Aftermath: Population Zero

Aftermath: Population Zero (2008)

| DVD
  • 2

Dokumentissa seurataan, kuinka Maan käy, kun ihmiset yhtäkkiä katoavat. Useammat jo arvaavat lopputuloksen.

julkaistu 2009-12-08 / päivitetty 12.11. klo 16:04

KUVA 4

Kuvia maailmasta, josta ihmiskunta on kadonnut iv
Kuvia maailmasta, josta ihmiskunta on kadonnut iv 

KUVA 3

Kuvia maailmasta, josta ihmiskunta on kadonnut iii
Kuvia maailmasta, josta ihmiskunta on kadonnut iii 

KUVA 2

Kuvia maailmasta, josta ihmiskunta on kadonnut ii
Kuvia maailmasta, josta ihmiskunta on kadonnut ii 

KUVA 1

Kuvia maailmasta, josta ihmiskunta on kadonnut
Kuvia maailmasta, josta ihmiskunta on kadonnut 

Aftermath: Population Zero

Näyttelijät Reg E. Cathey
Maa Yhdysvallat / Kanada
Pituus 90 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 2008 Cream Productions ja Scanbox Entertainment.

DVD

”Dokumentti” Aftermath: Population Zero (2008) on ajatusleikin sovellus. Miten käy, jos ihmiset katoavat maapallolta? Se väittää, että vaikka ihmiset ovat piirtäneet merkkinsä joka kolkkaan, ajan mittaan luonto kumittaa kaiken.

Luontokäsitys on vieraantunut. Luonto nähdään ajattelevana olentona ja terästä kalvava ruoste, jättirakennusten kaataja, on ikään kuin tietoisen tahdon tulosta. ”Luonto ottaa takaisin sen, minkä sille kuuluu.” Aavemaista ilmapiiriä ylläpidetään myös kertojan äänenpainoilla.

Dokumentin rakenne tyytyy latelemaan arkijärjellä kuviteltavissa olevia käänteitä, jotka seuraavat ihmisten hävitessä. Sen alkuperäinen alusta, televisio, irvistää ikävästi saumojen välistä etenkin kertojan monologissa. Se toistaa itseään. Hetki aiemmin tapahtunut kerrotaan uudestaan ikään kuin välissä olisi ollut huomion katkaissut mainostauko.

Dokumentti liikkuu kronologisessa järjestyksessä. Ensiksi katkeaa sähköntuotanto. Länsimaista maailmaa kyllä pyörittävät koneet, mutta ne tarvitsevat jatkuvaa huoltoa ja seurantaa. Koneet sammuvat, kun sähkönjakelu loppuu. Kemianlaitokset alkavat päästää ulos myrkkykaasuja. Jätevedenpuhdistamot dumppaavat kaiken luontoon. Eläintarhojen eläimet ryntäävät häkeistään. Ydinjätteitä säilövät laitokset ylikuumenevat, räjähtävät ja tuuli kuljettaa radioaktiivisen saasteen mennessään. Mutta parin sadan vuoden kuluttua puut kasvavat jo läpi öljysorasta ja mammuttimainen Hooverin pato on jäämässä vesimassan alle.

Luontodokumentteja matkivassa dramatisoinnissa leijona yrittää saalistaa muovisen liukumäen päällä istuvaa paviaania. Mutta, kuten kertoja vakavasti toteaa, muovi on liukkaampaa kuin puu, jota pitkin leijona on tottunut kiipeämään. Eläinten lisäksi maailmaa kuvataan grafiikalla, joka ei ole halvimmasta päästä, muttei myöskään uusimmasta Hollywood-elokuvasta. Mukana on myös lähihistoriallisia viittauskohteita. Katarinan jälkeinen New Orleans tuodaan esiin, kun hylätyt koirat alkavat saalistaa laumoina ja heikot rodut syödään. Ydinkatastrofeissa mainitaan Tšernobyl.

Ihmisten häviäminen näyttäytyy aluksi onnettomuutena. Jälkeen jätetyt laitokset ovat aikapommeja. Eläinlajit, joita ihminen piti ”keinotekoisesti” elossa, kuolevat, sillä meno muuttuu darvinistiseksi eloonjäämiskamppailuksi. Kun ajallista etäisyyttä otetaan tarpeeksi, luonnon tila stabiloituu. Ilmaston lämpeneminen taittuu, valaiden määrä kasvaa laivojen äänisaasteen loppuessa, ympäristöön kohdistunut ylikuormitus häviää, kaupunkien pilvenpiirtäjät eivät enää valoineen sekoita lintujen lentoreittejä.

