Miksi taputamme elokuvissa?

(2014)

| ESSEE

“Onko tässä nyt mitään järkeä?”

julkaistu 2014-10-29 / päivitetty 06.11. klo 16:04

KUVA 2

 

KUVA 1

Kuvat: Aleksi Salonen
Kuvat: Aleksi Salonen 

Toisinaan elokuvan jälkeen taputetaan. Miksi? Voi tietysti vastata “Miksi ei?”, mutta käsiin jää todistustaakka. Ei aplodeerata bensa-asemalla, suihkussa tai hautajaisissa. Konsertissa verhoa aina seuraa käsien hakkaaminen, elokuvasalissa vain joskus.

Pimentyvät salit ja päättyvät ajanjaksot tuntuvat herkistävän. Taustalla kuuluu yksinäinen läpsähdys, jonkun refleksi on lauennut liian aikaisin. Yksin ei saa taputtaa, ellei ole valmis kilvoittamaan koko yleisöä pauhun kapellimestarina.

Kiitetään aplodeilla. Osoitetaan että jokin on päättynyt ja hyvä niin, eikä toivottavasti vain helpotuksesta. Yleisövessassa ei taputeta.

Puhutaan käsillä, koska kädet puhuvat samaa kieltä ja sanoja, yhdellä äänellä. Lyödään liike ääneksi, jotta joku saa palkkansa. Kohinan keskeltä minäkin kiitän.

Haikeat aplodit: mitä kovempaa paiskoo, ehkä kaikki ei olekaan vielä ohi. Kevyen musiikin konsertissa toive käy toteen. Bach-resitaalissa saa usein tyytyä frakinliepeen mustiin sulosäveliin.

Taputetaan koska tuo tuossa vieressäkin. Ei kehtaa jättää sitä pulaan tai pelottaa olla yksin tumput taskussa. Käsillä kuulutaan yhteen, pakosta tai paatoksella, taputtakaa nyt muutkin kovemmin. Jos tekee sen ryhmässä, liian kovaa ei voi.

Merkitään ilmaan värinä, joka sanoo: Koimme sen yhdessä, se on ohi, mutta ei anneta ajan vielä valua. Tehdään käsillä pato, jossa ajan vesi viipyilee, sen voimalla lämmitetään vielä iltoja.

Kiitos minulle kun olin täällä, tässähän tulee lämmin olo. Käydään kankailla, joissa käsille on käyttöä.

Teksti: 2014 Aleksi Salonen

Seuraa meitä

PINNALLA

Mahershala Ali ja Viggo Mortensen

Green Book

| 18.01.

Hassu, siirappinen tie-elokuva rasismin voittamisesta ei ole erityisen hyvä konsepti, mutta Oscar-voittaja se on.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »
Annihilation, Natalie Portman

Vuoden parhaat 2018

| ELOKUVAVUOSI | 22.02.

Oscareiden aikaan on kätevää muistella viime vuoden parhaita elokuvia ja sarjoja.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan

Kaksi kuningatarta

| 31.01.

Kaksi kuningatarta, yksi saari, sama viesti: pää poikki, faktoista viis! Robbie ja Ronan ylevöittävät tunkkaista periodidraamaa.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan ja Billy Howle

Rannalla

| DVD | 01.02.

Jo Pink Floyd sen tiesi: Ripustautuminen hiljaiseen epätoivoon on englantilainen tapa.

Lue lisää »
Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
John David Washington ja Adam Driver

BlacKKKlansman

| Blu-ray | 01.02.

Spike Leen Oscar-ehdokkaaksi nostettu musta komedia kommentoi rasistisen vihan nykytilaa.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202