Kultaisen patsaan metsästys

– Rahaa, politiikkaa ja muuta keinottelua

| KOLUMNI

Akatemia palkitsee vuoden parhaiten markkinoidut elokuvat 85. kerran.

julkaistu 2013-02-20 / päivitetty 24.02. klo 19:07

KUVA 3

Kuva: Todd Wawrychuk / ©A.M.P.A.S.
Kuva: Todd Wawrychuk / ©A.M.P.A.S. 

KUVA 2

Kuva: Todd Wawrychuk / ©A.M.P.A.S.
Kuva: Todd Wawrychuk / ©A.M.P.A.S. 

KUVA 1

Gaalan juontaa Seth MacFarlane. Kuva: ABC/Bob D'Amico
Gaalan juontaa Seth MacFarlane. Kuva: ABC/Bob D'Amico 

Oscarit ovat täällä taas. Tulevan sunnuntain ja maanantain välisenä yönä Suomen aikaa, Hollywoodin kerma vetää ylleen tyylikkäimmät designer-mekkonsa ja pukunsa ja kokoontuuu Dolby-teatterin punaiselle matolle. Koko maailma katsoo ja ihailee kun nämä kauniit miljonäärit vetävät parhaan pepsodent-hymynsä kohotetuille kasvoilleen.

Oscar-ehdokkaiden taustajoukoissa otetaan hetkellisesti iisimmin, sillä usean kuukauden työ on nyt takana. Rahaa on poltettu elokuvien mainostamiseen, ensimmäisen luokan lentolippuihin, viiden tähden hotelleihin, limusiineihin…

Trendi on jokavuotinen, mutta tänä vuonna on törsäilty enemmän kuin koskaan. Varsinkin kilpailu kahden studiojätin, Walt Disney Companyn ja Warner Brosin, välillä on ollut äärimmäisen kiivas. Disney on käyttänyt suuria varojaan markkinoidakseen Lincolnia, kun taas Warner Bros. on tehnyt saman Argon puolesta.

Säännöt ovat varsin monimutkaiset selitettäväksi, mutta lopulta eniten ääniä Akatemian jäseniltä saaneet voittavat. Vuonna 2010 viiden parhaan elokuvan kategorian traditio rikottiin, kun Akatemia kertaheitolla tuplasi ehdokkaiden määrän. Viime vuonna sen sijaan nähtiin yhdeksän ehdokasta, samoin kuin tänä vuonna. Nykysäännöillä ehdokkuuksia voi saada 5-10 elokuvaa, riippuen reilun 5,500 äänestäjän Top 10-listoista. Elokuvan tulee saada tietty määrä ensimmäisiä sijoituksia, jotta se voi saada ehdokkuuden.

Akatemia, joka koostuu pitkälti valkoihoisista miehistä (Los Angeles Timesin mukaan 94 % jäsenistä on valkoihoisia ja 77 % miehiä) on laatinut ehdokkaille säännöt esimerkiksi vapaiden näytösten määrästä ja kopioista, joita yhtiöt lähettävät suoraan Akatemian jäsenten koteihin. Kampanjoinnissa sen sijaan ei sääntöjä ole, joten tarpeeksi laadukkaan elokuvalla menestys voidaan taata kukkaron koolla. Tärkeää on painottaa, ettei parhaan elokuvan Oscaria tule voittamaan vuoden paras elokuva – ei nyt, eikä todennäköisesti tulevaisuudessakaan.

Tavallisesti Oscareita tavoittelevat tuotantoyhtiöt ostavat suurilta televisiokanavilta 60 sekunnin edestä mainostilaa, mutta tänä vuonna Argo, Lincoln ja Unelmien pelikirja ovat kaikki ottaneet isot aseet käyttöön: puolen tunnin promootioita esimerkiksi Argon tekoprosessista on nähty NBC:llä, juuri Los Angelesin aikavyöhykkeen ”prime-timen” aikaan. Kyseinen puolituntinen on arvioitu maksavan Warner Brothersille yli 100,000 dollaria.