Dokumentti ei siltikään myy poliittista tai ekologista filosofiaa, vaikka käsitteleekin muun muassa ilmastonmuutosta ja ongelmia, joihin teollinen länsi on osasyyllinen. Sanoma ei ole se, että ihmisellä ei olisi väliä, vaan se, että elämä säilyy ihmislajin katoamisen jälkeen. Ja ettei ihminen hallitse luontoa, päinvastoin.

Arkajalkaisuus kertonee tuotantomaasta. Vastapainoksi kohtauksille, joissa viitataan kiihkokapitalismin negatiivisiin lieveilmiöihin, muistetaan ihastella rapistuvaa vapauden patsasta ja sen ylevää muotoa. Kun dokumentti loppuu toteamukseen, kuinka ihmiskunnan historiasta muistoksi jäävät vain askeleet ja Yhdysvaltain lippu kuuhun, niin kyllä siinä konservatiivikin heltyy.

DVD: Dokumentin on Pohjoismaissa DVD:llä julkaissut Scanbox. Teknisesti julkaisu on OK. Kuvassa (16:9, 1.78:1 anamorfinen) ei ole pahemmin moitittavaa. Ääniraitana on 2.0 englanti, joka soveltuu puhevetoiselle dokumentille. Lisämateriaalina on Scanboxin muiden julkaisujen trailereita.

Teksti: © 2010 Jaakko Kuitunen

Seuraa meitä

PINNALLA

Get Out, Daniel Kaluuya

Vuoden parhaat (elokuvat) 2017

Aleksi Salonen | 10.01.

Elämää vuonna 2017 värittivät Get Out ja Twin Peaksin paluu sekä kymmenet muut taideteokset. Listasimme kiinnostavia.

Lue lisää »
Michelle Williams ja Mark Wahlberg

All the Money in the World

Kreeta Korhola | 10.01.

Ridley Scottin jännäri löysi itsensä elokuva-alaa ravistelevan ahdistelukeskustelun myrskyn silmästä.

Lue lisää »
Daisy Ridley

Star Wars: The Last Jedi

Aleksi Salonen | 14.12.

Komiteakäsikirjoitukselta maistuva jediseikkailu taistelee löytääkseen jonkin syyn olemassaololleen.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Kenneth Branagh ja Daisy Ridley

Idän pikajunan arvoitus

Kreeta Korhola | 21.11.

Mestarietsivä Hercule Poirot palaa valkokankaille hyppäämällä murhajunan kyytiin Agatha Christien klassikkokertomuksessa.

Lue lisää »
Daisy Ridley

Star Wars: The Last Jedi

Aleksi Salonen | 14.12.

Komiteakäsikirjoitukselta maistuva jediseikkailu taistelee löytääkseen jonkin syyn olemassaololleen.

Lue lisää »
Dwayne Johnson, Karen Gillan, Kevin Hart, Jack Black, Nick Jonas

Jumanji: Welcome to the Jungle

Aleksi Salonen | 18.12.

Sukkela jatko-osa päivittää Jumanjin konsolipeliaikaan, mutta hahmot ovat suoraan 90-luvulta.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Emma Watson

The Circle

Aleksi Salonen | Blu-ray | 11.12.

The Circle pyrkii varoittavassa sävyssäänkin erottumaan Black Mirrorin teknopessimismistä, mutta erottuu lähinnä epämääräisyydessään.

Lue lisää »
Anselm Elgort

Baby Driver

Aleksi Salonen | Blu-ray | 11.12.

Stomp ja Drive menevät naimisiin Edgar Wrightin riemukkaassa ryöstömusikaalissa.

Lue lisää »
Cara Delevigne ja Dane Dehaan

Sarjakuvista kankaalle: Valerian ja Atomic Blonde

Aleksi Salonen | Blu-ray | 11.12.

Arviossa Luc Bessonin suuri avaruusooppera ja Charlize Theronin tähdittämä ultraväkivaltapommi ala John Wick.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Seuraa meitä

Seuraa Filmgoeria Facebookissa
Seuraa Filmgoeria Twitterissä
Tilaa Filmgoerin sisältö RSS-syötteenä
Tsekkaa myös toimituksen leikekirja
Filmgoer Youtubessa
TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2018
ISSN 1798-7202