17. Vilnius IFF

(2012)

| FESTIVAALI

Harmaan Vilnan “Elokuvakevät” -festivaalilla nähtiin Polanskin, Cronenbergin ja Herzogin uusia elokuvia, mutta “isojen” välistä mahtui mukaan muutakin mielenkiintoista.

julkaistu 2012-04-04 / päivitetty 25.06. klo 15:03

KUVA 3

 

KUVA 2

 

KUVA 1

 

Harmauden ja usvan maaliskuu ei ole välttämättä paras ajankohta vierailla Vilnassa. “Elokuvakevät” (15.3.-29.3.2012) -festivaali on kenties ainoa hyvä syy, koska se antaa tilaisuudeen ajoittain lipua esityssalien pimeyteen, harmautta pakoon.

Turvapaikat harmautta vastaan olivat keskittyneet suurimmilta osin paikallisen teatterikompleksiin, vaikka paikalliset art house-teatterit Pasaka ja Skalvija esittivät myös päivittäin ohjelmistoa. Kaupunkia tuntemattomille saattoi tulla yllätyksenä esityspaikkojen etäisyydet toisistaan. Odottamattomista etäisyyksistä sattuikin ongelmia koska festivaali-infossa ei ollut teatterien etäisyyksiä selventävää kartaa, joka olisi kertonut että teatterit ovat useiden kilometrien päässä toisistaan.Vaikka muutama elokuva jäikin tästä syystä näkemättä, ohjelmisto ei kärsinyt runsauden pulasta.

Ohjelmisto täyttyi jo hyvin Amerikan indieuutuuksilla, elokuvaklassikkojen kohtalokkaimmat vampeilla, Polanskin, Cronenbergin ja Herzogin uusilla elokuvilla, mutta näiden “isojen” tekijöiden välistä mahtui mukaan muutakin mielenkiintoista katsottavaa. Katselun painopiste keskittyi siis vähemmän tunnettuihin elokuviin, joita minulla ei kenties olisi mahdollisuutta nähdä muualla. Suurilta osin valikoima keskittyi nuorten naisten kohtaloihin.

Lähikuvassa nuoret naiset

Konstantin Bojanovin elokuva Avé (Ave, 2011), jossa vastahakoinen liftaajapari löytää yhteisen kemiansa, yllätti jo ensimmäisenä päivänä. Lämminhenkinen ja humoristinen draama hurmasi nuorilla päänäyttelijöillään jotka ovat kerrassaan loisteliaita. Heidän ilmeikkyytensä vähäeleisyys ja mieletön kontrolli saumottomissa kohtauskokonaisuuksissa antoivat melkeinpä kylmiä väreitä. Upean hieno balanssi huumoria ja katkeransuloisia hetkiä.

Serbialaisen Maja Milosin tuoreeltaan Tiger –palkinnon Rotterdamissa napannut Clip (Klip, 2012) on raju ja todentuntuisesti kerrottu kuvaus serbialaisen tytön arjesta. Elokuva toi mieleen Roy Anderssonin debyytin, Eräs rakkaustarina (En kärlekshistoria, 1970), jossa nuoret rakastavaiset kirmailevat pitkin Tukholman katuja utopistisessa rakkauspöllyssä eläen, vaikka heidän ympärillään aikuiset elävät henkilökohtaisia kriisejään.

Clipissä Erään rakkaustarinan pitsihuntu on revitty riekaleiksi ja korvattu DV-kameralla kuvatuilla suihinottokohtauksilla. Nuoren rakkauden eskapismi on kuitenkin rajoja ja aikakausia ylittäen sama. Ja jälleen kerran pääosissa olleet nuoret amatöörit kantoivat elokuvan upeasti harteillaan.

Erikoislähikuvassa seksuaalisuus

Festivaalitarjonnasta ei edes tarvinnut hakea seksuaalisesti latautuneita elokuvia, vaan päinvastoin pelit ja pensselit tuntuivat valuvan valkokaankalta ulos joka kolmannesta elokuvasta. Clipin lisäksi nuoren tytön seksuaalista heräämistä (ts. kiimaisuutta) käsitteli Jannicke Systad Jacobsenin Turn Me On, Dammit! (Få meg på, for faen, 2011).

