Aftermath: Population Zero

Aftermath: Population Zero (2008)

| DVD
  • 2

Dokumentissa seurataan, kuinka Maan käy, kun ihmiset yhtäkkiä katoavat. Useammat jo arvaavat lopputuloksen.

julkaistu 2009-12-08 / päivitetty 12.11. klo 15:03

KUVA 4

Kuvia maailmasta, josta ihmiskunta on kadonnut iv
Kuvia maailmasta, josta ihmiskunta on kadonnut iv 

KUVA 3

Kuvia maailmasta, josta ihmiskunta on kadonnut iii
Kuvia maailmasta, josta ihmiskunta on kadonnut iii 

KUVA 2

Kuvia maailmasta, josta ihmiskunta on kadonnut ii
Kuvia maailmasta, josta ihmiskunta on kadonnut ii 

KUVA 1

Kuvia maailmasta, josta ihmiskunta on kadonnut
Kuvia maailmasta, josta ihmiskunta on kadonnut 

Aftermath: Population Zero

Näyttelijät Reg E. Cathey
Maa Yhdysvallat / Kanada
Pituus 90 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 2008 Cream Productions ja Scanbox Entertainment.

DVD

”Dokumentti” Aftermath: Population Zero (2008) on ajatusleikin sovellus. Miten käy, jos ihmiset katoavat maapallolta? Se väittää, että vaikka ihmiset ovat piirtäneet merkkinsä joka kolkkaan, ajan mittaan luonto kumittaa kaiken.

Luontokäsitys on vieraantunut. Luonto nähdään ajattelevana olentona ja terästä kalvava ruoste, jättirakennusten kaataja, on ikään kuin tietoisen tahdon tulosta. ”Luonto ottaa takaisin sen, minkä sille kuuluu.” Aavemaista ilmapiiriä ylläpidetään myös kertojan äänenpainoilla.

Dokumentin rakenne tyytyy latelemaan arkijärjellä kuviteltavissa olevia käänteitä, jotka seuraavat ihmisten hävitessä. Sen alkuperäinen alusta, televisio, irvistää ikävästi saumojen välistä etenkin kertojan monologissa. Se toistaa itseään. Hetki aiemmin tapahtunut kerrotaan uudestaan ikään kuin välissä olisi ollut huomion katkaissut mainostauko.

Dokumentti liikkuu kronologisessa järjestyksessä. Ensiksi katkeaa sähköntuotanto. Länsimaista maailmaa kyllä pyörittävät koneet, mutta ne tarvitsevat jatkuvaa huoltoa ja seurantaa. Koneet sammuvat, kun sähkönjakelu loppuu. Kemianlaitokset alkavat päästää ulos myrkkykaasuja. Jätevedenpuhdistamot dumppaavat kaiken luontoon. Eläintarhojen eläimet ryntäävät häkeistään. Ydinjätteitä säilövät laitokset ylikuumenevat, räjähtävät ja tuuli kuljettaa radioaktiivisen saasteen mennessään. Mutta parin sadan vuoden kuluttua puut kasvavat jo läpi öljysorasta ja mammuttimainen Hooverin pato on jäämässä vesimassan alle.

Luontodokumentteja matkivassa dramatisoinnissa leijona yrittää saalistaa muovisen liukumäen päällä istuvaa paviaania. Mutta, kuten kertoja vakavasti toteaa, muovi on liukkaampaa kuin puu, jota pitkin leijona on tottunut kiipeämään. Eläinten lisäksi maailmaa kuvataan grafiikalla, joka ei ole halvimmasta päästä, muttei myöskään uusimmasta Hollywood-elokuvasta. Mukana on myös lähihistoriallisia viittauskohteita. Katarinan jälkeinen New Orleans tuodaan esiin, kun hylätyt koirat alkavat saalistaa laumoina ja heikot rodut syödään. Ydinkatastrofeissa mainitaan Tšernobyl.

Ihmisten häviäminen näyttäytyy aluksi onnettomuutena. Jälkeen jätetyt laitokset ovat aikapommeja. Eläinlajit, joita ihminen piti ”keinotekoisesti” elossa, kuolevat, sillä meno muuttuu darvinistiseksi eloonjäämiskamppailuksi. Kun ajallista etäisyyttä otetaan tarpeeksi, luonnon tila stabiloituu. Ilmaston lämpeneminen taittuu, valaiden määrä kasvaa laivojen äänisaasteen loppuessa, ympäristöön kohdistunut ylikuormitus häviää, kaupunkien pilvenpiirtäjät eivät enää valoineen sekoita lintujen lentoreittejä.

