Artisokka Film Festival 2012

(2012)

| FESTIVAALI

Monet kevään odotetuimmista elokuvista ennakkoon näyttänyt nelipäiväinen tapahtuma lähes kaksinkertaisti kävijämääränsä.

julkaistu 2012-04-13 / päivitetty 25.06. klo 16:04

KUVA 4

Kyss mig
Kyss mig 

KUVA 3

Circumstance
Circumstance 

KUVA 2

Jane Eyre
Jane Eyre 

KUVA 1

A Dangerous Method
A Dangerous Method 

Kävijämääränsä liki kaksinkertaistanut Artisokka-festivaali järjestettiin Helsingissä 29. maaliskuuta – 1. huhtikuuta. Vuodesta 2001 alkaen Rakkautta & Anarkiaa –festivaalin pikkusisko on keskittynyt naisiin ja vain naisiin.

Festivaalin suosituimpiin elokuviin kuuluivat tapahtuman avannut henkilökuva Rouva Presidentti, Andrea Arnoldin Humiseva Harju ja Lynne Ramsayn Poikani Kevin. Harvinaisuuksia festivaaliyleisö ei siis selvästikään ollut metsästämässä, sillä kolmikon kaikki palaset ovat nähtävissä teattereissa huhtikuun aikana.

Festivaalien yllä riehui kielletyn ja menetetyn rakkauden uhkaava myrsky. Tämä oli jossain määrin keskeinen teema jokaisessa näkemässäni elokuvussa. Monet festivaalin nimekkäimmistä töistä jätin väliin. Osin syytän aikataulua, osin elokuvien ensi-iltapäivien läheisyyttä. Ehkä osin tästä johtuen tarjonta jäi kohtalaisen vaisuksi.

Jälkiviisaana olisi ollut hienoa joko aloittaa tai lopettaa festivaali epätasaisen uran tehneen Luc Bessonin osin moititulla, osin kehutulla The Ladylla. Kotiarestiin suljetun vastarintasymbolin Aung San Suu Kuyin tarina nousi viikonloppuna erityisen ajankohtaiseksi, kun rouva nousi pitkään jatkuneen sorron jälkeen Myanmarin parlamenttiin.

Politiikan sijaan Kyss Mig kehystää kielletyn rakkauden ruotsalaisella hyvinvointivaltiolla. Rutiinimaisella ammattitaidolla kuvattu ihmissuhdesotku käsittelee kipeitä aiheita lepsun mitäänsanomattomasti. Tarinallaan ja kepeydellään Alexandra-Therese Keiningin ohjaus tuo mieleen muutaman vuoden takaisen jenkkiromcomin Amor Yllättää.

Viikonlopun pettymyksen leiman saa kylkeensä David Cronenbergin puhelias A Dangerous Method. Ihmisten konepellin alle taajaan kurkistava Cronenberg luottaa tuoreimmassaan sanan voimaan: merkittäviä pätkiä elokuvan ihmissuhteista käydään läpi kirjeitä lukemalla. Vahvat roolisuoritukset jäävät ilman apua konfliktiköyhän tarinan ja pinnallisten ihmiskuvausten puristuksessa.

Iranialais-Amerikkalaisen Maryam Keshavarzin kriittinen Circumstance on kiehtova, joskin hieman nähdyn oloinen kuvaus nykypäivän iranilaisnuorison hiljaisesta kapinasta vanhempiaan vastaan. Vapaalla tyylittelyllä kuviinsa puhtia puhaltava Keshavarz onnistuu tavoitteessaan: Iran näyttäytyy jälleen kerran ahdistuneisuuteensa tukehtuvalta epäonnistuneelta valtiolta.

Lukemattomia kertoja niin valkokankaalle kuin tv-ruudulle sovitettu klassikkoromaani Jane Eyre on jälleen saanut uuden tulkinnan. Ei nimeä –ohjaajan Cary Fukunagan versiointi on niin hyvässä kuin ennen muuta pahassa perinnetietoinen pukudraama. Teemat ovat vanhat tutut. Sukupuoliroolit, yhteiskuntaluokat ja sorrettu rakkaus ovat siis jälleen tapetilla. Alun lupaavan rohkeasta kuvakielestä huolimatta Fukunaga ei onnistu tarjoamaan mitään ihmeellistä väsyneeseen konseptiin.

