Christina Ricci ja Liam Neeson pääosittavat tunnelmallista trilleriä, joka on ohjaajansa onnistunut debyytti.
Tyylikäs ja synkän tunnelmallinen After.Life (2009) on Puolassa syntyneen Agnieszka Wojtovicz-Vosloon ensimmäinen pitkä ohjaus, joka seuraa hänen vuonna 2001 valmistunutta, kovasti ylistettyä lyhytelokuvaansa Pâté.
After.Life on debyyttiohjaukseksi sangen onnistunut. Elokuvan yhtenäinen, tummanpuhuvan kaunis visuaalinen maailma imaisee katsojan tapahtumien sisään, ja tuo kuoleman kauheudet aivan iholle asti. Onneksi elokuvan suurimmat ansiot eivät jää värikontrasteilla koreiluun. Kiehtovaa tarinaa kuoleman ja elämän rajamailla häilymisestä on uskallettu kertoa riittävän maltillisesti, pilaamatta sitä jatkuvalla perinteisten kauhuefektien ilotulituksella.
Aina tunteikkaasti esiintyvä Christina Ricci on Anna, nuori ja sievä luokanopettaja, joka kamalan auto-onnettomuuden jälkeen löytää itsensä hautaustoimistolta. Eliot Deacon (Liam Neeson), toimiston viileän rauhallinen mutta epäilyttävä omistaja, valmistelee Annan ruumista hautajaisia varten.
Anna ei kuitenkaan ole itse aivan tilanteen tasalla. Hän ei suostu uskomaan omaa kuolemaansa, mutta Deaconin mukaan hän onkin vasta siirtymässä tuonpuoleiseen. Deacon, joka pystyy ainutlaatuisen kykynsä ansiosta kommunikoimaan kuolleiden kanssa, on ainoa joka voi auttaa Annaa. Deaconin touhuja etäältä ihmettelee Annan surusta suunilleen joutunut poikaystävä Paul (Justin Long), joka alkaa hautajaisten lähestyessä päästä jyvälle hautaustoimiston kummallisista tapahtumista.
Elokuva jättää kuitenkin kolme tärkeintä henkilöhahmoa onttojen kuorten tasolle. Karmivasti “asiakkaisiinsa” kiintyvä Deacon, elämästä kynsin hampain kiinni pitävä Anna ja suruunsa juova Paul jäävät valitettavan pintapuolisiksi. Käsikirjoitus ei anna harvinaisen koskettaville ja aidon oloisille hahmoille tilaa kasvaa. Hahmojen muokkaaminen uskottaviksi henkilöiksi on jätetty kokonaan näyttelijöiden harteille.
Valloittava Christina Ricci voittaa jälleen puolelleen elokuvan haavoittuvaisena sankarittarena, ja ilmentää kuolemaa vastaan tappelevan Annan melankolisia tunnetiloja lautasen kokoisilla silmillään. Ricci ja näyttelijäveteraani Liam Neeson ovat täydellisiä henkilöimään yhdessä Annan ja Deaconin omituista kemiaa. Myös aiemmin pelkäksi romanttisen komedian vakiokasvoksi epäilty Justin Long näyttää viimein todelliset kyntensä särmikkäänä nuorena näyttelijälupauksena.
After.Life rikkoo perinteisiä kaavoja rohkealla otteella. Karmivan trillerin ytimestä ikään kuin huomaamatta paljastuu rakkaustarina. Tärkeitä kuoleman ja elämän kysymyksiä kyselevä elokuva onnistuu livahtamaan suoraan katsojan sydämeen viimeistään vavahduttavassa loppukohtauksessa.
Teksti: © 2010 Kreeta Korhola
Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.
Lue lisää »Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?
Lue lisää »Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA