Toimituksen suosikit eli Elokuvavuosi 2011

(2011)

| ARTIKKELI

Terrence Malickin Tree of Life kasvoi jo aikaa sitten yhdeksi viime vuoden odotetuimmista elokuvista, Nicholas Winding Refnin Drive sen sijaan kurvasi kärkeen sokeasta kulmasta.

julkaistu 2012-02-16 / päivitetty 28.01. klo 15:03

KUVA 4

Moneyball on Oscar-ehdokkaiden kärkeä...
Moneyball on Oscar-ehdokkaiden kärkeä... 

KUVA 3

... kuten myös Dardenne-veljesten kaunis Le gamin au vélo
... kuten myös Dardenne-veljesten kaunis Le gamin au vélo 

KUVA 2

Malickin suurteos Tree of Life pääsi kahden toimituksen jäsenen listalle...
Malickin suurteos Tree of Life pääsi kahden toimituksen jäsenen listalle... 

KUVA 1

Drive oli Nicholas Winding Refnin ja Ryan Goslingin läpimurto ja toimituksen selvä suosikki
Drive oli Nicholas Winding Refnin ja Ryan Goslingin läpimurto ja toimituksen selvä suosikki 

Terrence Malickin Tree of Life kasvoi jo aikaa sitten yhdeksi viime vuoden odotetuimmista elokuvista, Nicholas Winding Refnin Drive sen sijaan kurvasi kärkeen sokeasta kulmasta.

Toimitus listasi Oscareiden alla suosikkinsa viime vuodelta. Kahden mainitun ohella palkintosijoille polki Dardenne-veljesten syvän humanistinen kasvutarina Le gamin au vélo.

Refnin partaveitsenterävä genre-elokuva päätyi neljän viidestä listalle ja oli kaksi kertaa kärjessä. Jos siis kysytään Filmgoerin toimitukselta, oli vuoden 2011 paras elokuva Drive.

Toimittajien omat listat ovat luettavissa tämän jutun lopulla.

Festareilla Artisokasta Sodankylään

Filmgoer osallistui festarikatsauksillaan viime vuonna Artisokkaan, Sodankylään, Espoo Cinéen sekä Rakkautta & Anarkiaa -festivaaleille. Jutuista huomaa, että kiinnostavin uusi elokuva tulee Suomeen festivaalilevityksen kautta.

Sodankylän elokuvajuhlien festivaaliraportin luvattu neljäs osa on toistaiseksi kirjoittamatta, eikä hengitystä ehkä enää kannata pidätellä. Tunnelmiin voi valmistuneiden tekstien lisäksi tutustua kuitenkin myös kuvagallerian ja Le Havren vaiheikkaan ensi-illan videotallenteen kautta.

Yhteensä festariraporteissa on arvioitu yli kolmekymmentä elokuvaa, jotka eivät päätyneet kaupalliseen levitykseen. Niistä muutama on myös vuoden parhaiden listallani.

This Just In: Oscarit narsistinen markkinointitapahtuma

Oscar-akatemia suosi valinnoissaan nostalgiaa ja hyvää mieltä, jättäen pimentoon muun muassa Driven, Shamen, The Girl with the Dragon Tattoon, Melancholian ja palkintogaalan alla Suomen ensi-iltansa saavan viileän vähäeleisen Papppi, lukkari, talonpoika, vakoojan.

Konseptinakin ylimielisen “parhaan vieraskielisen” kategoriassa vailla ehdokkuutta jäivät esimerkiksi erinomaiset Le Gamin au vélo, Once Upon A Time in Anatolia ja A Torinói ló, kuten myös mainittu Le Havre. Mukavasti huomioidun Tree of Lifen puuttuminen parhaan leikkauksen ehdokkaista on outous muiden joukossa.

Ehdokkuusrohmu Hugo, Martin Scorsesen stereoskooppinen ja didaktinen rakkauskirje elokuvataiteelle säväyttää lähinnä palauttaessaan Georges Méliès’n Le Voyage dans la lunen loistoon nykyteknologian voimin. Draamasatu on paperilla vahvempi kuin lopputulos.

Yllättäjäksi pedattu ranskalainen The Artist on luonteeltaan lähellä; metaelokuvallisuuksilla harkiten leikittelevä ja täysmittainen mykkäelokuva. Mutta jos selväpiirteisen kaunis kerrontatapa viehättää, löisi “oma” ehdokkaamme sen tarinan ajankohtaisuudessa ja merkityksellisyydessä. Hollywood vain rakastaa kertomuksia itsestään, jopa ranskalaisten tekeminä.