Valion mainokselta näyttävä, “norjalaistettu Fucking Åmal” kertoo nuoren tytön kiimaisuudesta ja kuinka hänen koko vihaamansa pikkukylä alkaa tuntemaan hänet nimellä “Kulli-Alma”. Elokuvassa oli kieltämättä humoristiset oivalluksensa, mutta jäi tällä kertaa toteutukseltaan ja tarinan kulultaan rohkeampien nuorisokuvausten varjoon.

Seksuaalisuutta käsittelevistä elokuvista ei sovi unohtaa Steve McQueenin Shamea, mutta Michael Fassbenderin esittämälle sitoutumiskyvyttömälle päähenkilölle naisvastineen antoi israililaisen Hagar Ben-Asherin The Slut (Hanotenet, 2011). Ohjaaja-käsikirjoittaja loisti itse elokuvan rohkeassa “nimiroolissa”, joka on jumittunut kolmen miehen väliin eikä pysty irroittautumaan vaikka oikea mies osuisikin kohdalle.
Kenties itseironisena lisänä, kylän yhteisellä polkupyörällä oli koko ajan ongelmia varsinaisen polkupyöränsä kanssa. Vankasti ohjattu tarina kykenemättömyydestä sitoutua.

Femme Fatale

Klassikkosarjassa ei oltu myöskään unohdettu naisnäkökulmaa. Cathrine Deneuven, Sophia Lorenin ja Marlene Dietrichin kaltaiset valkokankaan vampit loistivat sarjassa joka koostui Bunuelin, Carnén, Kieslowskin ja Fassbinderin huipputöistä.

Palkinnot

Tapahtuman päätteeksi festivaalin tuomaristo jakoi kilpailusarjan pääpalkinnon puolalaiselle Courage (Wymyk, 2011) –elokuvalle. Hyvin käsikirjoitettu elokuva siitä kuinka perheen sisäiset vaikeudet ja yksilön kykenemättömyys karkaavat käsistä. Ironisesti toteus oli vailla nimen lupaavaa “rouhkeutta” ja elokuva oli kilpailusarjan melkeinpä tavanomaisin. Oikeutetusti sitä vastoin elokuvien Clip, Avé ja Lover Boy nuoret näyttelijättäret jakoivat festivaalin näyttelijäpalkinnon.

Ja koska runsaasta ohjelmistosta riitti vaikka muille jakaa, festivaali lähti päättäjäisten jälkeen kiertämään Liettuan pienempiä kaupunkeja.

Teksti: Otto Kylmälä

Seuraa meitä

PINNALLA

Hytti nro 6

| 28.10.

Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.

Lue lisää »

The Last Duel

| 17.10.

Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?

Lue lisää »

007 No Time to Die

| 29.09.

Daniel Craig päättää salaisen agentin kiertopestinsä spektakulaariseen, tunteikkaaseen ja tyylikkään perinnetietoiseen pamaukseen.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Gagarine - Kiertoradalla

| 08.10.

Kohottava nuorisoromanttinen avaruussatu tallentaa koskettavasti entisen kommunistilähiön purkuprosessin sekä kodittomuuden trauman.

Lue lisää »

The Last Duel

| 17.10.

Kuka uskoisi raiskattua naista keskiajan armottomassa oikeuskulttuurissa?

Lue lisää »

Hytti nro 6

| 28.10.

Kuosmasen lämmin ja vilpitön ihmisyysusko kolahtaa kroppaan ja sydämeen petollisen vaatimattomassa Cannes-junassa.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Luetuimmat – 12KK

Gerard Butler

Greenland Lue arvio »

Russell Crowe

Rattiraivo Lue arvio »

Gugu Mbatha-Raw ja Gemma Arterton

Kesämaa Lue arvio »

Devin France

Wendy Lue arvio »

Inja Zalta, Emilia Ares ja Ronen Rubinstein

Follow Me Lue arvio »

Josephine Langford ja Hero Fiennes Tiffin

After We Collided Lue arvio »

Ellen Hollman

Army of One Lue arvio »

Freddy tunnistaa Battyssa kaltaisensa.

Kuka pelkää puudelia Lue arvio »

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo
Filmgoer.fi 1999–2021
ISSN 1798-7202