Jesse Eisenberg hurmaa jälleen Zombieland-ohjaajan uudessa vauhtikomediassa.
Loistavassa yllätyshitiksi kohonneessa kauhukomediassa Zombieland (2009) voimansa ensi kertaa yhdistäneet ohjaaja Ruben Fleischer ja näyttelijä Jesse Eisenberg tekevät paluun yhteistyönsä lähteille jälleen uudessa komediassa, yhdistäen hurttiin huumoriin tällä kertaa toimintaelokuvan aineksia. Yhteistyön hedelmä jaksaa naurattaa kerta toisensa jälkeen, mutta Zombielandin erittäin korkealle asettamaan rimaan ei kuitenkaan ylletä.
Eisenberg esittää Nickiä, elämässään paikallaan junnaavaa pizzakuskia, joka täyttää päivänsä kurvailemalla autonromullaan, juomalla olutta parhaan ystävänsä Chetin (Aziz Ansari) kanssa sekä haaveilemalla tämän viehättävästä kaksoissiskosta Katesta (Dilshad Vadsaria). Nickin yksioikoinen olemassaolo saa kuitenkin mutkia matkaan rutiininomaiselta vaikuttavan pizzakeikan myötä.
Hanttihommia paiskivat luuserikaverukset Dwayne (Danny McBride) ja Travis (Nick Swardson) keksivät pakottaa Nickin ryöstämään heidän puolestaan pankin – sitomalla häneen pommin. Pian pizzapaikan alle 30 minuutin takuu saa aivan uuden merkityksen, sillä Nickin rinnassa vääjäämättömästi tikittävä pommi ei jätä sijaa epäröinnille.
Eisenbergin vangitseva jokamiehen karisma on tälläkin kertaa Fleischerin täydellä teholla yhdestä mielettömästä tilanteesta toiseen alatyylisen komiikan voimalla huristavan vauhtikomedian kiintopiste. Komediakonkarit Ansari, McBride ja Swardson sen sijaan ovat vastuussa häpeilemättömän elokuvan räävittömämmästä huulenheitosta.
Zombielandin tapaan myös 30 Minutesissa mennään eikä meinata, mutta siinä missä edeltäjä malttoi keskittyä myös hahmojen sisäiseen kehitykseen ja inhimillisiin puoliin, uutuus ei hellitä armottomasta irvileukailusta juuri hetkeksikään. Talla pohjassa eteenpäin kiirehtivä käsikirjoitus ei anna toteutustilaa kaikille ässille Fleischerin hihassa, joita nähtiin jo Zombielandin vastustamattomassa kauhukomediahybridissä.
Fleischerin tapa tiivistää komediansa lastenelokuvamaisen lyhyiksi kostautuu omaan vauhtiinsa välillä kompastelevassa 30 Minutesissa, joka kuitenkin onnistuu huvittamaan vielä ensikatselun jälkeenkin. Se kuuluisa selittämätön ”jokin” kepeästä vitsailusta kuitenkin puuttuu, liekö jotain jäänyt suorituspaineiden jalkoihin.
Teksti: © 2012 Kreeta Korhola
Perkele, että on Russell Crowella hermo pinnassa!
Lue lisää »Ihmiskuntaa moukaroiva komeetta kiteyttää tuhobuumin muodonpalautuksessa koronavuoden kriisikäytöksen.
Lue lisää »Epäortodoksinen eroko? Netflixin menora-menestyjä tutustuttaa vanhakantaiseen juutalaisuuteen, jonka vivahteissa viihtyisi pidempäänkin…
Lue lisää »Perkele, että on Russell Crowella hermo pinnassa!
Lue lisää »Hullu ja masentunut Hollywood synnytti Citizen Kanen, jonka myyttinen auteur saa Fincheriltä isällisen avokämmenen.
Lue lisää »Kotoilun lämmin ja pehmeä kaima The Blitzin ajoilta maalaa miedon lesbosuhteen.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA