DocPoint 2016: Objektiivisuus on valhe

| FESTIVAALI

Sonita ja Under the Sun kurkistavat dokumentin lavasteisiin.

julkaistu 2016-01-30 / päivitetty 18.02. klo 18:06

KUVA 2

Under The sun
Under The sun 

KUVA 1

Sonita
Sonita 

“Yhdessä dokumentissa sanottiin, että …” on argumentaatioaloitus, johon suhtaudun pessimistisen säälivästi. Tosin onhan se tavallaan hienoa, että jotkut jaksavat olla riittävän naiveja uskoakseen jokaisen kuvan dokumentista tai virkkeen kirjasta olevan yksiselitteisesti totta.

Iranilainen Rokhsareh Ghaemmagham murtaa suorasukaisin ottein objektiivisen journalismin myyttiä ohjauksessaan Sonita (2015), joka on pinnaltaan mieltä ylentävä tarina pakkoavioliittoja vastaan musiikillisin asein rämpyilevästä Sonita Alizadehista.

Kuvakielellisesti ja tarinallisesti varsin vaatimaton dokumentti muuttuu eettisesti kiehtovaksi tutkielmaksi dokumentaarisen elokuvantekijän ja hänen kohteensa välisestä suhteesta. Ghaemmagham kun luopuu tyystin neutraalin tarkkailijan roolistaan, ja ryhtyy Sonitan rahalliseksi ja henkiseksi sponsoriksi, kun vanhemmat listaavat nuoren naisen vaimopörssiin.

Elokuva herättää kysymyksen vaikuttamisesta. Tekikö Ghaemmagham oikein pelastessaan yhden ihmisen pakkoavioliitolta? Tähän on helppo vastata myöntävästi. Mutta tuliko elokuvantekijänä samalla uhranneeksi suuremman vaikuttamisen mahdollisuuden, kun hän esti vastarintaa tekevän päähenkilönsä joutumisen “perinteiden” uhriksi?

Tekemällä jotain, Ghaemmagham joka tapauksessa osoittaa yksilön vaikutusmahdollisuudet. Jos on tahtoa ja on valmis uhraamaan muutakin kuin Facebook-tykkäyksen vaatiman määrän aikaa ja resursseja, voi aidosti vaikuttaa. Sonita karkasi ja pääsi vapauteen. Nyt hänellä on mahdollisuus haluamaansa tulevaisuuteen.

Aluksi Ghaemmagham kieltää vaikutusmahdollisuutensa juuri dokumentintekijän hatun vuoksi. Hyväntekijäksi ryhdyttyään Ghaemmagham tulee avoimesti käsitelleeksi niitä manipulointikeinoja, jotka jokaisella dokumentintekijällä on käytössään. Sillä kuten muissakin elokuvissa, on myös niin sanotuissa dokumenteissa kokonaiskuva ja näkökulma aina tekijänsä näköinen.

Lavastuksen irvikuvaa esittelee hienovaraisen humoristisesti venäläisen Vitali Manskin elokuva Under the Sun (2015). Pohjois-Korean propagandakoneiston sydämeen sijoittuva dokumentti näyttää, miten luodaan sosialistista realismia. Manskin jippo on paitsi kuvata halutut kohtaukset, niin myös näyttää, mitä tapahtuu ennen ja jälkeen varsinaisen tilanteen.

Under the Sun toimii prosessin tasolla jatkumona Sonitalle, pohtien totuuden ja aitouden illuusioita. Sinällään Korean demokraattinen tasavalta on helppo kohde irvailulle, sillä sen esittämien “tavallisten perheiden” kuvauksia ei kuitenkaan usko kukaan.

Olisi kuitenkin itsepetoksellisen hupsua ajatella, etteikö samankaltainen, vähintään jonkinasteinen lavastamisen olisi arkea myös muunlaisessa dokumentaarisessa kerronnassa.

Manskin suurin saavutus on löytää lavasteiden seasta ihmisiä. Pohjoiskorealaiset nähdään mediassa taajaan passiivisina uhreina. Manskin elokuvan propagandanäyttelijöiden “patrioottisuuden” ja yleisen innostuksen puute kuitenkin kertoo omalta osaltaan heidän suhteestaan vallitsevaan järjestelmään.

Sen sijaan, että Under the Sun olisi kyllästetty vaivihkaa napatuilla otoksilla köyhästä ja rikkinäisestä Pohjois-Koreasta (näitäkin kohtauksia on jokunen), on elokuva paljastavimmillaan näyttäessään uusintaotoksia ja lavasteiden takaista elämää. Ihmisten hymyt, katseet ja haukotukset kertovat oman kauniin surullisen tarinansa.

Teksti: 2016 Jouko Luhtala

Seuraa meitä

PINNALLA

Lily Franky ja Kairi Jyo

Shoplifters - perhesalaisuuksia

| 27.12.

Varasteleva perhe pysyy yhdessä – japanilainen löytöperhedraama rikoksesta ja rakkaudesta kukoistaa kutsuvassa kurjuudessa.

Lue lisää »
Matthias Schoenaerts ja Léa Seydoux

Kursk

| 14.12.

Sukellusveneonnettomuuden uhreja ja omaisia muistavassa tuomionluvussa syytettyinä seisovat sydämettömät sedät.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Dakota Johnson, Anne-Lise Brevers, Mia Goth ja Majon Van der Schot

Suspiria

| 20.11.

Giallon mestariteoksen kuulaaksi kuviteltu oopiumuni pitelee rikkinäistä peiliä menneisyyttään työstävän kansan kasvojen edessä.

Lue lisää »
Matthias Schoenaerts ja Léa Seydoux

Kursk

| 14.12.

Sukellusveneonnettomuuden uhreja ja omaisia muistavassa tuomionluvussa syytettyinä seisovat sydämettömät sedät.

Lue lisää »
Michael B. Jordan ja Sylvester Stallone

Creed II

| 28.11.

Läski tummuu ja sydän turpoaa uuden sukupolven Rocky/Drago-revanssissa isien korkeammaksi kunniaksi.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Saksanhirvet

Kosketuksissa

| DVD | 08.12.

Metafyysinen rakkaustarina teurastamossa ja unissa toisiaan etsivistä sieluista dominoi Berliinin elokuvajuhlia vuonna 2017.

Lue lisää »
Kurt Russell

The Christmas Chronicles

| Netflix | 10.12.

Ho ho ho ja hehkuviiniä pullo! Kurt Russellin valkoparta cowboy-ukki palauttaa uskon jouluun hyperglykeemisessä sesonkiseikkailussa.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202