Midnight Sun Film Festival 2016

Sodankylän elokuvajuhlat jäivät vain hitusen alle viime vuoden kävijäennätyksestä. Dokumentit loistivat, Abba raikasi, eivätkä sen enempää sääsket kuin sadekaan latistaneet festivaalitunnelmia.

julkaistu 2016-06-24 / päivitetty 19.08. klo 19:07
4777

KUVA 3

Abba-esityksessä oli tunnelmaa. (Kuva: Venni Ahlberg)
Abba-esityksessä oli tunnelmaa. (Kuva: Venni Ahlberg) 

KUVA 2

Blue Velvet - Ja sinisempi oli yö
Blue Velvet - Ja sinisempi oli yö 

KUVA 1

Jiri Mentzelin elokuva Tarkoin vartioidut junat
Jiri Mentzelin elokuva Tarkoin vartioidut junat 

Sodankylän elokuvajuhlat pidettiin tänä vuonna sateisissa merkeissä, tosin viikkoa aiemmin Lappiin iskeneeltä lumituiskulta sentään vältyttiin. Kävijöitä Pohjan perukoilla pidettävään festivaaliin eksyi tänä vuonna rapeat 28 000, viime vuoden kävijäennätyksestä siis jäätiin muutamalla tuhannella. Eräs festivaalin kantavista teemoista oli tänä vuonna elokuvamusiikki, jota juhlistettiin muun muassa matinean, konsertin ja erikoisnäytösten voimin. Edesmennyttä Peter von Baghia muisteltiin myös edelleen, nyt Tapio Piiraisen tuoreen dokumenttielokuvan muodossa.

Elokuvanteosta vain viisikymppisenä eläköitynyt skotti Bill Forsyth oli yksi tämänkertaisen festivaalin päävieraista. Miehen ihmisläheiset, lämpimät komediat ovat jääneet turhan vähälle huomiolle Suomessa. Etenkin Local Hero (1983) ansaitsisi näkyvämmän paikan 80-luvun parhaita elokuvia listatessa. Miehen muista elokuvista festivaaleilla nähtiin Gregory’s Girl – Nykypäivän romanssi (1981), Sylvien talo (1987), Keikkakaverit (1989) ja toissavuonna kuolleen Robin Williamsin tähdittämä Ollaan ihmisiksi (1994). Maanitteluista huolimatta Forsyth ei suostunut perumaan eläköitymispäätöstään Sodankylän reissulla.

Tšekkiohjaaja Jiri Menzel voitti parhaan ulkomaisen elokuvan Oscarin vuonna 1968 elokuvallaan Tarkoin vartioidut junat, joka itseoikeutetusti esitettiin festivaalien avauspäivänä. Menzel saavutti maailmanmaineen vain kolmekymppisenä, keskellä Prahan kevättä ja sai seurata kotimaansa luhistuvan neuvostosaappaan alla jo seuraavana syksynä. Rautaesiripun takana syntyi kuitenkin liuta hienoja elokuvia, jotka jaksoivat kiinnostaa katsojia myös yöttömässä yössä. Menzelin tuotannosta nähtiin Junien lisäksi myös elokuvat Hassu kesä (1968), -69 valmistunut, mutta vasta 1990 ensi-iltansa saanut Kuin leivoset langalla, festariyleisön mieleen ollut Tyttö kaljassa (1981) ja uudempaa tuotantoa edustava Tarjoilin Englannin kuninkaalle (2006).

Gianfranco Rosi saapui Sodankylään melkoisessa nosteessa: hänen dokumenttinsa, pakolaiskriisiä käsittelevä Fuocoammare palkittiin helmikuussa Berliinin elokuvajuhlien pääsarjan kultaisella karhulla. Huomattava tunnustus ei ollut Rosin uran ensimmäinen, hän vei myös Venetsian elokuvajuhlien pääpalkinnon kolmisen vuotta sitten niin ikään Sodankylässä nyt nähdyllä Sacro GRA –dokumentillaan. Kyseessä oli ensimmäinen kerta kun kyseinen tunnustus meni ei-fiktiiviselle elokuvalle.

