17. Vilnius IFF

(2012)

| FESTIVAALI

Harmaan Vilnan “Elokuvakevät” -festivaalilla nähtiin Polanskin, Cronenbergin ja Herzogin uusia elokuvia, mutta “isojen” välistä mahtui mukaan muutakin mielenkiintoista.

julkaistu 2012-04-04 / päivitetty 25.06. klo 16:04

KUVA 3

 

KUVA 2

 

KUVA 1

 

Harmauden ja usvan maaliskuu ei ole välttämättä paras ajankohta vierailla Vilnassa. “Elokuvakevät” (15.3.-29.3.2012) -festivaali on kenties ainoa hyvä syy, koska se antaa tilaisuudeen ajoittain lipua esityssalien pimeyteen, harmautta pakoon.

Turvapaikat harmautta vastaan olivat keskittyneet suurimmilta osin paikallisen teatterikompleksiin, vaikka paikalliset art house-teatterit Pasaka ja Skalvija esittivät myös päivittäin ohjelmistoa. Kaupunkia tuntemattomille saattoi tulla yllätyksenä esityspaikkojen etäisyydet toisistaan. Odottamattomista etäisyyksistä sattuikin ongelmia koska festivaali-infossa ei ollut teatterien etäisyyksiä selventävää kartaa, joka olisi kertonut että teatterit ovat useiden kilometrien päässä toisistaan.Vaikka muutama elokuva jäikin tästä syystä näkemättä, ohjelmisto ei kärsinyt runsauden pulasta.

Ohjelmisto täyttyi jo hyvin Amerikan indieuutuuksilla, elokuvaklassikkojen kohtalokkaimmat vampeilla, Polanskin, Cronenbergin ja Herzogin uusilla elokuvilla, mutta näiden “isojen” tekijöiden välistä mahtui mukaan muutakin mielenkiintoista katsottavaa. Katselun painopiste keskittyi siis vähemmän tunnettuihin elokuviin, joita minulla ei kenties olisi mahdollisuutta nähdä muualla. Suurilta osin valikoima keskittyi nuorten naisten kohtaloihin.

Lähikuvassa nuoret naiset

Konstantin Bojanovin elokuva Avé (Ave, 2011), jossa vastahakoinen liftaajapari löytää yhteisen kemiansa, yllätti jo ensimmäisenä päivänä. Lämminhenkinen ja humoristinen draama hurmasi nuorilla päänäyttelijöillään jotka ovat kerrassaan loisteliaita. Heidän ilmeikkyytensä vähäeleisyys ja mieletön kontrolli saumottomissa kohtauskokonaisuuksissa antoivat melkeinpä kylmiä väreitä. Upean hieno balanssi huumoria ja katkeransuloisia hetkiä.

Serbialaisen Maja Milosin tuoreeltaan Tiger –palkinnon Rotterdamissa napannut Clip (Klip, 2012) on raju ja todentuntuisesti kerrottu kuvaus serbialaisen tytön arjesta. Elokuva toi mieleen Roy Anderssonin debyytin, Eräs rakkaustarina (En kärlekshistoria, 1970), jossa nuoret rakastavaiset kirmailevat pitkin Tukholman katuja utopistisessa rakkauspöllyssä eläen, vaikka heidän ympärillään aikuiset elävät henkilökohtaisia kriisejään.

Clipissä Erään rakkaustarinan pitsihuntu on revitty riekaleiksi ja korvattu DV-kameralla kuvatuilla suihinottokohtauksilla. Nuoren rakkauden eskapismi on kuitenkin rajoja ja aikakausia ylittäen sama. Ja jälleen kerran pääosissa olleet nuoret amatöörit kantoivat elokuvan upeasti harteillaan.

Erikoislähikuvassa seksuaalisuus

Festivaalitarjonnasta ei edes tarvinnut hakea seksuaalisesti latautuneita elokuvia, vaan päinvastoin pelit ja pensselit tuntuivat valuvan valkokaankalta ulos joka kolmannesta elokuvasta. Clipin lisäksi nuoren tytön seksuaalista heräämistä (ts. kiimaisuutta) käsitteli Jannicke Systad Jacobsenin Turn Me On, Dammit! (Få meg på, for faen, 2011).

Valion mainokselta näyttävä, “norjalaistettu Fucking Åmal” kertoo nuoren tytön kiimaisuudesta ja kuinka hänen koko vihaamansa pikkukylä alkaa tuntemaan hänet nimellä “Kulli-Alma”. Elokuvassa oli kieltämättä humoristiset oivalluksensa, mutta jäi tällä kertaa toteutukseltaan ja tarinan kulultaan rohkeampien nuorisokuvausten varjoon.

