Mietteitä X:n historiasta

(2010)

American History X:n sijaan aiheellisempi rasismikuvaus on Samuel Fullerin villi White Dog (1982). American History X on melkein White Dog uusiksi, mutta kehnompi.

julkaistu 2009-02-10 / päivitetty 22.07. klo 14:02

KUVA 3

Mietteitä X:n historiasta
Mietteitä X:n historiasta 

KUVA 2

Mietteitä X:n historiasta
Mietteitä X:n historiasta 

KUVA 1

Mietteitä X:n historiasta
Mietteitä X:n historiasta 

1.
American History X (1998) ei ole järin hyvä elokuva. Siirappinen, rasismin vastainen teos kääntyy itseään vastaan. Puhumattakaan niistä kammottavista, tekotaiteellisista mustavalkoisista hidastuksista. Uusnatsien toiminta kuvataan kuin tiedostamatta luonnollisena reaktiona vähemmistöjen aiheuttamille ongelmille. Piirre on ironinen, joskin helvetillinen. Päähahmot ihannoivat natsi-Saksan äärioikeistoa. Hekin puolustivat toimiaan sillä, että he vain suojelivat maata juutalaisten ja vasemmistojen juonilta.

American History X:ssä Derek (Edward Norton) joutuu vankilaan, koska hän tappaa kolme mustaa miestä. He ovat ryöstämässä hänen maasturiaan. Aikaisemmin päivällä valkoiset ja mustat ovat pelanneet koripallokenttien omistajuudesta. Mustat hävisivät, valkoiset voittivat. Seuraus: häviäjät kostavat. Kun Derekin veli Danny taas (Edward Furlong) menee tupakalle lukion vessaan, mustat pojat ahdistelevat siellä valkoista nörttiä. Valkoisesta ylivallasta kertovia puheita pidetään elokuvan aikana useita. Väitteet ovat samanlaisia niille, joita esitetään yhä nykyään, Suomessakin. On helppo ajatella, että jossain päin maailmaa pyörii elokuvasta versio, johon on otettu vain nämä kohdat.

Vankilassa Derek menettää kosketuksensa vanhaan. Käännös on seurausta siitä, että vankilassa istuvat rotutoverit eivät ole aattellisia. Derek ei halua olla heidän kanssaan tekemisissä. Uusnatsit tekevät yhteistyötä latinojen kanssa, ostavat heiltä huumeita ja myyvät niitä omilleen. Lisäksi on haasteellista vihata ei-valkoisia vankilassa, jossa on paljon ei-valkoisia.

Väliin mielenkiintoinen kasku. Juutalainen dokumentaristi Mark Levin pääsi haastattelemaan natsitavaraa myyviä amerikkalaisia uusnatseja dokumentissaan Protocols of Zion (2005) siksi, koska johtaja oli pitänyt hänen aikaisemmasta työstään Gladiator Days: Anatomy of a Prison Murder (2002). He olivat myyneet siitä laittomasti monia kopioita. He siis lähtivät mukaan juutalaisen miehen dokumenttiin, vaikka samaan aikaan pitävät juutalaisia totuuden vääristäjinä ja mustamaalaajina. Kun Louis Theroux haastatteli Amerikan ”suurinta rasistia”, paljastui, että hänen pitkäaikaisin ystävänsä on eteläamerikkalainen. Psykologiassa tätä kai kutsuttaisiin kokemusten ristiriitaisuudeksi. Omataan tuntemuksia, jotka ovat toistensa kanssa vastakkain.

2.
American History X:n sijaan aiheellisempi rasismikuvaus on Samuel Fullerin villi Valkoinen koira (White Dog, 1982). American History X on oikeastaan Valkoinen koira uusiksi, mutta vailla räjähdysherkkää vimmaa ja tyylitajua. Valkoisessa koirassa musta eläintenkesyttäjä ottaa tehtäväkseen mustaihoisia saalistavan koiran uudelleen kouluttamisen — aivan niin kuin korkeasti koulutettu musta rehtori yrittää uudelleen kouluttaa Derekiä ja hänen veljeään. Juoni voi kuulostaa b-luokan kauhufilmiltä, mutta historiallinen pohja on vankka. Yhdysvalloissa koiria koulutettiin ensiksi jahtaamaan paenneita orjia, sitten vankikarkureita.

American History X ja Valkoinen koira ovat molemmat muistutuksia rotusorron ja fasismin itsetuhoisesta luonteesta. Ne ovat vain väljästi kanavoitua ihmisvihaa. Nopeasti ja aina ne kääntyvät myös omiaan vastaan: natsit hajottivat korkeakulttuurin johtavan maan, Saksan, sirpaleiksi, sen älymystö katosi Amerikkaan ja joukkosurmien taakka on edelleen kannettavana. Fasistiset valtiot eivät voi elää sovussa. Heidän välillään on käynnissä verinen kilpailutilanne, koska valtio lopettaa taistelun vasta sitten, kun se on ykkönen. Se nähdään luonnonlakina. Edut, jotka saataisiin maiden välisestä yhteistyöstä, eivät riitä sotakirveen hautaamiseen. Taantumukselliset aatteet estävät sen.

Kuvat elokuvasta Valkoinen koira (White Dog, 1982) © 1982-2008 Paramount Pictures, The Criterion Collection

Teksti: © 2010 Jaakko Kuitunen

Seuraa meitä

PINNALLA

Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202