Selitykset - Tämä juttu on niistä

(2004)

Onko todella niin, että jokin elokuva ei voi toimia tai olla järkevä ilman selityksiä?

julkaistu 2004-12-14 / päivitetty 20.06. klo 20:08

Jouduin ystäväni kanssa väittelyyn koska olimme erimieltä Donnie Darkon selitysten tarpeellisuudesta. Minun mielestäni Darko oli varsin selkeä elokuva parin katselu kerran jälkeen, kun taas ystäväni väitti, että elokuva tarvitsee tiettyjä selityksiä tuekseen, että elokuvasta pystyisi muodostamaan selkeän kokonaiskuvan. Lopulta emme päässeet minkäänlaiseen lopputulokseen ja keskustelu jäi avoimeksi.

Mutta onko todella niin, että jokin elokuva ei voi toimia tai olla järkevä ilman selityksiä? Mitä ihmettä tuleekaan tapahtumaan taiteelle ja ennen kaikkea valtavirtatuotannon seassa oleville hieman erilaisille elokuville, jos kaikki täytyy olla selitettynä ja valmiiksi pureskeltuna?

Mulholland Drive: aitoa surrealismia vai minisarjan pilotti? Tämän kysymyksen kanssa olen joutunut painiskelemaan jo pitkän aikaa, sillä en vieläkään osaa sanoa pidinkö siitä vai en. Yleensä vastaan pitäneeni siitä, siis jos katselen sitä täydellisenä surrealismia, mutta jos otan huomioon sen useasti mainitun seikan, että kyseessä oli minisarjan pilotti ja että Lynchin tarkoituksena oli laajentaa henkilögalleriaa ja jatkaa tarinaa pidemmälle, niin vastaan että en pitänyt siitä. Mutta tässä tapauksessa elokuvan kokonaisuuden hahmottamiseen on otettu mukaan ulkoisia asioita, joilla ei pitäisi olla elokuvan kanssa mitään tekemistä. Kuitenkin aina vaan törmään näihin “faktoihin”, jotka syövät sitten itse elokuvan analysointia, taikka ns. kokonaiskuvan hahmottamista.

“…elokuvakeskustelua on nykyään liian vähän..”

Selitykset perustuvat monien kulttielokuvien kohdalla joko tekijöiden lausuntoihin, huhuihin, taikka fanien analysointeihin, joista sitten muodostuu ajan kanssa yleispäteviä totuuksia. Tietyllä tapaa juuri se, että elokuvakeskustelua on nykyään liian vähän, onkin ironisesti pilannut elokuvien tulkinnan. Hedelmällisten elokuvakeskusteluiden puute on tuonut esiin nettisivut, joihin on koottu selityksiä tai arvioita elokuvasta, ettei katsojan tarvitsisi itse analysoida elokuvaa, vaan hän voi katsoa “vastaukset” suoraan netistä. Tämän tyypistä hedelmätöntä keskustelua ylläpitävä sivusto on esimerkiksi amerikkalainen Movie Forums, jossa useimmat keskustelun aiheet pohjautuvat lempielokuviin taikka humoristisiin spekulointeihin tulevista elokuvista. Tämän sivuston pintapuolisuus johtuu pitkälti sen Amerikka -keskeisyydestä ja siitä että kansainvälisiä elokuvia on vain yksinkertaisesti vaikeampi saada USA:n hallitsemilla markkinoilla kuin meillä Euroopassa.

Intellektuellimpaa sarjaa edustavat erinäiset vakavalle kritiikille pohjautuvat sivustot, joita pystyy löytämään Cinemarati nettisivun avulla. Cinemaratin piiriin kuuluu useita nettisivuja, joissa on arvosteltu ja esitelty erilaisia klassikoita ja pienten maiden uutuuksia. Jos haluaisi verrata Movie Forumsia ja Cinemaratia printtimediansa edustajiin, kun Movie Forums olisi amerikkalainen Premier -lehti, niin silloin Cinemarati olisi englantilainen Sight & Sound.

Marguerite Duras on ylpeillyt elokuvansa India Songin kohdalla kuinka sillä on yhtä monta tulkintaa kuin sillä on katsojaa. Duras otti erilaiset tulkinnat hyveenä, eikö meidänkin sitten tulisi olla ylpeitä omista subjektiivisista tulkinnoistaan. Toisin kuin turvautua ns. auktoriteettien (kriitikot, tekijät) tulkintoihin ja ajatella että “Olimmepas me tyhmiä kun luulimme tuon tarkoittavan tuota” tai “Niinpä tietysti. Noinhan sen täytyy olla”. Tuon kaltainen ajattelu vain tappaa elokuvakritiikin ja tukahduttaa nekin elokuvakehityksen rippeet, jotka olisivat tulossa.

Toivottavasti kenellekään ei jäänyt, rönsyilevästä rakenteesta huolimatta, epäselväksi mistä tämä juttu kertoi. Jos jäi, niin katsokaa otsikko.

teksti: © 2004 Otto Kylmälä

Seuraa meitä

PINNALLA

Charlize Theron, Nicole Kidman ja Margot Robbie

Bombshell - hiljaisuuden rikkojat

| 18.02.

Theron, Kidman ja Robbie sytyttävät MeToo-tulilangan dokudraamassa Fox Newsin ahdisteluskandaalista.

Lue lisää »
Krista Kosonen ja Pekka Strang

Koirat eivät käytä housuja

| 24.11.

Kosonen ja Strang vakuuttavat täysillä viiden tähden tummassa BDSM-romanssissa surusta ja suloisesta kivusta.

Lue lisää »
Taika Waititi, Roman Griffin Davis ja Sam Rockwell

Jojo Rabbit

| 15.01.

Optimistisen ihmisyyden natsisatiiri humoristisen hirveästä sankaripalvonnasta nauraa johtajaveitikan valheiden läpi.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Saara Pakkasvirta, Leena Uotila ja Seela Sella

Teräsleidit

| 05.01.

Väsyneen vanhuuden kahleet katkeavat tien päällä, kun näyttelijälegendat saavat viinaa, vientiä ja vastauksia.

Lue lisää »
Taika Waititi, Roman Griffin Davis ja Sam Rockwell

Jojo Rabbit

| 15.01.

Optimistisen ihmisyyden natsisatiiri humoristisen hirveästä sankaripalvonnasta nauraa johtajaveitikan valheiden läpi.

Lue lisää »
Michael B. Jordan ja Jamie Foxx

Just Mercy

| 05.02.

Marvel-starat vasaroivat oikeudenmukaisuuden repsottavaa vaakaa tasapainoon 80-luvun rasistisessa Alabamassa.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2020
ISSN 1798-7202