17. Vilnius IFF

(2012)

| FESTIVAALI

Harmaan Vilnan “Elokuvakevät” -festivaalilla nähtiin Polanskin, Cronenbergin ja Herzogin uusia elokuvia, mutta “isojen” välistä mahtui mukaan muutakin mielenkiintoista.

julkaistu 2012-04-04 / päivitetty 25.06. klo 15:03

KUVA 3

 

KUVA 2

 

KUVA 1

 

Harmauden ja usvan maaliskuu ei ole välttämättä paras ajankohta vierailla Vilnassa. “Elokuvakevät” (15.3.-29.3.2012) -festivaali on kenties ainoa hyvä syy, koska se antaa tilaisuudeen ajoittain lipua esityssalien pimeyteen, harmautta pakoon.

Turvapaikat harmautta vastaan olivat keskittyneet suurimmilta osin paikallisen teatterikompleksiin, vaikka paikalliset art house-teatterit Pasaka ja Skalvija esittivät myös päivittäin ohjelmistoa. Kaupunkia tuntemattomille saattoi tulla yllätyksenä esityspaikkojen etäisyydet toisistaan. Odottamattomista etäisyyksistä sattuikin ongelmia koska festivaali-infossa ei ollut teatterien etäisyyksiä selventävää kartaa, joka olisi kertonut että teatterit ovat useiden kilometrien päässä toisistaan.Vaikka muutama elokuva jäikin tästä syystä näkemättä, ohjelmisto ei kärsinyt runsauden pulasta.

Ohjelmisto täyttyi jo hyvin Amerikan indieuutuuksilla, elokuvaklassikkojen kohtalokkaimmat vampeilla, Polanskin, Cronenbergin ja Herzogin uusilla elokuvilla, mutta näiden “isojen” tekijöiden välistä mahtui mukaan muutakin mielenkiintoista katsottavaa. Katselun painopiste keskittyi siis vähemmän tunnettuihin elokuviin, joita minulla ei kenties olisi mahdollisuutta nähdä muualla. Suurilta osin valikoima keskittyi nuorten naisten kohtaloihin.

Lähikuvassa nuoret naiset

Konstantin Bojanovin elokuva Avé (Ave, 2011), jossa vastahakoinen liftaajapari löytää yhteisen kemiansa, yllätti jo ensimmäisenä päivänä. Lämminhenkinen ja humoristinen draama hurmasi nuorilla päänäyttelijöillään jotka ovat kerrassaan loisteliaita. Heidän ilmeikkyytensä vähäeleisyys ja mieletön kontrolli saumottomissa kohtauskokonaisuuksissa antoivat melkeinpä kylmiä väreitä. Upean hieno balanssi huumoria ja katkeransuloisia hetkiä.

Serbialaisen Maja Milosin tuoreeltaan Tiger –palkinnon Rotterdamissa napannut Clip (Klip, 2012) on raju ja todentuntuisesti kerrottu kuvaus serbialaisen tytön arjesta. Elokuva toi mieleen Roy Anderssonin debyytin, Eräs rakkaustarina (En kärlekshistoria, 1970), jossa nuoret rakastavaiset kirmailevat pitkin Tukholman katuja utopistisessa rakkauspöllyssä eläen, vaikka heidän ympärillään aikuiset elävät henkilökohtaisia kriisejään.

Clipissä Erään rakkaustarinan pitsihuntu on revitty riekaleiksi ja korvattu DV-kameralla kuvatuilla suihinottokohtauksilla. Nuoren rakkauden eskapismi on kuitenkin rajoja ja aikakausia ylittäen sama. Ja jälleen kerran pääosissa olleet nuoret amatöörit kantoivat elokuvan upeasti harteillaan.

Erikoislähikuvassa seksuaalisuus

Festivaalitarjonnasta ei edes tarvinnut hakea seksuaalisesti latautuneita elokuvia, vaan päinvastoin pelit ja pensselit tuntuivat valuvan valkokaankalta ulos joka kolmannesta elokuvasta. Clipin lisäksi nuoren tytön seksuaalista heräämistä (ts. kiimaisuutta) käsitteli Jannicke Systad Jacobsenin Turn Me On, Dammit! (Få meg på, for faen, 2011).

Valion mainokselta näyttävä, “norjalaistettu Fucking Åmal” kertoo nuoren tytön kiimaisuudesta ja kuinka hänen koko vihaamansa pikkukylä alkaa tuntemaan hänet nimellä “Kulli-Alma”. Elokuvassa oli kieltämättä humoristiset oivalluksensa, mutta jäi tällä kertaa toteutukseltaan ja tarinan kulultaan rohkeampien nuorisokuvausten varjoon.