Dokumentti ei siltikään myy poliittista tai ekologista filosofiaa, vaikka käsitteleekin muun muassa ilmastonmuutosta ja ongelmia, joihin teollinen länsi on osasyyllinen. Sanoma ei ole se, että ihmisellä ei olisi väliä, vaan se, että elämä säilyy ihmislajin katoamisen jälkeen. Ja ettei ihminen hallitse luontoa, päinvastoin.

Arkajalkaisuus kertonee tuotantomaasta. Vastapainoksi kohtauksille, joissa viitataan kiihkokapitalismin negatiivisiin lieveilmiöihin, muistetaan ihastella rapistuvaa vapauden patsasta ja sen ylevää muotoa. Kun dokumentti loppuu toteamukseen, kuinka ihmiskunnan historiasta muistoksi jäävät vain askeleet ja Yhdysvaltain lippu kuuhun, niin kyllä siinä konservatiivikin heltyy.

DVD: Dokumentin on Pohjoismaissa DVD:llä julkaissut Scanbox. Teknisesti julkaisu on OK. Kuvassa (16:9, 1.78:1 anamorfinen) ei ole pahemmin moitittavaa. Ääniraitana on 2.0 englanti, joka soveltuu puhevetoiselle dokumentille. Lisämateriaalina on Scanboxin muiden julkaisujen trailereita.

Teksti: © 2010 Jaakko Kuitunen

Seuraa meitä

PINNALLA

Avajaiselokuva White God on allegoria.

Espoo Ciné 2014

Aleksi Salonen | FESTIVAALI | 22.08.

Espoon elokuvajuhlien festivaaliraportissa arvostellaan elokuvia festivaalin kuluessa.

Lue lisää »
Teini-ikäiset kilpikonnat

Teenage Mutant Ninja Turtles

Aleksi Salonen | 18.08.

Teinikilpikonnat houkutellaan huonojen ideoiden viemäristä osaksi ilottomia digitienajaisia.

Lue lisää »
Niels Arestrup ja André Dussollier

Diplomatia

Aleksi Salonen | 20.08.

Volker Schlöndorffin teatterillinen sotadraama on vanhojen herrojen juhlaa.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Shailene Woodley

Tähtiin kirjoitettu virhe

Kreeta Korhola | 11.07.

Huippusuositun nuorten romaanin filmatisointi on parasta teinielokuvaa pitkään aikaan.

Lue lisää »
Roskajoukko vaatii oikeuksia

Snowpiercer

Aleksi Salonen | 11.07.

Luokkayhteiskunnan paluu ja vallankumous ovat Joon-ho Bongin B-dystopian polttoainetta.

Lue lisää »
Mark Ruffalo ja Keira Knightley

Uusia alkuja

Aleksi Salonen | 02.07.

Ainutlaatuisen juurevuuden tärkeyttä korostavan musiikkielokuvan ei ehkä kannattaisi muistuttaa hyväntuulen mainoskollaasia.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Joaquin Phoenix on Theodor Twombly

Her

Jussi Toivola | Blu-ray | 25.07.

Miehen ja tietokoneen välinen romanssi on raikas tuulahdus romanttisen draaman genreen.

Lue lisää »
Tom Hanks on Walt Disney

Saving Mr. Banks

Jussi Toivola | Blu-ray | 25.07.

Tosipohjainen Saving Mr. Banks on realistinen kurkistus Maija Poppasen kulisseihin, jos Disneyn taikaan riittävästi uskoo.

Lue lisää »
Kööri koossa

The Monuments Men

Aleksi Salonen | Blu-ray | 02.07.

Taidehistoriaa banaalisti katsova veijariseikkailu on George Clooneyn heikoin ohjaustyö.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Seuraa meitä

Seuraa Filmgoeria Facebookissa
Seuraa Filmgoeria Twitterissä
Tilaa Filmgoerin sisältö RSS-syötteenä
Tsekkaa myös toimituksen leikekirja
Filmgoer Youtubessa

PARASTA JUURI NYT


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Antti Honkala

VASTAAVA TOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Jouko Luhtala, Kreeta Korhola, Marjo Eskola, Marko Pekkanen, Tuija Pyhäranta, Jussi Toivola

SEURAA MEITÄ

Filmgoer RY 1999–2014
ISSN 1798-7202