Parhaan elokuvan Oscarista kisaavien listalta vaikutuksen teki myös hieno johtamiskuvaus Moneyball, jonka rankkaisin ehdokkaista kakkoseksi Tree of Lifen ja The Artistin väliin. Euroopan vallinneen taloushulluuden aikana järjestelmän konsensuksen ja rahavallan kyseenalaistajasta kertova elokuva on ajankohtaisempi kuin luulisi. “Poikaseni, kunpa tietäisit, miten vähällä järjellä tätä maailmaa hallitaan.”

Toimituksen valinnat

Kreeta Korhola

1. Drive
(Drive / Nicholas Winding Refn / 2011 / Yhdysvallat)
Vimmaisen Bronsonin (2008) jälkeen Drive on ohjaaja Winding Refniltä vähintäänkin yhtä sähköinen, mutta struktuuriltaan hillityn tyylikäs rikosdraama. Ryan Gosling hallitsee elokuvaa vuoden parhaimmistoon kuuluvalla mutta valitettavan ylenkatsotulla pääosasuorituksellaan. 80-lukua kanavoiva elektropop-soundtrack viimeistelee täydellisesti tunnelmoivan valioyksilön.

2. The Girl with the Dragon Tattoo
(The Girl with the Dragon Tattoo / David Fincher / 2011 / Yhdysvallat – Ruotsi – Iso-Britannia – Saksa)
Ruotsalaisten moderniksi kansallisaarteeksi muodostuneen Stieg Larssonin ja hänen maailmanlaajuiseksi myyntimenestykseksi nousseen Millennium –trilogian amerikkalaistamiseen suhtauduttiin vaihtelevasti, mutta tinkimättömyydestään tunnetun David Fincherin ohjaksissa tarinan ydin ei eksynyt kauas alkuperäisen hyytävästä tunnelmasta. Lopputulos enemmän kuin lunastaa ennakko-odotukset, ja on ruotsalaisfilmatisointia julmempi ja tyylikkäämpi.

3. The Tree of Life
(The Tree of Life / Terrence Malick / 2011 / Yhdysvallat)
Terrence Malickin odotettu paluu kompasteli monien mielestä omaan kunnianhimoisuuteensa, mutta elokuvan visuaalinen kauneus on kiistatonta. Lähestulkoon jokaisen kuvan voisi irrottaa postikorttien kuvastoksi. Näyttelijät jäävät tässä elämän ylistyslaulussa sivuosaan, mutta hahmovetoisempaa kerrontaa on vaikea kuvitella sopimaan elokuvan massiivisiin mittasuhteisiin.

4. Morsiusneidot
(Bridesmaids / Paul Feig / 2011 / Yhdysvallat)
Vuoden ehdottomasti hauskin komedia Morsiusneidot tarjoaa pätevän kilpailijan yleensä miesten hallitsemille valtavirtakomedioille. Hillitöntä farssia ja elämänmakuista ihmissuhdesetvintää taidokkaasti yhdistelevä elokuva onnistui kiinnittämään jopa Oscar-akatemian huomion, eikä syyttä. Huippuhauskan kohelluksen takana on aidosti nokkela käsikirjoitus.

5. Melancholia
(Melancholia / Lars von Trier / 2011 / Tanska – Ruotsi – Ranska – Saksa)
Kiistanalaisen tanskalaisohjaajan Lars von Trierin uusi mestariteos Melancholia on tunnelmaltaan ja kuviltaan pitkälti nimensä mukainen. Vaikka planetaariset liikeet toimivatkin tapahtumien alullepanijana, ei Melancholia silti ole mikään perinteinen ”katastrofielokuva”. Kuvallisen ilmaisun voimaan luottava Melancholia on yksi vuoden rohkeimmista elokuvista. Von Trierin hätkähdyttävä apokalyptisten aikojen kuvaelma on uusi mittatikku ohjaajansa shokeeraamiseen pyrkivässä tuotannossa.

Jaakko Kuitunen

1. Kill List
(Kill List / Ben Wheatley / 2011 / Iso-Britannia)

2. The Kid with a Bike
(Le gamin au vélo / Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne / 2011 / Belgia – Ranska – Italia)

3. Drive
(Drive / Nicholas Winding Refn / 2011 / Yhdysvallat)

4. Vuosi elämästä
(Another Year / Mike Leigh / 2010 / Iso-Britannia)

5. Louie (2. tuotantokausi)
(Louie / 2011 / Yhdysvallat)
Tämä on televisiosarjan toinen tuotantokausi, mutta Louis C.K. on Vuoden Auteur.