Seksuaalisuutta käsittelevistä elokuvista ei sovi unohtaa Steve McQueenin Shamea, mutta Michael Fassbenderin esittämälle sitoutumiskyvyttömälle päähenkilölle naisvastineen antoi israililaisen Hagar Ben-Asherin The Slut (Hanotenet, 2011). Ohjaaja-käsikirjoittaja loisti itse elokuvan rohkeassa “nimiroolissa”, joka on jumittunut kolmen miehen väliin eikä pysty irroittautumaan vaikka oikea mies osuisikin kohdalle.
Kenties itseironisena lisänä, kylän yhteisellä polkupyörällä oli koko ajan ongelmia varsinaisen polkupyöränsä kanssa. Vankasti ohjattu tarina kykenemättömyydestä sitoutua.

Femme Fatale

Klassikkosarjassa ei oltu myöskään unohdettu naisnäkökulmaa. Cathrine Deneuven, Sophia Lorenin ja Marlene Dietrichin kaltaiset valkokankaan vampit loistivat sarjassa joka koostui Bunuelin, Carnén, Kieslowskin ja Fassbinderin huipputöistä.

Palkinnot

Tapahtuman päätteeksi festivaalin tuomaristo jakoi kilpailusarjan pääpalkinnon puolalaiselle Courage (Wymyk, 2011) –elokuvalle. Hyvin käsikirjoitettu elokuva siitä kuinka perheen sisäiset vaikeudet ja yksilön kykenemättömyys karkaavat käsistä. Ironisesti toteus oli vailla nimen lupaavaa “rouhkeutta” ja elokuva oli kilpailusarjan melkeinpä tavanomaisin. Oikeutetusti sitä vastoin elokuvien Clip, Avé ja Lover Boy nuoret näyttelijättäret jakoivat festivaalin näyttelijäpalkinnon.

Ja koska runsaasta ohjelmistosta riitti vaikka muille jakaa, festivaali lähti päättäjäisten jälkeen kiertämään Liettuan pienempiä kaupunkeja.

Teksti: Otto Kylmälä

Seuraa meitä

PINNALLA

Jennifer Lawrence ja Oscar Isaac

X-Men: Apocalypse

Kreeta Korhola | 18.05.

Mutanttien paluu mainion Days of Future Pastin vanavedessä on karvas pettymys.

Lue lisää »
Ryan Gosling ja Russell Crowe

The Nice Guys

Kreeta Korhola | 18.05.

Äijämäinen toimintakomedia yllättää suurella sydämellä ja pääparin kemialla.

Lue lisää »
Teppo Manner ja Auli Mantila

Taulukauppiaat

Aleksi Salonen | 31.08.

Juho Kuosmasen neorealistinen 2/3-osaelokuva palkittiin Cannesin Cinéfondation-opiskelijasarjassa.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Michael Moore

Where to Invade Next

Aleksi Salonen | 14.04.

Michael Moore pihistää hyviä ideoita Euroopasta: 8 viikkoa palkallista lomaa, lyhyt koulupäivä ja turvavankila, jossa vangeilla on avai…

Lue lisää »
Emmanuelle Bercot ja Vincent Cassel

Huuma

Aleksi Salonen | 03.05.

Elinvoimainen melodraama nauraa hetken huumassa – tai huumalle.

Lue lisää »
Ryan Gosling ja Russell Crowe

The Nice Guys

Kreeta Korhola | 18.05.

Äijämäinen toimintakomedia yllättää suurella sydämellä ja pääparin kemialla.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Tom Hanks ja Mark Rylance

Vakoojien silta

Jouko Luhtala | Blu-ray | 11.04.

Steven Spielbergin kylmä sota -jännäri on viihdyttävä ja ajankohtainen puheenvuoro turvallisuuspolitiikasta.

Lue lisää »
Jesuthasan Antonythasan

Dheepan

Jouko Luhtala | DVD | 30.03.

Jälleen jankkaamiseksi menevän, pakolaisia käsittelevän ajankohtaisohjelman sijaan kannattaa katsoa tämä elokuva.

Lue lisää »
Kurt Russell on John Ruth

The Hateful Eight

Jussi Toivola | Blu-ray | 03.05.

Tarantinon komea länkkärinäytelmä on kaatua liialliseen tarantinomaisuuteen.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Seuraa meitä

Seuraa Filmgoeria Facebookissa
Seuraa Filmgoeria Twitterissä
Tilaa Filmgoerin sisältö RSS-syötteenä
Tsekkaa myös toimituksen leikekirja
Filmgoer Youtubessa
TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.

PARASTA JUURI NYT


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Jouko Luhtala, Marjo Eskola, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer RY 1999–2016
ISSN 1798-7202