Cousteaun matkassa

(1956, 1964, 1976)

| ARTIKKELI
  • 4

Jacques-Yves Cousteaulta, merentuntijalta ja -kävijältä, dokumentaristilta ja Ranskan kansallisaarteelta, on julkaistu kaksi dokumenttia kolmen dokumentin paketissa.

julkaistu 2011-12-08 / päivitetty 20.06. klo 19:07

KUVA 3

Elävä meri
Elävä meri 

KUVA 2

Matka maailman ääriin
Matka maailman ääriin 

KUVA 1

Hiljainen maailma
Hiljainen maailma 

Jacques-Yves Cousteaulta, merentuntijalta ja -kävijältä, dokumentaristilta ja Ranskan kansallisaarteelta, on julkaistu kaksi dokumenttia kolmen dokumentin paketissa. Näistä viimeisin Matka maailman ääriin on hänen poikansa Phillippe Cousteaun ohjaama.

1.

Hiljaisen maailman (1956) “outo, lähes tuntematon” maailma on valtameri, jonka elämää siinä lähdetään kartoittamaan. Ote on hyvin ensyklopedinen ja tarinallinen; tutkimusmatkan lisäksi se on kuvaus matkantekijöistä ja matkan arkiaskareista, kovalle pantavasta teknologiasta ja ihmisruumiista, hiljaisesta tiedosta, tutkimusmatkojen historiasta ja menneistä sielunveljistä, voitoista ja vaaroista. Kertojaääni, äänellisen kommunikaation dominantein muoto, näyttää yhdessä kuvien kanssa ne taustarakenteet, jotka useimmiten siivotaan pois.

Tavanomaisen luontodokumentin sijaan Hiljainen maailma onkin dokumentti havainnoivasta ihmisestä yrittämässä ottaa selkoa valtamerestä uusimman teknologian turvin – ja tämä vajavaisuus, heikkous ja nöyrtyminen suuremman edessä, jotenkin tiedostetaan.

Ihminen matkalla “tuntemattomaan” – mikä vaihteeksi on muutakin kuin itsensä löytämisen vertauskuva – on kotikentältä poistuttuaan hengenvaarassa, mutta rankkuuden ylikorostus, jolla liian usein haetaan karheaa uskottavuutta, puuttuu tyystin.

Välillä kohtauksiin koodataan jännitysnäytelmän sävyjä suggestiivisella ääniraidalla, mutta tasapainottavasti samanlaista rekisteripeliä harjoitetaan, kun iloinen, komediallinen musiikki taustoittaa esimerkiksi merenpohjan kasvien “tanssia” tai miehistön mukana kulkevan sympaattisen koiran ilmeitä.

Yksityiskohtana mieleen piirtyvät keltaiset happipullot vasten sinistä merta ja punaiset tupsupipot. Ilme on hyvin distinktiivinen, kuin auteurin puumerkki, joka toistuu läpi tuotannon.

2.

Elävässä meressä (1964), jonkinlaisessa temaattisessa ja terävöityneessä jatko-osassa, ollaan meren sisässä ja meren pohjalla. Tätä elämää tutkivat miehet ovat kuin astronautit avaruudessa, ihmiskeholle todella vieraassa ympäristössä ja rakentamiensa laitteiden, sukellusveneiden ja vedenalaisten tukikohtien ja sukelluspukujen, armoilla.

“Vedenalaisessa kylässä”, joka mahdollistaa merenpohjan turvallisen tutkimisen, he viettävätkin melkeinpä normaalia elämää: tavallisen ruokapöydän ääressä itse herra Cousteau piirtää vihkoon tilanteen avaavan piirroksen, kartan siitä, missä he ovat ja missä he tulevat olemaan.

Tämä on hyvä esimerkki dokumentin elokuvallisesta tyylistä ja toisaalta sen suoraselkäisistä eettisistä vedoista. Eihän tämä esitys ole suunnattu pöydän muille miehille vaan katsojalle, he jo tietävät kaiken mitä siinä sanotaan, toteaa kertoja Cousteaun poistuttua, miesten jatkaessa tupakointia viinipullo edessään.

Dokumentin metodi on samanlainen kuin Hiljaisessa maailmassa, mutta kuvat on otettu korostetummin veden sisältä. Maan pinnalle ei astuta lainkaan; jalankärki koskettaa vain meren pohjaa tai ihmisen sinne tuomien tutkimustilojen lattioita.

