeussalissa 2000, mikä on kerronnallinen nykyhetki. Katien vuoden 1982 katoaminen on noussut uudestaan pöydälle kaiketi siksi, että syyttäjä kykenee sillä hyökkäämään Davidin vaikutusvaltaista perhettä vastaan. Tämä on kuitenkin vasta jäävuoren huippu, ilmenee.

Näkökulma on silti yleispätevä. Välillä subjektiivisuutta hyödynnetään silmää iskevästi, kun valamiehille todistava David valehtelee — ja riitasointuisesti totuus jää meidän katsojien ”omaisuudeksi”.

Omituisimmat käänteet on sijoitettu viimeiselle kolmannekselle. Valitettavasti ne irrottavat elokuvan sen sujuvasta luhistuvan parisuhteen kuvauksesta, jossa vuosien myötä miehen ja naisen väliin kasvaa ylitsepääsemätön kuilu. Lupaava tapa luoda psykologista jännitystä ilman avointa väkivaltaa hukataan loppua kohden.

All Good Thingsin suurin ongelma on kuitenkin eettinen, mikä syntyy kaksoismerkitysten käytöstä. Tekijöiden spekulaatio esimerkiksi Davidin toimista kyseenalaistaa asiakirjatason ”virallisen totuuden”. Toisin sanoen elokuvan katsottua ei ole epäselvää, ketä pitäisi vihata ja ketkä ovat Katien katoamisen taustalla.

Selvempi jako faktaan ja fiktioon olisi ollut syytä suorittaa. Elokuvan ulkopuolella yhteys tositapahtumiin on ”innoituksen lähteen” luokkaa, mutta itse elokuvassa yhteys on huomattavasti vahvempi sen poseeratessa totuuden dramatisointina. Vaikutelmaa syventävät faktapaketit, jotka aloittavat ja lopettavat elokuvan.

DVD: Elokuvan suomalaisen dvd-laitoksen on julkaissut Sandrew Metronome kesäkuussa 2011. Kuva on laadukas 16:9, ääniraita 5.1 dts/dolby ja 2.0 englanti. Ei sisällä lisämateriaalia.

Teksti: © 2011 Jaakko Kuitunen

Seuraa meitä

PINNALLA

Mahershala Ali ja Viggo Mortensen

Green Book

| 18.01.

Hassu, siirappinen tie-elokuva rasismin voittamisesta ei ole erityisen hyvä konsepti, mutta Oscar-voittaja se on.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »
Annihilation, Natalie Portman

Vuoden parhaat 2018

| ELOKUVAVUOSI | 22.02.

Oscareiden aikaan on kätevää muistella viime vuoden parhaita elokuvia ja sarjoja.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan

Kaksi kuningatarta

| 31.01.

Kaksi kuningatarta, yksi saari, sama viesti: pää poikki, faktoista viis! Robbie ja Ronan ylevöittävät tunkkaista periodidraamaa.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan ja Billy Howle

Rannalla

| DVD | 01.02.

Jo Pink Floyd sen tiesi: Ripustautuminen hiljaiseen epätoivoon on englantilainen tapa.

Lue lisää »
Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
John David Washington ja Adam Driver

BlacKKKlansman

| Blu-ray | 01.02.

Spike Leen Oscar-ehdokkaaksi nostettu musta komedia kommentoi rasistisen vihan nykytilaa.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202