Elokuvakriitikoiden oma maailma

(2006)

Tuskin tulee sitä päivää, kun kriitikko ja tavallinen katsoja kohtaavat harmonisen yhteisymmärryksen merkeissä. 2006 Cannesissa ensi-iltansa saanut Da Vinci –koodi haukuttiin kriitikoiden toimesta täy…

julkaistu 2006-05-22 / päivitetty 20.06. klo 20:08

Tuskin tulee sitä päivää, kun kriitikko ja tavallinen katsoja kohtaavat harmonisen yhteisymmärryksen merkeissä. Tiistai-iltana (2006) Cannesin elokuvajuhlilla maailmanensi-iltansa saanut Da Vinci – koodi haukuttiin kriitikoiden toimesta täysin lyttyyn. Yleisönkään reaktiot eivät olleet niitä toivotuimpia: yleisö oli jopa purskahdellut nauramaan eri juonenkäänteissä. Samalla, kun nämä kriitikot tyrmäsivät elokuvan, he kuitenkin ennustivat sille valtaisaa menestystä. Onko todella niin, että jos kriitikot pitävät niin kansa ei, ja jos kansa pitää niin kriitikot ovat väärässä?

Da Vinci – koodin kohdalla täytyy ottaa huomioon se mieletön julkisuus mitä elokuva on saanut, joka lopulta takaa sille miljoonien lipputulot. Suuria massoja ei pysäytä muutamien kriitikoiden protestoiva ääni, vaikka se harvemmin sitä on. Kriitikon ja kritiikin tehtävänä on usein vain kertoa ns. asiantuntijan mielipide ja/tai neuvoa mihin elokuvaan kallisarvoinen aika kannattaa käyttää.

“…kriitikot usein nostavat kaukaa tulleita elokuvia suosittujen elokuvien kustannuksella…”

On kuitenkin myönnettävä että kriitikot elävät omassa maailmassaan, täynnä ristiriitaisuuksia ja itseään pönkittävää egoismia. Taannoinen Yle Teeman Kinoklubin -ohjelman elokuvakritiikkikeskustelu sivusi myös tätä ja sitä kuinka katsoja ja kriitikko eivät välttämättä kohtaa. Manu Haapalaisen haastateltavina studiossa olivat ohjaajat Janne Kuusi ja Dome Karukoski sekä elokuvakriitikko Antti Selkokari. Keskustelussa tuli esille eräs mielenkiintoinen havainto siitä, kuinka kriitikot usein nostavat kaukaa tulleita elokuvia suosittujen elokuvien kustannuksella, vaikka osa niiden kulttuurisesta kontekstista jääkin ymmärtämättä. Kriitikot arvostavat näitä elokuvia enemmän kuin esim. viihteellisiä tai kotimaisia, vaikka niiden kuuluisi olla läheisimpiä ja helpommin saavutettavissa.

Paradoksaalisesti kriitikot saavat näistä elokuvista samanaikaisesti enemmän ja vähemmän. Asetelmaan ei välttämättä ole tulossa mitään muutosta. Olisi vaikea kuvitella tilannetta, jossa kriitikot ylistävät ja hehkuttavat Matti -tyyppistä elokuvaa ja samanaikaisesti kansa kokisi sen omakseen. Molemmat osapuolet sulkeutuvat omiin maailmoihinsa eivätkä koskaan kohtaa. Vastakkainasettelun aika ei ilmeisesti vieläkään ole ohi.

Kinoklubin keskustelun voi kuunnella tästä.

teksti: © 2006 Otto Kylmälä

Seuraa meitä

PINNALLA

Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

LUETUIMMAT – 6KK

ENSI-ILTA

BLU-RAY & STREAM

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202