Tom McCarthyn journalismikuvaus Spotlight vei Oscareiden pääpalkinnon, mutta Mad Max: Fury Road ja The Revenant olivat illan suurimmat voittajat.
Parhaan elokuvan Oscar meni tiukan kamppailun jälkeen Tom McCarthyn Spotlightille, joka ruotii katolisen kirkon pedofiliaskandaalia. Harvinaista kyllä, elokuva voitti pääpalkinnon lisäksi vain yhden toisen Oscarin, parhaasta alkuperäiskäsikirjoituksesta. Päätoimittajamme veikkasi illan yllätysvoittajan oikein ja lunasti itselleen retosteluoikeudet.
Muitakin yllätyksiä Chris Rockin juontamassa, tavallisesta poiketen melko viihdyttävässä gaalassa riitti: Sylvester Stallone jäi sittenkin ilman sentimentaalista elämäntyö-oscariaan, parhaan miessivuosan palkinnon mennessä täysin ansaitusti Vakoojien sillan Mark Rylancelle. Se oli elokuvan ainoa palkinto. Yhden Oscarin voitti myös Adam Mckayn The Big Short, joka palkittiin parhaasta sovitetusta käsikirjoituksesta.
Eniten Oscareita sai Mad Max: Fury Road, yhteensä kuusi kappaletta. Elokuva putsasi pöydän odotetusti teknisissä kategorioissa. Myös ennakkosuosikki The Revenant menestyi hyvin, Alejandro González Iñárritu voitti parhaan ohjauksen Oscarin jo toisen kerran peräkkäin, kun taas kuvaaja Emmanuel Lubezki teki hattutempun: hänelle westernistä myönnetty kultaukko oli jo kolmas perättäinen.
Yksi gaalan miellyttävimmistä yllätyksistä oli Ex Machinalle myönnetty erikoistehoste-Oscar. Kengännauhabudjetilla tehty pikkuscifi vei arvostetun palkinnon Mad Maxin, Star Warsin ja The Revenantin nenien edestä. Ex Machinassakin vakuuttanut Alicia Vikander toi Ruotsille kunniaa voittamalla parhaan naissivuosan Oscarin Tanskalaisesta tytöstä.
Mutta illan (maailman) kuningas oli Leonardo DiCaprio, joka voitti ensimmäisen Oscarinsa The Revenantin miespääosasta. Yleisö osoitti näyttelijälle suosiota seisaaltaan ja sai kuulla poliittissävyisen kiitospuheen, jossa aktivistinakin kunnoustautunut DiCaprio varoitteli ilmastonmuutoksen vaaroista. Raikuvat aplodit sai myös legendaarinen säveltäjä Ennio Morricone, jolle The Hateful Eightin musiikista myönnetty Oscar oli uran ensimmäinen, ellei lasketa tämän aiemmin saamaa elämäntyöpalkintoa.
Brie Larson palkittiin ansaitusti naispääosan Oscarilla roolistaan intensiivisessä Room-elokuvassa. Kokonaan vaille ehdokkuutta jäänyt Larsonin vastanäyttelijä, yhdeksänvuotias Jacob Tremblay olisi hänkin ansainnut oman pystinsä, mutta tyytyi varastamaan shown gaalassa pariin otteeseen.
Vähemmän miellyttäviäkin yllätyksiä nähtiin: Sam Smithin säälittävä Bond-raakunta palkittiin Parhaan laulun Oscarilla. Kategoria on perinteisesti ollut yksi gaalan heikoimpia, mutta näin kehnoa esitystä kuitenkin harvoin nostetaan näin korkealle.
Rääväsuu juontaja Chris Rock sentään teki mitä piti: Akatemia sai kuulla kunniansa #OscarsSoWhite-kohusta useampaankin kertaan. Viesti meni toivottavasti perille: muutakin sisältöä gaalassa saisi olla kuin liberaalin valkoisen syyllisyydentunnon herättely. Siinä akatemian jäsenet onnistuvat vuodesta toiseen ihan omasta takaa.
PARAS ELOKUVA
Spotlight
PARAS OHJAUS
Alejandro González Iñárritu, The Revenant
PARAS MIESPÄÄOSA
Leonardo DiCaprio, The Revenant
PARAS NAISPÄÄOSA
Brie Larson, Room
PARAS MIESSIVUOSA
Mark Rylance, Vakoojien silta
PARAS NAISSIVUOSA
Alicia Vikander, Tanskalainen tyttö
PARAS ALKUPERÄINEN KÄSIKIRJOITUS
Spotlight
PARAS SOVITETTU KÄSIKIRJOITUS
The Big Short
PARAS VIERASKIELINEN ELOKUVA
Son of Saul – Unkari
PARAS DOKUMENTTI
Amy
PARAS ANIMAATIO
Inside Out – Mielen Sopukoissa
PARAS KUVAUS
The Revenant, Emmanuel Lubezki
PARAS LEIKKAUS
Mad Max: Fury Road
PARAS MASKEERAUS
Mad Max: Fury Road
PARAS MUSIIKKI
The Hateful Eight, Ennio Morricone
PARAS LAVASTUS
Mad Max Fury Road
PARAS PUVUSTUS
Mad Max: Fury Road
PARAS ÄÄNIEDITOINTI
Mad Max Fury Road
PARAS ÄÄNIMIKSAUS
Mad Max Fury Road
PARHAAT ERIKOISEFEKTIT
Ex Machina
PARAS LYHYTELOKUVA
Stutterer
PARAS LYHYT ANIMAATIO
Bear Story
PARAS LYHYT DOKUMENTTI
A Girl in the River: The Price of Forgiveness
PARAS LAULU
”Writing’s on the Wall,” Spectre
Teksti: 2016 Markku Ylipalo
Historia häilyy saastaista sarjamurhaajasaagaa vastenmielisempänä painajaisten Reeperbahnilla.
Lue lisää »Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.
Lue lisää »Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.
Lue lisää »Kosonen ja Strang vakuuttavat täysillä viiden tähden tummassa BDSM-romanssissa surusta ja suloisesta kivusta.
Lue lisää »Historia häilyy saastaista sarjamurhaajasaagaa vastenmielisempänä painajaisten Reeperbahnilla.
Lue lisää »Korruptio ja puolalainen mafia kurittavat perhettään kalterien takaa puolustavaa ex-linnakundia.
Lue lisää »Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.
PÄÄTOIMITTAJA