17. Vilnius IFF

(2012)

| FESTIVAALI

Harmaan Vilnan “Elokuvakevät” -festivaalilla nähtiin Polanskin, Cronenbergin ja Herzogin uusia elokuvia, mutta “isojen” välistä mahtui mukaan muutakin mielenkiintoista.

julkaistu 2012-04-04 / päivitetty 25.06. klo 15:03

KUVA 3

 

KUVA 2

 

KUVA 1

 

Harmauden ja usvan maaliskuu ei ole välttämättä paras ajankohta vierailla Vilnassa. “Elokuvakevät” (15.3.-29.3.2012) -festivaali on kenties ainoa hyvä syy, koska se antaa tilaisuudeen ajoittain lipua esityssalien pimeyteen, harmautta pakoon.

Turvapaikat harmautta vastaan olivat keskittyneet suurimmilta osin paikallisen teatterikompleksiin, vaikka paikalliset art house-teatterit Pasaka ja Skalvija esittivät myös päivittäin ohjelmistoa. Kaupunkia tuntemattomille saattoi tulla yllätyksenä esityspaikkojen etäisyydet toisistaan. Odottamattomista etäisyyksistä sattuikin ongelmia koska festivaali-infossa ei ollut teatterien etäisyyksiä selventävää kartaa, joka olisi kertonut että teatterit ovat useiden kilometrien päässä toisistaan.Vaikka muutama elokuva jäikin tästä syystä näkemättä, ohjelmisto ei kärsinyt runsauden pulasta.

Ohjelmisto täyttyi jo hyvin Amerikan indieuutuuksilla, elokuvaklassikkojen kohtalokkaimmat vampeilla, Polanskin, Cronenbergin ja Herzogin uusilla elokuvilla, mutta näiden “isojen” tekijöiden välistä mahtui mukaan muutakin mielenkiintoista katsottavaa. Katselun painopiste keskittyi siis vähemmän tunnettuihin elokuviin, joita minulla ei kenties olisi mahdollisuutta nähdä muualla. Suurilta osin valikoima keskittyi nuorten naisten kohtaloihin.

Lähikuvassa nuoret naiset

Konstantin Bojanovin elokuva Avé (Ave, 2011), jossa vastahakoinen liftaajapari löytää yhteisen kemiansa, yllätti jo ensimmäisenä päivänä. Lämminhenkinen ja humoristinen draama hurmasi nuorilla päänäyttelijöillään jotka ovat kerrassaan loisteliaita. Heidän ilmeikkyytensä vähäeleisyys ja mieletön kontrolli saumottomissa kohtauskokonaisuuksissa antoivat melkeinpä kylmiä väreitä. Upean hieno balanssi huumoria ja katkeransuloisia hetkiä.

Serbialaisen Maja Milosin tuoreeltaan Tiger –palkinnon Rotterdamissa napannut Clip (Klip, 2012) on raju ja todentuntuisesti kerrottu kuvaus serbialaisen tytön arjesta. Elokuva toi mieleen Roy Anderssonin debyytin, Eräs rakkaustarina (En kärlekshistoria, 1970), jossa nuoret rakastavaiset kirmailevat pitkin Tukholman katuja utopistisessa rakkauspöllyssä eläen, vaikka heidän ympärillään aikuiset elävät henkilökohtaisia kriisejään.

Clipissä Erään rakkaustarinan pitsihuntu on revitty riekaleiksi ja korvattu DV-kameralla kuvatuilla suihinottokohtauksilla. Nuoren rakkauden eskapismi on kuitenkin rajoja ja aikakausia ylittäen sama. Ja jälleen kerran pääosissa olleet nuoret amatöörit kantoivat elokuvan upeasti harteillaan.

Erikoislähikuvassa seksuaalisuus

Festivaalitarjonnasta ei edes tarvinnut hakea seksuaalisesti latautuneita elokuvia, vaan päinvastoin pelit ja pensselit tuntuivat valuvan valkokaankalta ulos joka kolmannesta elokuvasta. Clipin lisäksi nuoren tytön seksuaalista heräämistä (ts. kiimaisuutta) käsitteli Jannicke Systad Jacobsenin Turn Me On, Dammit! (Få meg på, for faen, 2011).

Valion mainokselta näyttävä, “norjalaistettu Fucking Åmal” kertoo nuoren tytön kiimaisuudesta ja kuinka hänen koko vihaamansa pikkukylä alkaa tuntemaan hänet nimellä “Kulli-Alma”. Elokuvassa oli kieltämättä humoristiset oivalluksensa, mutta jäi tällä kertaa toteutukseltaan ja tarinan kulultaan rohkeampien nuorisokuvausten varjoon.