Festivaalini päättänyt, hieman yllättäen Suomessa ilman teatteriensi-iltaa jäävä Young Adult oli kattaukseni maukkainta antia. Jason Reitmanin tutkielma pitkäksi venyneestä nuoruudesta ja menneisyyteen ripustautumisesta tasapainoilee oivasti draaman ja mustan komedian välimaastossa. Monilla mainioilla huomioilla päällystetty paluu kotikonnuille koskettaa ja naurattaa sopivassa suhteessa.

Teksti 2012 Jouko Luhtala

Seuraa meitä

PINNALLA

Mad Max: Fury Road: Charlize Theron

Vuoden parhaat elokuvat 2015

Filmgoer.fi | ELOKUVAVUOSI | 09.02.

Listasimme elokuvavuoden parhaita. Kärjessä mm. Inside Out, It Follows, Mad Max: Fury Road ja The Revenant.

Lue lisää »
Leonardo DiCaprio on Hugh Glass

The Revenant

Jussi Toivola | 25.01.

Alejandro González Iñárritun majesteettinen Western-eepos on mestarillinen osoitus lännenelokuvan ravisuttavasta voimasta.

Lue lisää »
Sonita

DocPoint 2016: Objektiivisuus on valhe

Jouko Luhtala | FESTIVAALI | 30.01.

Sonita ja Under the Sun kurkistavat dokumentin lavasteisiin.

Lue lisää »

ENSI-ILTA – LUETUIMMAT

Leonardo DiCaprio on Hugh Glass

The Revenant

Jussi Toivola | 25.01.

Alejandro González Iñárritun majesteettinen Western-eepos on mestarillinen osoitus lännenelokuvan ravisuttavasta voimasta.

Lue lisää »
Kurt Russell on John Ruth

The Hateful Eight

Jussi Toivola | 14.01.

Tarantinon komea länkkärinäytelmä on kaatua liialliseen tarantinomaisuuteen.

Lue lisää »
Michael Fassbender ja Marion Cotillard

Macbeth

Jouko Luhtala | 22.12.

Macbethissa visuaalisesti lumoavat kuvat kohtaavat ihmisen mustan sielun.

Lue lisää »

DVD & BLU-RAY – LUETUIMMAT

Tommi Korpela

Häiriötekijä

Aleksi Salonen | Blu-ray | 12.01.

Häiriötekijä on suomalaisen mustan komedian niljakkaankiiltävä helmi.

Lue lisää »
Jake Gyllenhaal

Southpaw

Kreeta Korhola | Blu-ray | 12.01.

Mikään genrekliseiden täystyrmäys perinteinen urheiluelokuva ei ole, mutta Jake Gyllenhaal loistaa yhdessä uransa parhaista roolitöistä…

Lue lisää »
Matt Damon

Yksin Marsissa

Aleksi Salonen | Blu-ray | 04.02.

Ridley Scottin huono avaruuskomedia ylistää tiedettä ja idiotismia käsikirjoittamisessa.

Lue lisää »

KOMMENTOI

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

Seuraa meitä

Seuraa Filmgoeria Facebookissa
Seuraa Filmgoeria Twitterissä
Tilaa Filmgoerin sisältö RSS-syötteenä
Tsekkaa myös toimituksen leikekirja
Filmgoer Youtubessa
TELEVISIOSSA KE 20.5 KLO 21.00 TV5

Turvatalo

Denzel Washington ja Ryan Reynolds pääsevät tositoimiin addiktoivan viihdyttävässä ClA-jännärissä.

PARASTA JUURI NYT


Filmgoer

Filmgoer on elokuvaan ja televisioon keskittynyt riippumaton verkkojulkaisu. Arvioimme ensi-iltoja ja muita ajankohtaisia elokuvia sekä käymme festivaaleillla Sodankylästä Helsinkiin.

PÄÄTOIMITTAJA
Aleksi Salonen

TOIMITUS
Kreeta Korhola, Jouko Luhtala, Marjo Eskola, Jussi Toivola, Markku Ylipalo

SEURAA MEITÄ

Filmgoer RY 1999–2016
ISSN 1798-7202