Isä ja poika, Fernando ja Jonas Trueba, muodostavat sangen erikoisen parivaljakon. Vuonna 1981 syntynyt Jonas oppi elokuvantekoa pienestä pitäen isän polvella istuen. Trueba vanhemmalta Sodankylän kankailla nähtiin elokuvat Opera Prima (1980), Unelmiesi tyttö (1998), Calle 54 (2000), Oscar-ehdokkuudella huomioitu pitkä animaatio Chico & Rita (2010) ja miehen tunnetuin työ, parhaan ulkomaisen elokuvan Oscarin aikanaan voittanut Belle Epoque (1992). Isäänsä toistaiseksi kepeämmällä linjalla pysytelleeltä Jonas-pojalta (s. 1981) nähtiin festivaaleilla nuorisokeskeiset draamat The Wishful Thinkers (2013) ja viimevuotinen The Romantic Exiles.

Blue Velvet – Ja sinisempi oli yö

Mustaa huumoria festivaaleilla tarjosi islantilainen Dagur Kári, jonka elokuvista Sodankylässä nähtiin mainio Noi Albiino, Dark Horse, sekä Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkinnon saanut The Virgin Mountain. Itseensä Hugleikur Dagssoniin huumorintajultaan toisinaan verrattu Kári on ehtinyt urallaan käydä elokuvanteossa myös rapakon takana. Mutta omimmillaan hän on edelleen kotisaarellaan.

Tulonsa Sodankylään viime hetkellä perunut Mia Hansen-Løve on hänkin elokuvaperheestä: hänen miehensä on ohjaajasuuruus Olivier Assayas. Hansen-Løven töistä Sodankylässä nähtiin Father of My Children (2009), Goodbye First Love (2011), Eden (2014) ja Hansen-Løve-Assayas –huushollin notkuvaa palkintokaappia Berliinin parhaan ohjaajan palkinnolla täydentänyt Things to Come (2016) jonka pääosassa Isabelle Huppert tekee tapansa mukaan eeppistä työtä.

Ranskalainen Charles Gillibert ei ole itse ohjannut tai näytellyt, mutta sen sijaan hän on tuottanut liudan merkittäviä elokuvia 2000-luvun alusta tähän päivään saakka. Hänen yhteistyökumppaneihinsa kuuluvat niin Olivier Assayas, Xavier Dolan, kuin Mia Hansen-Løvekin. Viimemainitun teosten lisäksi Gillibertin tuotannosta nähtiin Sodankylässä ulkomaisen elokuvan Oscarista tänä keväänä loppuviisikossa kisannut Mustang.

Festivaalit tarjosivat tänä vuonna myös mahdollisuuden nähdä Hitchockin Psykon ja David Lynchin Blue Velvet – Ja sinisempi oli yön filmiltä. Kumpikin teos veti mukavasti väkeä aamuyön näytöksiin. Astetta omalaatuisempi ohjelmistoon päätynyt ”klassikko” oli Hannu Seikkulan Rampe ja Naukkis – kaikkien aikojen superpari, jonka tekijätiimiä “Sodiksessa” edusti Pirkka-Pekka Petelius.

Edellä mainittua tekelettä lukuun ottamatta festivaalien suomalaistarjonta oli vahvaa. Kotimainen yllätysensi-ilta oli tänä vuonna vähemmän yllättävästi Juho Kuosmasen Cannes-palkittu nyrkkeilydraama Hymyilevä mies. Huhujen siivittämänä näytös pakkautui ääriään myöten täyteen. Kansainvälisempää suomi-antia edustivat myös Tommi Korpelan ja Laura Birnin uutuuselokuvat: Korpela esittää rahtilaivan kapteenia saksalaisohjaaja Axel Koenzenin draamassa Deadweight; Birn puolestaan esittää yhtä pääosaa käsikirjoittajanakin kunnostautuneen David Farrin brittitrillerissä The Ones Below.