Heta Kämäräinen

1. Drive
(Drive / Nicholas Winding Refn / 2011 / Yhdysvallat)
Ehdottomasti vuoden paras elokuva.

2. Morsiusneidot
(Bridesmaids / Paul Feig / 2011 / Yhdysvallat)
Hulvattoman hauska komedia, jossa on myös draaman ainekset kohdillaan.

3. The Descendants
(The Descendants / Alexander Payne / 2011 / Yhdysvallat)
Golden Globe-gaalassa palkittu ja Oscar-ehdokkuuksia saanut laatudraama.

4. Vallan kääntöpuoli
(The Ideas of March / George Clooney / 2011 / Yhdysvallat)
Poliittinen thrilleri, joka pitää otteessaan.

5. Source Code
(Source Code / Duncan Jones / 2011 / Yhdysvallat)
Viihdyttävä toiminta/scifi-elokuva.

Tuija Pyhäranta

1. Black Swan
(Black Swan / Darren Aronofsky / 2010 / Yhdysvallat)
Kehitykseltään teini-ikään jämähtänyt tanssija, kahlitseva äiti ja hyvin ranskalainen balettimestari. Black Swanin alkuasetelmassa on niin monta kliseetä, että ajatuskin vähän haukotuttaa. Käsikirjoittajat ja ohjaaja Darren Aronofsky ovat kuitenkin synnyttäneet näistä aineksista kiehtovan kieroutuneen, jännittävän ja monitasoisen balettitrillerin. Black Swan on hengästyttävä kokemus ja Joutsenlampi Joutsenlammen sisällä.

2. Iho jossa elän
(La Piel Que Habito / Pedro Almodóvar / 2011 / Espanja)
Hieno soundtrack, harkittu mise-en-scené ja kiinnostava rakenne saavat katsojan ihmettelemään yhä uudestaan, mitä kummaa on tapahtunut – ja nauttimaan joka hetkestä.

3. Illusionisti
(L’illusionniste / Sylvain Chomet / 2011 / Ranska)
Illusionisti on surumielinen tarina vanhasta taikurista, jonka temput eivät enää kiinnosta. Tältäkö tuntuu myös Chomet’sta, joka 3D-animaatioiden aikakaudella edelleen piirtää perinteiseen tyyliin? Toivottavasti Illusionistin kaltaiset pienet tarinat kiinnostavat yleisöä jatkossakin.

4. Hyvä poika
(Hyvä Poika / Zaida Bergroth / 2011 / Suomi)
Tiivis, niin ajallisesti kuin tunnelmaltaan, hersyvä, jännittävä ja täynnä nuoria lahjakkaita näyttelijöitä. Elina Knihtilä pokkasi roolistaan ansaitusti parhaan naispääosan Jussin.

5. Win win
(Win Win / Thomas McCharthy / 2011 / Yhdysvallat)
Hyvät draamakomediat ovat harvassa, mutta arkinen Win Win nauratti, itketti ja ilostutti. Voimaannuttava kokemus.

Aleksi Salonen

1. The Tree of Life
(The Tree of Life / Terrence Malick / 2011 / Yhdysvallat)
Malickin elämäkerrallinen makrodraama elokuvallistaa ohjaajan väitöskirjan filosofeja: Heideggeria, Kierkegaardia ja Wittgensteinia. Fragmentein kerrottu kasvu syntymästä kielen maailmaan on elokuvan huippukohta. Siinä kokemuksen loputtoman monimuotoinen oleminen alistetaan ihmiselämän abstrakteille käsitteille ja mielivaltaisille säännöille.

2. Le gamin au vélo
( Le gamin au vélo / Jean-Pierre ja Luc Dardenne / 2011 / Belgia, Ranska, Italia)
Eurooppalaisen elokuvan suurimpien humanistien kasvudraaman yksilötaso toimii laajemman yhteiskunnallisen sanoman edustajana, ja sen opetus on vastaansanomaton. Le gamin au vélon viimeinen kohtaus on täydellinen.

3. A Torinói ló
( A Torinói ló / Béla Tarr / 2011 / Unkari)
Ankarasti kerrottu pienoistarina toimii allegoriana nihilistifilosofi Nietzschen mielen liekin sammumiselle ja nietzscheläisen maailmankuvan lihaksi tulemiselle. Ensimmäinen katsomiskerta jää todennäköisesti viimeiseksi.