Heti ensisekunneilta katsoja pudotetaan ovelasti tutkijan asemaan. Tälle näytetään kaikki lopputuotetta – kauniita kuvia – edeltävä valmistelu: hapesta on huolehdittava, ruokahuollosta on huolehdittava, paineista on huolehdittava, sukelluslaitteiden kunnosta on huolehdittava…

Ellei meressä riittäisi ihmeteltävää, pakokauhuksi kehittyvä ahdistus iskisi; dokumentin alkuperäinen nimi kertookin maailmasta ilman aurinkoa. Kontekstista irtiruuvattuna ja vielä metaforana luettuna sen voi ymmärtää negatiivisena heittona, mutta kyllä elämä on rikasta ja uskomatonta risukasassakin, paljastuu.

Pitää vain uskaltautua katsomaan.

3.

Otteeltaan kahta aiempaa pohdiskelevammassa ja filosofisemmassa Matkassa maailman ääriin (1976) määräävä elementti on jälleen vesi, mutta nyt myös aineen toisessa muodossa. Ollaan Antarktiksella ja jäämerellä katsomassa varomatonta matkamiestä uhkaavia jäävuoria, saalistavia harmaahylkeitä, ryhävalaita ja pingviinejä, joiden yhdyskunnat kansoittavat rantoja.

Luonnon esteettisen arvon, jota joku voi sen ihmiskeskeisyyden vuoksi pitää pinnallisena, lisäksi dokumentista välittyy eetos luomakunnan oikeudesta elää lajityypillistä eloaan ilman ihmisen usein tarpeetonta ja vahingoittavaa väliintuloa.

Etenkin valaiden ahdinkoon otetaan kiivaasti kantaa: kauniita ja viisaita jättiläisiä teurastetaan häpeällisesti, häpeämättä mutta molemmat eläinlajit häpäisten. Miesten kokoama valaan luuranko onkin kolmekymmentä metriä pitkä muistomerkki ihmisen järjettömyydelle.

Matkan aikana on paljon jään aiheuttamia ongelmia, raporttina dokumentti on lokikirjamainen selonteko yrityksestä saavuttaa maailman kolkka, joka on vaikeapääsyinen kuin aiemmin kolutut valtamerten pohjat. Matka kulminoituu sukellukseen jäävuoren sydämeen, joka on kaunis kuin jäinen temppeli, pelottava kuin jäinen hautakammio.

Mutta yhtä lailla tämäkin matka on vain pintaraapaisu: nähtävää on. Tai ekologista näkökulmaa komppaavaksi cousteulaiseksi maksiimiksi muotoiltuna: nähtävä on, ennen kuin me ne tuhoamme – omaa lyhytnäköisyyttämme.

DVD: Elokuvan suomalaisen laitoksen on julkaissut Atlantic Film (vko 48/2011). Kolmen levyn laitos “Cousteau Collection” sisältää dokumentit Hiljainen maailma, Elävä meri ja Matka maailman ääriin.

Hiljainen maailma (1956): Täysikuva, mono englanti/ranska, ei lisämateriaalia. Katso pakkaamattomat kuvakaappaukset: kuva 1, kuva 2, kuva 3, kuva 4 ja kuva 5.

Elävä meri (1964): Täysikuva, mono englanti/ranska, ei lisämateriaalia. Katso pakkaamattomat kuvakaappaukset: kuva 1, kuva 2, kuva 3, kuva 4 ja kuva 5.

Matka maailman ääriin (1976): Täysikuva, mono englanti/ranska, ei lisämateriaalia. Katso pakkaamattomat kuvakaappaukset: kuva 1, kuva 2, kuva 3, kuva 4 ja kuva 5.

Teksti: © 2011 Jaakko Kuitunen

Seuraa meitä

PINNALLA

Laura Birn ja Tommi Korpela

Tyhjiö

| DVD | 01.02.

Tyhjiö on hilpeä viilto nykypäivän suomalaisen viihdekulttuurieliitin kantapäihin.

Lue lisää »
Satu Silvo on Lumikungatar

Lumikuningatar

| DVD | 08.12.

Päivi Hartzell sovitti Hans Christian Andersenin sadusta tarinan, joka näkee lapsuuden liikkeenä.

Lue lisää »
KiKi Layne ja Stephan James

If Beale Street Could Talk

| 13.02.

Harlemin runollisessa sielunmessussa rakkaus ei suojele rakenteelliselta rasismilta.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

LUETUIMMAT – 6KK

ENSI-ILTA

BLU-RAY & STREAM

TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Samu Oksanen, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer.fi 1999–2019
ISSN 1798-7202