Suomalaisuutuuksien joukossa nähtiin myös Tuukka Temosen Apulanta-yhtyeestä kertova Teit meistä kauniin. Katja Gauriloffin omasta iso-isoäidistään kertova Kuun metsän Kaisa sai niin ikään Suomen ensi-iltansa. Tunnelmallinen dokumentti oli yksin festivaalien ensimmäisen päivän suosituimmistä näytöksistä ja se valittiin myös yleisön suosikiksi. Muita kotimaisia edustivat jo viime vuonna yllätysennakossa nähty Aleksi Salmenperän Häiriötekijä, saman ohjaajan erinomainen Talvivaara-kuvaus Jättiläinen, sekä elokuvat 2 yötä aamuun, Kätilö ja Mika Kaurismäen Tyttökuningas, jonka päätahti Malin Buska oli myös yksi festivaalien vieraista. Festivaaleilla esitettiin myös kattava kokoelma tuoreita kotimaisia lyhytelokuvia.

Vuoden 2016 Sodankylä-palkinnon sai elokuvaesseisti Markku Koski. Pitkän uran elokuvajournalismin parissa tehneen Kosken kirjoituksia on nähty vuosikymmenten aikana mm. Helsingin Sanomien ja Parnasson sivuilla. Koski kirjoittaa myös Peter von Baghin aikanaan perustamaan Filmihulluun.

Livesäestyksellä esitettiin tänä vuonna kaksi mykkäelokuvaa: William A. Wellmanin Beggars of Life (1928) ja Aki Kaurismäen Juha. Karaokenäytöksissä laulettiin ensin Saimaa-ilmiön, eli Juice Leskisen ja kumppaneiden tahtiin, ja kun lauantai-yönä teltan täytti ääriään myöten Abba: The Movie, ei festariyleisön tanssijalkaakaan voitu hillitä.

Abba-esityksessä oli tunnelmaa. (Kuva: Venni Ahlberg)

HUOMATTAVIA ENSI-ILTOJA

Fuocoammare – Fire at Sea – Sodankylän vahvinta antia edustivat tänä vuonna pitkälti dokumentit ja niistä ravistelevin oli odotetusti tämä Gianfranco Rosin tuore Berliini-voittaja. Mitäpä jos itämerellä uppoaisi joka kuukausi yksi Estonia? Rosin kuvaus pakolaiskriisin repimästä Lampedusan saaresta Välimerellä sisältää paitsi ahdistavia ja järkyttäviä kuvia ihmisten epätoivoisesta matkasta meren yli, myös lämmintä, inhimillistä kuvausta Lampedusan kalastajayhteisöstä. Kaiken keskellä on saaren lääkäri, joka on nähnyt jo kaiken mahdollisen. Eikä loppua tragedialle näy.

Kuun metsän Kaisa – Katja Gauriloffin dokumentti kolttasaamelaisesta iso-isoäidistään yhdistelee Suomen oloissa sangen rohkeasti dokumenttia, animaatiota ja fantasiaa. Sveitsiläinen kirjailija Robert Crottet suunnisti maailmansotien välissä silloiseen Suomen Petsamoon tutustumaan pohjoisen kansan elämään ja kohtasi maan ääressä Kaisan, jonka lumoavat kertomukset vangitsivat hänen mielikuvituksensa. Gauriloff elävöittää Kaisan myytillisiä tarinoita unenomaisilla kuvilla ja rohkealla tyylillä, jonkalaista soisi näkevän kotimaisessa elokuvassa enemmänkin. Ei ihme että dokumentti on niittänyt kiitosta ulkomaita myöten.

Hitchcock/Truffaut – Vuonna 1962 nouseva elokuvaohjaaja François Truffaut haastatteli legendaarista Alfred Hitchcockia viikon ajan. Haastattelun tuloksena syntyi ainutlaatuinen kirja, jossa jännityksen mestari kävi kaikki elokuvansa läpi miltei kohtaus kohtaukselta. Teos oli monelle nuoremman polven ohjaajalle kallisarvoinen oppitunti elokuvanteon saloihin. Valittu joukko heitä, Martin Scorsesesta Arnaud Desplechiniin, kertoo dokumentissa suhteestaan Hitchcockin elokuviin ja kirjan vaikutuksesta heidän omiin valintoihinsa elokuvantekijänä. Dokumentti ei maalaa kovin syväluotaavaa kuvaa sen enempää Hitchcockista kuin Truffaut’stakaan, mutta toimii kirjan tavoin erinomaisena katsauksena elokuvanteon psykologiaan ja käytännön työhön.