4. Drive
(Drive / Nicholas Winding Refn / 2011 / Yhdysvallat)
Myyttinen rikoselokuva tekee sen mihin tarantinolainen sukupolvi ei koskaan pystynyt: kanavoi huippuunsa hiotun tarinankerronnan genre-esikuvia vailla keräilijän fetisismiä.

5. Meek’s Cutoff
( Meek’s Cutoff / Kelly Reinhardt / 2010 / Yhdysvallat)
Kelly Reinhardtin seesteinen matkakertomus on vähän kuin Cormack McCarthyn raaka mestariteos Blood Meridian: se purkaa kuvaa romanttisesta Villistä lännestä, mutta toisesta suunnasta. Huomio kiinnittyy myös sellaisiin elokuvallisiin valintoihin kuin täyskuvan (1.33:1) käyttöön ja staattisten yleiskuvien suosimiseen herkuttelelevien lähikuvien sijaan.

6. Un poison violent
( Un poison violent / Katell Quillévéré / 2010 / Ranska)
Esikoiohjaaja Quillévéréllä on ainutlaatuisen kevyt, sentimentalismista vapaa ja herkkä tapa katsoa päähenkilöitään. Moni tekijä voisi ottaa oppia myös piendraaman täydellisestä pituudesta (90 minuuttia).

Lähellä tuntumassa ovat Wim Wendersin riemastuttava Pina, Nuri Bilge Ceylanin raukean tunnelmoiva Bir zamanlar Anadolu’da, Jerzy Skolimowskin essentialistinen Essential Killing, vieraskielisen Oscar-palkinnon iranilainen ennakkosuosikki Nader ja Simin: Ero, Lars von Trierin elämäkerrallinen taidepalapeli Melancholia, jo aiemmin mainittu Moneyball sekä Kaurismäen Le Havre.

Alkuun »

Teksti: © 2012 Filmgoer

Seuraa meitä

PINNALLA

Ellar Coltrane ja Ethan Hawke, vuosi yksitoista

Boyhood

Jussi Toivola | 07.10.

Mykistävän kaunis Boyhood lukeutuu 2000-luvun upeimpiin elokuvasaavutuksiin.

Lue lisää »
Roskajoukko vaatii oikeuksia

Snowpiercer

Aleksi Salonen | Blu-ray | 25.09.

Luokkayhteiskunnan paluu ja vallankumous ovat Joon-ho Bongin B-dystopian polttoainetta.

Lue lisää »
Mia Wasikowska

Tracks

Aleksi Salonen | 09.10.

Aavikkoelokuvassa soisi tuntevan hiekan silmissään ja lantiolla hiertävän vyön.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Anneli Auer sellissään.

Ulvilan murhamysteeri

Filmgoer.fi | 30.09.

Ulvilan murhamysteeri on ohjaajansa paras; provokatiivinen, pelottava ja ällistyttävä elokuva.

Lue lisää »
Chloe Grace Moretz

Jos vielä jään

Kreeta Korhola | 04.09.

Kyynelkanavia rasittava fantasiadraama jatkaa poikkeuksellisen vahvaa teinielokuvien putkea.

Lue lisää »
Daniel Auteuil ja Richard Berry

Viiltävä totuus

Aleksi Salonen | 29.08.

Pysähtyneen porvarismiehen elämään sujuttautuu nainen, jonka pakkomielteisyys saa jotain liikkeelle.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Bryan Cranston ja Aaron Taylor-Johnson

Godzilla

Kreeta Korhola | Blu-ray | 25.09.

Legendaarinen hirmulisko tekee mahtavan paluun Gareth Edwardsin 3D-spektaakkelissa.

Lue lisää »
Roskajoukko vaatii oikeuksia

Snowpiercer

Aleksi Salonen | Blu-ray | 25.09.

Luokkayhteiskunnan paluu ja vallankumous ovat Joon-ho Bongin B-dystopian polttoainetta.

Lue lisää »
Nicholas Hoult, James McAvoy ja Hugh Jackman

X-Men: Days of Future Past

Kreeta Korhola | Blu-ray | 23.10.

Ryhmä X palaa valkokankaille jo seitsemättä kertaa elokuvassa, joka saattaa olla sarjan tähänastinen huippu.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Seuraa meitä

Seuraa Filmgoeria Facebookissa
Seuraa Filmgoeria Twitterissä
Tilaa Filmgoerin sisältö RSS-syötteenä
Tsekkaa myös toimituksen leikekirja
Filmgoer Youtubessa

PARASTA JUURI NYT


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Antti Honkala

VASTAAVA TOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Marjo Eskola, Jussi Toivola

SEURAA MEITÄ

Filmgoer RY 1999–2014
ISSN 1798-7202