Sisarukset selvittävät sukunsa salaisuuksia Venäjän syrjäseuduille sijoittuvassa kauhuelokuvassa.
Espanjalaisen Nacho Cerdàn jo pari vuotta sitten valmistunut The Abandoned nähtiin Suomessakin aikoinaan Espoo Cinéssä, ja nyt Future Film on tuonut sen DVD:lle osana Dark Label -sarjaansa. Kauhupätkä herättää mielenkiintoa ainakin meille pohjoismaisille läheisen miljöönsä puolesta – tarina kun sijoittuu itänaapurimme syrjäseuduille.
Vuosi on 1966 ja paikka ”jossain päin Venäjää”. Nainen ajaa henkensä kaupalla vanhaa kuorma-autoa, kunnes pysähtyy vieraan perheen pihaan ja kuolee. Autosta löytyy naisen lisäksi kaksi pientä vauvaa. Tästä leikataan nykyhetkeen. Marie Jones (Anastasia Hille) on amerikkalainen elokuvatuottaja, joka juuri ennen 40. syntymäpäiväänsä saa yhteydenoton venäläiseltä lakimieheltä. Tämä kertoo paikantaneensa Marien äidin, josta tämä on vuosikaudet yrittänyt onkia tietoa.
Venäjälle saavuttuaan Marie saa kuulla äidin kuolleen tämän ollessa vielä sylivauva. Perintönä naista odottaa perheen vanha tila, jonka hän ottaa vastentahtoisesti vastaan. Paikallisen avustuksella hän matkustaa keskellä karun harmaata maisemaa sijaitsevalle tilalle, mutta kun kuskina toiminut mies katoaa jälkiä jättämättä, jää nainen omilleen. Vuosikymmeniä autiona seissyt hökkeli paljastuu pian varsinaiseksi kauhukartanoksi, ja aikansa aaveita pakoiltuaan nainen törmää Nikolaihin (Karel Roden), joka paljastuu hänen kaksoisveljekseen. Tätäkin piinaavat pahat henget, ja yhdessä sisarukset käyvät selvittämään talon salaisuuksia.
Miljööltään The Abandoned on virkistävä: komeat, mutta sopivan ankeat ja harmaat luontomaisemat tarjoavat toimivan taustakankaan maatilalla tapahtuville kauheuksille, ja rakennuksetkin ovat asiaankuuluvan rähjäisiä ja kuluneita. Luonto ei näyttäydy tarinassa tärkeänä elementtinä, mutta tarjoaa sille ainakin periaatteessa komeat puitteet.
Valitettavasti muuta hyvää elokuvasta ei juuri löydy. Oli kyseessä sitten uskomattoman tökerö dialogi, pökkelöt näyttelijät tai epälooginen ja irrationaalinen juoni, huokuu kaikesta täydellinen amatöörimäisyys. Hille on näyttelijänä muuntautumiskyvytön, eikä hänen karismaton hahmonsa jaksa kannatella elokuvaa. Rodenin Nikolai puolestaan on naurettava näennäisessä salamyhkäisyydessään: elokuva mm. viittaa miehen armeijataustaan, jonka ilmeisenä seurauksena hän kaivaa reiteensä uponneen luodin paljain käsin, ja sitten kuumalla puukonterällä yksinkertaisesti polttaa haavan umpeen.
Cerdàlla voi ohjaajana olla tulevaisuutta, mikäli hän jatkossa osoittaa parempaa silmää kliseille ja erityisesti dialogille. Teknisesti The Abandoned on kuitenkin ihan oikean elokuvan näköinen ja tuntuinen, ja kamera seuraa toimintaa paikoin jopa tyylikkäästi. Tosin miinusta täytyy antaa ääniraidasta, joka toistaa alkupuolella muutamaan otteeseen ärsyttävää kikkaa: taustahälyn volyymiä nostetaan katsojan sietokyvyn rajamaille, josta se lopulta purkautuu hiljaisuudeksi kohtauksen vaihtuessa. Metodi ei lisää katsojan ahdistusta, vaan lähinnä ärsyttää.
The Abandoned jää mielenkiintoisesta miljööstään huolimatta vajaaksi vähän joka sektorilla. Hillityn alun jälkeen Cerdà tuntuu hylkäävän kaikki ambitionsa tehdä viipyilevää ja tunnelmallista kauhua, sortuen asteittain yhä pahempiin genrekonventioihin. Lisäksi elokuva osoittaa häiritsevää laiskuutta yksityiskohdissa: Marie kertoo puhelimessa tyttärelleen saapuneensa epämääräisesti ”Venäjälle”, mutta tosiasiassa ulkokohtaukset on kuvattu Bulgariassa.
DVD: Future Filmin levyn kuvaformaatti on anamorfinen 2.35:1 -kuvasuhteella, ja ääniraitoina toimivat Dolby Digital 5.1 sekä DTS. DVD:n kuva on pääosin virheetön ja ääniraita toistuu selkeänä ja kirkkaana. Ekstroja ei levyllä ole mukana laisinkaan.
Teksti: © 2009 Anton Vanha-Majamaa
Perkele, että on Russell Crowella hermo pinnassa!
Lue lisää »Ihmiskuntaa moukaroiva komeetta kiteyttää tuhobuumin muodonpalautuksessa koronavuoden kriisikäytöksen.
Lue lisää »Epäortodoksinen eroko? Netflixin menora-menestyjä tutustuttaa vanhakantaiseen juutalaisuuteen, jonka vivahteissa viihtyisi pidempäänkin…
Lue lisää »Perkele, että on Russell Crowella hermo pinnassa!
Lue lisää »Hullu ja masentunut Hollywood synnytti Citizen Kanen, jonka myyttinen auteur saa Fincheriltä isällisen avokämmenen.
Lue lisää »Kotoilun lämmin ja pehmeä kaima The Blitzin ajoilta maalaa miedon lesbosuhteen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA