History of Violence, A

A History of Violence (2005)

| DVD
  • 5

Kehokauhu niveltyy tutkielmaan lännenelokuvien sankarin myytistä, americanasta ja ydinperheestä David Cronenbergin hienoimmassa elokuvassa sitten Dead Ringersin (1988).

julkaistu 2009-06-01 / päivitetty 17.05. klo 12:12

KUVA 3

Viggo Mortensen ja Maria Bello
Viggo Mortensen ja Maria Bello 

KUVA 2

Ashton Holmes
Ashton Holmes 

KUVA 1

Kohtaus "Scene 44", jota ei näy itse elokuvassa. Ed Harris ja Viggo Mortensen.
Kohtaus "Scene 44", jota ei näy itse elokuvassa. Ed Harris ja Viggo Mortensen. 

History of Violence, A

Ohjaus David Cronenberg
Näyttelijät Viggo Mortensen, Maria Bello, Ed Harris, William Hurt, Ashton Holmes, Steve Arbuckle
Maa Yhdysvallat / Saksa
Pituus 96 min
Lisätietoja IMDb
Kuvat © 2005 New Line Productions, BenderSpink, Media I! Filmproduktion München & Company ja FS Film.
  • Kuva 4
  • Ääni 5
  • <li><span class="arvot">Ekstrat</span> <span class="pisteet p5-5">5</span></li> <li><a href="#levytiedot">Lisää alla</a></li>

DVD

David Cronenbergin A History of Violence (2005) on uusi aluevaltaus. Kehokauhu niveltyy tutkielmaan lännenelokuvien sankarin myytistä, americanasta ja ydinperheestä ohjaajan hienoimmassa elokuvassa sitten Dead Ringersin (1988). Juonimekanismina on hitchcockilainen väärän miehen ajojahti, mutta vain pääpiirteiltään.

Alun tapahtumat voi rinnastaa brutaaliudessaan Truman Capoten reportaasikirjaan Kylmäverisesti. Mannerta halki sahaava tappajakaksikko listii motellin työntekijät. Puljun viimeisen uhrin, pikkutytön, kuolema leikkautuu muualle; revolverin piipusta siirrytään pikkutytön huutoon. Stallin perhe kokoontuu painajaisunta näkevän Sarahin ympärille.

Ajopuumainen kaksikko eksyy pikkukaupunkiin, ottaa kohteekseensa Tom Stallin (Viggo Mortensen) kuppilan. Tom reagoi hätkähdyttävällä tavalla. Hän ampuu miehet, mutta päätyy puukotetuksi jalkapöytään. Tapahtumien jälkipyykki konkretisoituu sairaalan televisiossa: kuppilan kokki kiittää Tomia hänen henkensä pelastamisesta. Fanfaariin yhtyy media. Tomista on tullut amerikkalainen sankari.

Paratiisi peittyy varjoihin. Tulitaistelun jälkeen kuppilaan istahtaa lauma miehiä. Johtaja Carl (Ed Harris) kutsuu Tomia itsepintaisesti Joeyksi, parikymmentä vuotta sitten Philadelphiasta karanneeksi gangsteriksi. Taaksensa hän jätti paljon pahaa verta. Aurinkolasien alla Carlin silmän ympärys on kauttaaltaan arpikudoksen peitossa. Joey yritti repiä sen irti piikkilangalla.

Carl on antagonistina kuin Jobia piinaava paiserutto. Yritys on saada Tom näyttämään oikeat kasvonsa. Carl on joka paikassa. Hän on kahvilassa, ostoskeskuksessa, tienpäällä. Hän on pihalla vaatimassa Tomia palamaan Philadelphiaan autossaan kaapattu poika. Pienessä yhteisössä kaikki tuntevat toisensa, muttei edes perhetuttu poliisi saa ajettua ulkopaikkakuntalaisia murhamiehiä muualle.

Tomin oikea identiteetti on tärkeää vain pinnallisella, juonellisella tasolla. Kyse on kyvystä muuttua, täydellisen muodonmuutoksen ehtojen kartoittamisessa. Käännösprosessissa menee aina jotain pieleen. Tom on rauhallinen, luotettava hahmo, mutta tosipaikan tullen konemainen tappaja. Arkipäivisin hän on yksityisyrittäjä ja isä, sunnuntaisin harras kristitty. Mikä on aitoa?

Sankari ja paholainen yhdistyvät tavassa, jolla he ovat saaneet taitonsa. Molemmat ovat harjoittaneet tappamista tulematta itse tapetuksi. Tom seisoo omakotitalonsa kuistilla kädessään haulikko. Takana on huolestunut perhe ja edessä konnat. Kyse on elämästä ja kuolemasta. Kuvasto on lännenelokuvasta, mutta takertumistapa revisionistinen. Amerikka oli maanryöstö. Sheriffit kantavat sisässään sisällissodan traumaa. Laskeutuminen oikean ja väärän -akselille on summittainen. Kaikki on olosuhteiden määräämää.

Näkemys on myös Cronenbergia vaivaava biologinen. Ihminen on geeniensä summa ja sivistys hauras korttitalo. Tomin piirteet löytyvät hänen pojastaan. Ennen Jack (Ashton Holmes) ratkoi ongelmansa nokkeluudella, nyt nyrkeillä. Isä on avannut oven, josta kulkee myös vaimo (Maria Bello). Seksi muuttuu alistamiseksi, ihmispetojen väliseksi koodatuksi toiminnaksi.

Yleisessä tulkinnassa A History of Violence kuvaa ydinperheen hajoamista. Lopussa on lunastus ja pelastus. Alkuperäisessä sarjakuvassa viimeisellä sivulla lukee: Vielä on toivoa. Se on korjausliike Teksasin moottorisahamurhille (1974), missä degeneroitunut kannibaalien perhe on ruokapöydässä – irvikuvana kitschiksi muuttuneelle kuvastolle kello viiden ateriasta.

DVD: FS Filmin suomalainen julkaisu on kuvanlaadultaan tarkka. Kuvaformaatti on 16:9 anamorfinen laajakuva 1.85:1. Äänivaihtoehtona on 5.1/2.0. Score on Cronenbergin hovisäveltäjä Howard Shoren käsialaa.

Lisämateriaalia on paljon. Kommenttiraidalla ohjaaja David Cronenberg käy läpi elokuvaa kohtaus kohtaukselta. Hän mm. selittää, kuinka väkivallan kuvaus on peräisin netistä tilatuista katutappeluvideoista. “Mielenkiintoista kamaa”, toteaa Cronenberg kuivasti.

Acts on Violence on noin 40 minuuttinen dokumentti elokuvan tekemisestä ja sen teemoista.

Poistettu kohtaus Scene 44 on hyvin cronenbergmainen – Carl kaivaa seulaksi ammutusta vatsastaan aseen, kuin homagena Videodromelle (1983). Ironisesti kohtaus oli eräs hankalimmista toteuttaa, vaikkei sitä nähdä elokuvassa. Kohtausta ristivalotetaan niin kommenttiraidalla kuin näin tehtiin -minidokumentilla The Unmaking of Scene 44.

Violence’s History: US version vs. International version kertoo ovelasti sensuuripolitiikasta. Jenkkejä suututti kohtaus, missä konnan kaulaa tallotaan. Siinä näytettiin liikaa verta, vaikka ero leikkaamattomaan on mitätön.

Too Commercial for Cannes on videopäiväkirja Cannesin elokuvafestivaaleilta. Lisäksi mukana on elokuvan traileri.

Lisämateriaali on tekstitetty suomeksi.

Teksti: © 2009 Jaakko Kuitunen

Seuraa meitä

PINNALLA

Mahershala Ali ja Viggo Mortensen

Green Book

| 18.01.

Hassu, siirappinen tie-elokuva rasismin voittamisesta ei ole erityisen hyvä konsepti.

Lue lisää »
Clint Eastwood

The Mule

| 15.01.

Uusi alku vai viimeinen suora? Menneen maailman haurastunut hortonomi vaihtaa vararikossa puutarhapuolelta huumehommiin.

Lue lisää »
Lily Franky ja Kairi Jyo

Shoplifters - perhesalaisuuksia

| 27.12.

Varasteleva perhe pysyy yhdessä – japanilainen löytöperhedraama rikoksesta ja rakkaudesta kukoistaa kutsuvassa kurjuudessa.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Dakota Johnson, Anne-Lise Brevers, Mia Goth ja Majon Van der Schot

Suspiria

| 20.11.

Giallon mestariteoksen kuulaaksi kuviteltu oopiumuni pitelee rikkinäistä peiliä menneisyyttään työstävän kansan kasvojen edessä.

Lue lisää »
Matthias Schoenaerts ja Léa Seydoux

Kursk

| 14.12.

Sukellusveneonnettomuuden uhreja ja omaisia muistavassa tuomionluvussa syytettyinä seisovat sydämettömät sedät.

Lue lisää »
Michael B. Jordan ja Sylvester Stallone

Creed II

| 28.11.

Läski tummuu ja sydän turpoaa uuden sukupolven Rocky/Drago-revanssissa isien korkeammaksi kunniaksi.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Saksanhirvet

Kosketuksissa

| DVD | 08.12.

Metafyysinen rakkaustarina teurastamossa ja unissa toisiaan etsivistä sieluista dominoi Berliinin elokuvajuhlia vuonna 2017.

Lue lisää »
Kurt Russell

The Christmas Chronicles

| Netflix | 10.12.

Ho ho ho ja hehkuviiniä pullo! Kurt Russellin valkoparta cowboy-ukki palauttaa uskon jouluun hyperglykeemisessä sesonkiseikkailussa.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202