Seksuaalisuutta käsittelevistä elokuvista ei sovi unohtaa Steve McQueenin Shamea, mutta Michael Fassbenderin esittämälle sitoutumiskyvyttömälle päähenkilölle naisvastineen antoi israililaisen Hagar Ben-Asherin The Slut (Hanotenet, 2011). Ohjaaja-käsikirjoittaja loisti itse elokuvan rohkeassa “nimiroolissa”, joka on jumittunut kolmen miehen väliin eikä pysty irroittautumaan vaikka oikea mies osuisikin kohdalle.
Kenties itseironisena lisänä, kylän yhteisellä polkupyörällä oli koko ajan ongelmia varsinaisen polkupyöränsä kanssa. Vankasti ohjattu tarina kykenemättömyydestä sitoutua.

Femme Fatale

Klassikkosarjassa ei oltu myöskään unohdettu naisnäkökulmaa. Cathrine Deneuven, Sophia Lorenin ja Marlene Dietrichin kaltaiset valkokankaan vampit loistivat sarjassa joka koostui Bunuelin, Carnén, Kieslowskin ja Fassbinderin huipputöistä.

Palkinnot

Tapahtuman päätteeksi festivaalin tuomaristo jakoi kilpailusarjan pääpalkinnon puolalaiselle Courage (Wymyk, 2011) –elokuvalle. Hyvin käsikirjoitettu elokuva siitä kuinka perheen sisäiset vaikeudet ja yksilön kykenemättömyys karkaavat käsistä. Ironisesti toteus oli vailla nimen lupaavaa “rouhkeutta” ja elokuva oli kilpailusarjan melkeinpä tavanomaisin. Oikeutetusti sitä vastoin elokuvien Clip, Avé ja Lover Boy nuoret näyttelijättäret jakoivat festivaalin näyttelijäpalkinnon.

Ja koska runsaasta ohjelmistosta riitti vaikka muille jakaa, festivaali lähti päättäjäisten jälkeen kiertämään Liettuan pienempiä kaupunkeja.

Teksti: Otto Kylmälä

Seuraa meitä

PINNALLA

Pawel Pawlikowskin Ida oli Jussi Toivolan suosikki.

Vuoden parhaat elokuvat 2014

Filmgoer.fi | ELOKUVAVUOSI | 08.01.

Elokuvan vuosikela on tehnyt täyden kierroksen. On hetki nostaa esiin teokset, jotka jäävät mielen kirjahyllyn hyville paikoille.

Lue lisää »
Miles Teller ja J.K. Simmons

Whiplash

Jussi Toivola | 20.01.

Valloittavan äänimaailmansa vuoksi Whiplash on unohtumaton teatterikokemus.

Lue lisää »
Nightcrawler

Palkintokausi: 6 viikkoa Oscareihin - Oscar-ehdokkaiden veikkaus

Markku Ylipalo | KOLUMNI | 14.01.

Oscar-ehdokkaat julkistetaan torstaina 15.1. Keitä onni suosii tänä vuonna?

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Örkkejä.

Hobitti – Viiden armeijan taistelu

Aleksi Salonen | 10.12.

Kirjan loppulukuja pitkitetään suurella taistelulla ja väkinäisellä melodraamalla eli tie vain jatkuu jatkumistaan.

Lue lisää »
Timothy Spall

Mr. Turner

Aleksi Salonen | 18.12.

Timothy Spall loistaa herkkäotteisessa elämäkertaelokuvassa taidemaalari Joseph Turneristä.

Lue lisää »
Jon Favreau ja Emjay Anthony

Chef

Jussi Toivola | 19.12.

Kulinarismin ja sosiaalisen median yhdistäminen on oikean kokin käsissä yllättävän toimiva resepti.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Teini-ikäiset kilpikonnat

Teenage Mutant Ninja Turtles

Aleksi Salonen | Blu-ray | 18.12.

Teinikilpikonnat houkutellaan huonojen ideoiden viemäristä osaksi ilottomia digitienajaisia.

Lue lisää »
Mark Ruffalo ja Keira Knightley

Uusia alkuja

Aleksi Salonen | Blu-ray | 03.12.

Ainutlaatuisen juurevuuden tärkeyttä korostavan musiikkielokuvan ei ehkä kannattaisi muistuttaa hyväntuulen mainoskollaasia.

Lue lisää »
The Congress tulvii surrealistisia näkyjä

The Congress

Aleksi Salonen | Blu-ray | 03.12.

The Congress on nähtävä itse, se on jotain täysin ainutlaatuista.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Seuraa meitä

Seuraa Filmgoeria Facebookissa
Seuraa Filmgoeria Twitterissä
Tilaa Filmgoerin sisältö RSS-syötteenä
Tsekkaa myös toimituksen leikekirja
Filmgoer Youtubessa

PARASTA JUURI NYT


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Antti Honkala

VASTAAVA TOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Marjo Eskola, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer RY 1999–2015
ISSN 1798-7202