Seksuaalisuutta käsittelevistä elokuvista ei sovi unohtaa Steve McQueenin Shamea, mutta Michael Fassbenderin esittämälle sitoutumiskyvyttömälle päähenkilölle naisvastineen antoi israililaisen Hagar Ben-Asherin The Slut (Hanotenet, 2011). Ohjaaja-käsikirjoittaja loisti itse elokuvan rohkeassa “nimiroolissa”, joka on jumittunut kolmen miehen väliin eikä pysty irroittautumaan vaikka oikea mies osuisikin kohdalle.
Kenties itseironisena lisänä, kylän yhteisellä polkupyörällä oli koko ajan ongelmia varsinaisen polkupyöränsä kanssa. Vankasti ohjattu tarina kykenemättömyydestä sitoutua.

Femme Fatale

Klassikkosarjassa ei oltu myöskään unohdettu naisnäkökulmaa. Cathrine Deneuven, Sophia Lorenin ja Marlene Dietrichin kaltaiset valkokankaan vampit loistivat sarjassa joka koostui Bunuelin, Carnén, Kieslowskin ja Fassbinderin huipputöistä.

Palkinnot

Tapahtuman päätteeksi festivaalin tuomaristo jakoi kilpailusarjan pääpalkinnon puolalaiselle Courage (Wymyk, 2011) –elokuvalle. Hyvin käsikirjoitettu elokuva siitä kuinka perheen sisäiset vaikeudet ja yksilön kykenemättömyys karkaavat käsistä. Ironisesti toteus oli vailla nimen lupaavaa “rouhkeutta” ja elokuva oli kilpailusarjan melkeinpä tavanomaisin. Oikeutetusti sitä vastoin elokuvien Clip, Avé ja Lover Boy nuoret näyttelijättäret jakoivat festivaalin näyttelijäpalkinnon.

Ja koska runsaasta ohjelmistosta riitti vaikka muille jakaa, festivaali lähti päättäjäisten jälkeen kiertämään Liettuan pienempiä kaupunkeja.

Teksti: Otto Kylmälä

Seuraa meitä

PINNALLA

Cara Delevigne ja Dane Dehaan

Sarjakuvista kankaalle: Valerian ja Atomic Blonde

Aleksi Salonen | 26.07.

Arviossa Luc Bessonin suuri avaruusooppera ja Charlize Theronin tähdittämä ultraväkivaltapommi ala John Wick.

Lue lisää »
Anselm Elgort

Baby Driver

Aleksi Salonen | 18.07.

Stomp ja Drive menevät naimisiin Edgar Wrightin riemukkaassa ryöstömusikaalissa.

Lue lisää »
Gru (Steve Carell) ja Balthazar Bratt (Trey Parker)

Itse ilkimys 3

Samu Oksanen | 15.07.

Ylikierroksilla käyvän animaation perhekeskeinen tilannekomedia viihdyttää, muttei vilauta riittävästi Grun kunnianhimoista virnettä.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Emma Watson

The Circle

Aleksi Salonen | 27.06.

The Circle pyrkii varoittavassa sävyssäänkin erottumaan Black Mirrorin teknopessimismistä, mutta erottuu lähinnä epämääräisyydessään.

Lue lisää »
Dwayne Johnson ja Zac Efron

Baywatch

Samu Oksanen | 20.06.

Aurinkoa, hiekkaa ja paljasta pintaa tarjoileva kesäfloppi olisi saanut jäädä uimakoppiin.

Lue lisää »
Gru (Steve Carell) ja Balthazar Bratt (Trey Parker)

Itse ilkimys 3

Samu Oksanen | 15.07.

Ylikierroksilla käyvän animaation perhekeskeinen tilannekomedia viihdyttää, muttei vilauta riittävästi Grun kunnianhimoista virnettä.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Amy Adams

Yön eläimet

Aleksi Salonen | Blu-ray | 26.07.

Viiltävä jännityselokuva sekoittaa taitavasti yläluokkaista vieraantumista, rujoa väkivaltakokemusta ja kahdenlaista fiktiota.

Lue lisää »
Hugh Jackman

Logan

Kreeta Korhola | Blu-ray | 11.07.

Wolverinen joutsenlaulu on paitsi paras X-Men-elokuva, myös Marvel-filmatisointi.

Lue lisää »
Liam Neeson

Silence

Kreeta Korhola | Blu-ray | 21.06.

Martin Scorsesen lempilapsi ottaa enemmän kuin antaa – hyvällä tavalla.

Lue lisää »

KOMMENTOI


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2017
ISSN 1798-7202