Ja palkinnon saa.

Vuosien varrella Oscareiden metsästyksen merkittävä nimi on ollut Harvey Weinstein. Weinstein on rajulla kampanjoinnillaan onnistunut siivittämään viimeisen kahden vuoden aikana elokuvansa voittoon asti (The Artist ja Kuninkaan puhe). Tänä vuonna Weinstein on kampanjoinut Unelmien pelikirjan, Django Unchainedin ja Mestarin puolesta. Parhaan elokuvan Oscaria hänen elokuvansa tänä vuonna tuskin onnistuu voittamaan, mutta esimerkiksi Jennifer Lawrence (naispääosa), Robert De Niro (miessivuosa) ja Quentin Tarantino (alkuperäinen käsikirjoitus) ovat kategorioidensa potentiaalisia voittajia.

Weinstein on jo julkisesti myöntänyt mokanneensa kampanjoinnissaan Django Unchainedin ja Mestarin puolesta. Mestari ei kiistattomasta laadustaan huolimatta yltänyt parhaan elokuvan ehdokkaaksi, kun taas Paul Thomas Anderson sekä Tarantino jätettiin tylysti rannalle parhaan ohjaajan kategoriasta. Mestari floppasi jo elokuvateattereiden lippuluukuilla, ja Weinsteinin päätös jättää Djangon DVD-Screenerit lähettämättä Akatemian jäsenille osoittautui virhearvioinniksi (hän halusi että äänestäjät näkevät elokuvan valkokankaalla).

Unelmien pelikirjan mahdollisuuksia Weinstein ei ole ehtinyt möhlätä. Päinvastoin. Kaikki keinot ovat otettu käyttöön ja näyttelijälegenda De Niron esiintyminen Katie Couricin talkshowssa nousi nopeasti otsikoihin. De Niro antoi kyynelten valua keskustellessaan ohjaaja David O. Russellin pojan kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä – samasta sairaudesta, jota Unelmien pelikirja käsittelee.

Spielberg, kuultuaan saamistaan 13 ehdokkuudesta, lähetti henkilökohtaisen kiitoskirjeen yli 250:lle Akatemian jäsenelle.

Kuka voittaa?

Parhaan elokuvan ehdokkaat julkistettiin 10. tammikuuta.

Syyskuussa Toronto International Film Festival käynnistää palkintokauden kun ensimmäiset varteenotettavat ehdokkaat suuriin gaaloihin ilmestyvät. Viime vuonna muun muassa Unelmien pelikirjan ensinäytös nähtiin kyseisellä festarilla samoin kuin Argon toinen esitys (ensimmäinen oli Telluride Film Festivalissa).

Argon ja Unelmien pelikirjan matka helmikuun loppuun on ollut pitkä, mutta kliseetä käyttäen, vain yksi voi voittaa. Näistä kahdesta, Affleckin Argo vetää pidemmän korren ja tulee voittamaan sen suurimman. Mutta muutama yllätyskin on tiedossa. Kilpailun suosikit muuttuvat koko ajan, siksi on äärimmäisen hankalaa veikata voittajia kun vasta aivan viimehetkillä. Esimerkiksi Golden Globen voittajilla, jotka jaetaan reilu kuukausi ennen Oscareita, ei välttämättä ole suurempaa merkitystä. Ratkaisevat gaalat, jotka todella siivittävät tietyt ehdokkaat kultaisen patsaan suosikiksi ovat Screen Actors Guild Awards (SAG) ja Producers Guild Awards (PGA). SAG:it näyttelijöiden kategorioissa ja PGA:t parhaan elokuvan kategoriassa.

Parhaan ohjaajan pystin yleensä pokkaa Directors Guild of America:n voittaja, mutta poikkeuksellisesti tänä vuonna tuon palkinnon voittanut Affleck ei ole edes ehdolla. Vaikka vain kolme kertaa Oscareiden historiassa on elokuva palkittu parhaan elokuvan Oscarilla ilman ohjaajansa ehdokkuutta, tulee Argo nimi siitä huolimatta kutsutuksi kun seremonian pääpalkinto julkaistaan. Akatemian suosikki, Spielberg, tulee voittamaan parhaan ohjaajan palkinnon ensimmäistä kertaa sitten Pelastakaa sotamies Ryanin vuonna 1999.

