Miehet jotka pelaavat kolikkopelejä

(2007)

| ARTIKKELI

Chasing Ghosts: Beyond the Arcade ja The King of Kong: A Fistful of Quarters muodostavat nostalgisen kairauksen kolikkopelien maailmaan.

julkaistu 2012-08-05 / päivitetty 22.08. klo 17:05
1084

KUVA 1

Watler Day, Steve Wiebe. Kuva: © 2007 LargeLab
Watler Day, Steve Wiebe. Kuva: © 2007 LargeLab 

Teksti on julkaistu ensimmäisen kerran vuonna 2009.

1.

Chasing Ghosts: Beyond the Arcade (2007) ja The King of Kong: A Fistful of Quarters (2007) muodostavat nostalgisen kairauksen kolikkopelien maailmaan.
Näyttämönä on Walter Dayn 80-luvun alussa perustama Twin Galaxies -pelisali. Day oli ensimmäisiä, joka alkoi ylläpitää, valvoa ja tuomaroida pelikohtaisia pistetaulukoita. Pelaamisesta tuli vakavamielistä kilpailua, vaikka kehitys kulminoitui vasta internetin-aikakaudella. Iowan pikkukaupungista, Ottumwasta, tuli jopa pelaamisen ”virallinen” pääkaupunki. Nykyään Twin Galaxiesin ranking-listat ovat osa Guinnessin ennätystenkirjoja.

Chasing Ghosts pohjustaa ja rakentaa, The King of Kong on tapausesimerkki. Ne ovat eri tekijöiden itsenäisiä dokumentteja, mutta katsominen peräkkäinen on suositeltavaa. Chasing Ghostissa 80-luvun pelisankarit, nyttemmin keski-ikäistyneet miehet, muistelevat mennyttä. Koko dokumentin pohjapiirroksena on aikakauslehti Lifen valokuva 80-luvun alusta, jossa teinipojat ja Day nojaavat ulos kannettuihin kolikkopeleihin. Aivan dokumentin lopuksi kuva otetaan uusiksi. Erään sankarin oli rankan pelimaratonin jälkeen itse jumalan voima sähköistänyt. Pojasta kasvoi pastori.

The King of Kong on kahden miehen kamppailu King Kong -pelin kärkisijasta. Lukion opettaja Steve Wiebe haastaa Billy Mitchellin, jota pidetään kaikkien aikojen parhaimpana kolikkopelien pelaajana, “vuosisadan pelaajana”. Dokumentti rakentuu tutkielmaksi oudosti kanavoidusta miehisyydestä ja pakkomielteestä. Wiebe on keskiluokkainen perheen isä, mutta hakkaa kuin autistisena ilotikkua autotallissa. Maailmanennätys King Kongissa toisi tullessaan vain mielenrauhan. Rahapalkintoja ei ole. Julkisuus riittää uutislähetyksen loppukevennykseksi. Yleisö on pari harrastajaa. Lisäksi peli on kiduttavan vaikea ammattilaistasolla.

2.

Chasing Ghostsin otsake tulee Pacmanista. Syötyään energiapallon Pacman pystyy hetken syömään vihollisiaan, sitä jahtaavia aaveita. Ajojahdin sijaan dokumentti on pikemminkin modernin ajan fakiirinäytös. Esimerkiksi kun Twin Galaxiesin pistetuomari kertoo harrastavansa inhohimoisesti taidetta. Katsoja ajattelee, että kohta nähdään näiden jannujen suosikkiartisteja – kenties Dalia, Gigeria, Beksinskia. Ei aivan. Hän vetää paketista esiin riettaan maalauksen alastomasta naisesta, joka on maksanut tuhansia dollareita. Poikamies ei löydä tilanteesta komiikkaa. Hän vain kääntelee taulua ylösalaisin ja näyttää kameralla, kuinka asetelma toimii väärinpäin, näyttää kuinka naisen asento muuttuu kun taulun kääntää ylösalaisin. Samankaltaista kitschin riemuvoittoa on hänen vanhempiensa nurkissa neljännesmiljoonan arvosta. Seiniä reunustavat Twin Galaxiesiin lähetetyt kasettitornit potentiaalisista piste-ennätyksistä. Videoita on satoja. Ne pitäisi katsoa ja tarkastaa ja tuomaroida, palkatta.

King of Kongissa Billy Mitchell, pelaajien pelaaja, kukkoilee. Eleet ovat kuin primadonnalla. Hän suhtautuu pelaamiseen tosissaan ja pitää itseään gladiaattorina. Supliikki on Konttorin David Brentiltä. Kun hän kävelee pelisaliin, hän kuvittelee olevansa saluunaan saapuva lehmipoika käsi revolverilla. Monia 80-luvun pelaajasankareita kiusaa sama asenne. He pitävät antiikkikoneilla saavuttamiaan piste-ennätyksiä vaikuttavina.

King of Kongissa näkyy kiristävä pakkomielle. Mitchellia seuraa aikuisten vauvojen lakeijoiden letka, joille hän on jumala. Haastaja Wiebe lähettää videokasetin, jossa hän rikkoo Mitchellin Donkey Kong –ennätyksen. Tapausta seuraa kalabaliikki. Mitchell on ollut pelin kuningas 20 vuotta – kuka uskaltaa uhmata? Eräs parivaljakko murtautuu Wiebelin autotalliin ottaakseen kuvia kolikkopelin sisuksista, josko siellä olisi laittomia virtapiirejä. Eturistiriita on säädyllisyyttä vastaan sotiva. Mitchell istuu Twin Galaxiesin pistetuomareiden kanssa päättämässä, onko Wieben kasetti aito vaiko väärennös. Minimaalisesta vallasta on juovuttu niin, ettei sille löydy vastaavaa edes nurkkakuntaisimman keskustelufoorumin päivystäjästä.

3.

Dokumentit ovat informatiivisia kuvauksia erään kulttuurin syntyhetkistä, joskin tarkastelukanta on obsessiivinen. Nykyään videopelaaminen on valtavirtaa ja jättimäinen viihdeteollisuuden ala. Julkikuva on edelleen ryvettynyt. Ei hätää. Korjausliikkeenä media julkaisee juttusarjoja mannekiineista, jos he vain erottavat Nintendon Playstationista.

Dokumenttien dinosaurukset ovat sen sijaan jähmettyneet vanhoihin klassikoihin. Heille kyse on yrityksestä jäljittää kadonnutta aikaa, nuoruutta. Joillekin pelaaminen oli keino toteuttaa kilpailuviettiä. Traditionaaliset väylät, kuten urheilu, eivät tarjonneet tähän ratkaisua. Alastomaksi lounaaksi haarukan päähän jää edelleen paikkansa pitävä tosiasia: pelien hakkaamisesta saa korkeintaan stressiarvot alhaalle, ei muuta. Harva niillä menestyy.

Teksti: © 2009 Jaako Kuitunen

Seuraa meitä

PINNALLA

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Seuraa meitä

Seuraa Filmgoeria Facebookissa
Seuraa Filmgoeria Twitterissä
Tilaa Filmgoerin sisältö RSS-syötteenä
Tsekkaa myös toimituksen leikekirja
Filmgoer Youtubessa

PARASTA JUURI NYT


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Antti Honkala

VASTAAVA TOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Jouko Luhtala, Kreeta Korhola, Marjo Naumi, Marko Pekkanen, Tuija Pyhäranta, Jussi Toivola

SEURAA MEITÄ

Filmgoer RY 1999–2014
ISSN 1798-7202