Listen to Me Marlon – Ääninauhat ovat pääosassa myös toisessa festivaaleilla nähdyssä, elokuvahistoriaa luotaavassa dokumentissa. Näyttelijälegenda Marlon Brando kaihtoi julkisuutta koko uransa ajan, mutta purki tuntojaan ja mietteitään lehtihaastattelujen sijaan kasetille. Näistä nauhoitteista ja harvinaisista kuvamateriaaleista koostettu dokumentti valottaa tämän, monen mielestä myöhemmällä iällä valtavat lahjansa hukanneen, poikkeusyksilön taustaa. Omalaatuinen, ohjaajia ja vastanäyttelijöitä kiusanteolla ja silkalla laiskottelullakin toisinaan ärsyttänyt taitelija paljastuu kulissien takana herkäksi ja älykkääksi ihmiseksi, jonka mietteitä olisi kuunnellut kauemminkin.

Peter von Bagh – Tapio Piiraisen tuore dokumentti on haastattelumateriaalista koottu kunnianosoitus Sodankylän elokuvajuhlien hengelliselle isälle, jonka kahden vuoden takainen poismeno tuntuu edelleen alakuloisena pohjavireenä festivaalihumun alla. Piirainen haastatteli von Baghia tämän viimeisten vuosien aikana ja seurasi akateemikkoa kameroineen niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Televisiolle tehty dokumentti (joka on nyt nähtävissä myös Yle Areenassa) on kiinnostavimmillaan aivan loppumetreillä, von Baghin unohtaessa hetkeksi elokuvat ja kulttuurin ja jutellessaan elämästä yleisesti. Jos Piiraisen teos onkin pitkälti lähestymistavaltaan helläkätinen ja kunnioittava, von Bagh itse ei elämänsä loppusuoralla säästä itseään kritiikiltä.

Elokuvan Hymyilevä mies tekijät pyysivät yleisöä pidättäytymään arvioiden julkaisusta.

Teksti: 2016 Markku Ylipalo

Artikkelin kansikuva: Antti Yrjönen

Seuraa meitä

PINNALLA

Pennywise (Bill Skarsgård) elokuvassa Se.

Se

Kreeta Korhola | 07.09.

Järisyttävän pelottava Se on pohjimmiltaan nostalginen kaverusten kasvutarina lapsuudesta teini-iän kynnykselle.

Lue lisää »
Daniel Craig

Logan Lucky

Aleksi Salonen | 31.08.

Elokuvasvengin maestro Soderbergh palaa tauolta tarkasti rytmitetyllä syvän etelän ryöstökomedialla.

Lue lisää »
Pekka Strang

Tom of Finland

Aleksi Salonen | Blu-ray | 01.09.

Kohteelleen turhankin perinteinen elämäkerta oivaltaa taiteilijakuvauksena ja luo muistettavia paikkoja.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Daniel Craig

Logan Lucky

Aleksi Salonen | 31.08.

Elokuvasvengin maestro Soderbergh palaa tauolta tarkasti rytmitetyllä syvän etelän ryöstökomedialla.

Lue lisää »
Pennywise (Bill Skarsgård) elokuvassa Se.

Se

Kreeta Korhola | 07.09.

Järisyttävän pelottava Se on pohjimmiltaan nostalginen kaverusten kasvutarina lapsuudesta teini-iän kynnykselle.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Kong: Pääkallosaari

Kong: Pääkallosaari

Kreeta Korhola | Blu-ray | 31.08.

King Kongin tarpeeton uudelleenkäynnistys on kerronnallisesti sieluton, mutta visuaalisesti vertaansa vailla.

Lue lisää »
Pekka Strang

Tom of Finland

Aleksi Salonen | Blu-ray | 01.09.

Kohteelleen turhankin perinteinen elämäkerta oivaltaa taiteilijakuvauksena ja luo muistettavia paikkoja.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Seuraa meitä

Seuraa Filmgoeria Facebookissa
Seuraa Filmgoeria Twitterissä
Tilaa Filmgoerin sisältö RSS-syötteenä
Tsekkaa myös toimituksen leikekirja
Filmgoer Youtubessa
TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2017
ISSN 1798-7202