Daniel Day-Lewisin (miespääosa) ja Anne Hathawayn (naissivuosa) ylivoimaa ei pysäytä mikään. Emmannuelle Riva voi hyvinkin napata parhaan naispääosan pystin Lawrencen nenän edestä, kuten hän juuri teki BAFTA-gaalassa. Voitto olisi täysin oikeutettu ja hetki kuin suoraan Epsteinin kässäristä: Riva täyttää samana päivänä 86 vuotta ja hänestä tulisi samalla kaikkien aikojen vanhin Oscar-voittaja. Haaveilla saa, mutta tulee Lawrence tämän maagisen hetken kuitenkin pilaamaan.

Kolme vuotta sitten Christoph Waltz pyyhki haastajillansa lattiaa kaikissa gaaloissa, ja juuri tuo Kunniattomien paskiaisten voitto saattaa vähentää Waltzin mahdollisuuksia ja samalla avata tilaisuuden vanhoille konkareille, Tommy Lee Jonesille ja De Nirolle. Lincolnin täytyy voittaa edes muutama pysti, joten Jones tulee parhaan sivuosa-Oscarin voittamaan.

Erittäin haastavat veikattavat ovat myös molemmat käsikirjoituskategoriat. Tony Kushneria on pidetty suosikkina voittamaan paras sovitettu käsikirjoitus, mutta palkintokauden ylivertainen suosikki, Argo, on vain lisännyt vauhtia kun muut ovat hiipuneet. Chris Terrio voitti Writers Guild Awardseissa kyseisen palkinnon, kun Kushner jäi nuolemaan näppejään. Kushnerin etumatka tulee kuitenkin ansaitsemaan hänelle ensimmäisen Oscarinsa.

Alkuperäisen käsikirjoituksen kategoriassa Rakkauden ohjaaja-käsikirjoittaja Michael Haneke tulee yllättämään. Kilpailu oli alun perin Zero Dark Thirtyn kynäilleen Mark Boalin ja Tarantinon välillä, samoin kuin kolme vuotta sitten kun Boal nappasi pystin The Hurt Lockerista. Pöydät selkeästi kääntyivät Tarantinon suuntaan viimeistään kun Yhdysvaltain keskustiedustelupalvelu CIA:n johtaja, Michael Morell, kritisoi Zero Dark Thirtyä Osama bin Ladenin jäljittämisessä. Tarantino voitti toistaiseksi ainoan Oscarinsa samasta kategoriasta vuonna 1995 (Pulp Fiction), ja saa edelleen odottaa toistaan kun Haneke noutaa palkinnon Oscar-iltana.

Kenellä pitää pokka ja kuka murtuu pahiten paineen alla? David O. Russellin esimerkillä kohti Oscareita! Video »

Teksti: 2013 Jussi Toivola

Lue myös muun toimituksen Oscar veikkaukset.

Kuva 1: © ABC/Bob D’Amico
Kuvat 2 ja 3: © Todd Wawrychuk / A.M.P.A.S.

Seuraa meitä

PINNALLA

Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan

Kaksi kuningatarta

| 31.01.

Kaksi kuningatarta, yksi saari, sama viesti: pää poikki, faktoista viis! Robbie ja Ronan ylevöittävät tunkkaista periodidraamaa.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Saoirse Ronan ja Billy Howle

Rannalla

| DVD | 01.02.

Jo Pink Floyd sen tiesi: Ripustautuminen hiljaiseen epätoivoon on englantilainen tapa.

Lue lisää »
Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
John David Washington ja Adam Driver

BlacKKKlansman

| Blu-ray | 01.02.

Spike Leen Oscar-ehdokkaaksi nostettu musta komedia kommentoi rasistisen vihan nykytilaa.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202