Ronin
(1998)
John Frankenheimerillä on aina ollut trilleriosaajan maine. The
Manchurian Candidate (1962) on ollut hänen ansionaan jo kauan. Sen
jälkeen jo yli 70-vuotias ohjaaja on tehnyt muitakin laatuelokuvia,
mutta viime vuosina listaan on kertynyt joitakin hieman mitään sanomattomiakin
teoksia, kuten Reindeer Games
- Pelin henki (2000) ja The Island of Dr. Moreau (1996). Näiden
välissä on kuitenkin ilmestynyt Ronin (1998, USA, Iso-Britania),
joka on jälleen Frankenheimerin omalla tasolla. Elokuva on kuvattu
aidoilla paikoilla mm. Pariisissa ja Nizzassa, jotka antavat hyvin
eurooppalaisen tunnelman elokuvalle, ja vie sen myös hieman kauemmaksi
Amerikkalaisesta valtavirrasta. Vaikka Ronin kertookin pätevästi
tyhjiöstä, jonka kylmän sodan päättyminen on luonut tiettyjen ihmisten
elämään, se ei kuitenkaan ole poliittisesti kantaa ottava elokuva.
Ronin kuvaa enemmänkin ihmisiä, jotka ovat menettäneet kylmän sodan
aikaiset isäntänsä ja huomaavat nyt olevansa vailla tarkoitusta.
Isännättömyydestä ja häpeästä Ronin saa nimensäkin. Feodaaliaikaisen
japanilaisen myytin mukaan Ronin oli samurai, jonka isäntä oli saanut
surmansa. Vailla isäntiä, nämä kunniattomat samurait liikkuivat
ympäri maata tehden mitä tahansa heidän taidoilleen sopivaa työtä,
muuttuen palkkasotilaiksi ja murhaajiksi. Tämä tarina sopii siis
elokuvan päähenkilöihin myös hyvin. IRA on palkannut monikansallisen
ryhmän varastamaan heille tärkeän salkun: ryhmässä on Sam (Robert
De Niro), joka on ilmeisesti vanha CIA-agentti, toinen amerikkalainen
Larry (Skip Sudduth), joka hallitsee autot, ranskalainen Vincent
(Jean Reno), joka tuntee kaupungit, saksalainen Gregor (Stellan
Skårsgard), joka on velho tietokoneiden kanssa ja viimeisenä, muttei
vähäisimpänä Spence (Sean Bean), joka on armeijan miehiä. Heitä
johtaa Deidre (Natacha McElhone), joka on myös ryhmän linkki IRA:han.
Nyt kuusikko alkaa huolellisesti suunnittelemaan operaation toteutusta,
mutta taaskin homma on helpommin sanottu kuin tehty. Lisäksi Samin
kyselyistä huolimatta Deidre ei suostu paljastamaan mitä salkku
sisältää. Pian ryhmä joutuu huomaamaan, että he eivät ole ainoita,
jotka halajavat salkun sisältöä.
Kuten sanottu, Frankenheimer vie kuvausporukan kauas Los Angelesin
aurinkoisista maisemista, ja se yksin tekee elokuvalle paljon. Taas
kerran Frankenheimer on luonut trillerille sellaiset visuaaliset
puitteet, että voit melkeinpä aistia Nizzan ja Pariisin sivukujien
kosteuden ja kulmakapakoiden tunkkaisuuden. Suurin osa tapahtumista
ottaa paikkansa yöllä tai illan hämärässä, joka lisää vanhojen kaupunginosien
mystistä tunnelmaa entisestään. Tapahtumapaikoista ja tarinasta
saamme kiittää Zeik´iä ja Richard Weisziä (ja "salaista yhtiökumppania"
David Mametia), jotka ovat luoneet periaatteessa hienon kässärin.
Hienon siinä mielessä, että dialogi ja hahmojen väliset suhteet
muotoutuvat elokuvan kantavaksi voimaksi loppua kohden mentäessä,
mutta toisaalta elokuvan juoni harhailee jossain määrin.
Joidenkin on ollut vaikea saada selville mikä Roninin juoni loppujen
lopuksi edes on. Se ei osaa päättää keskittyykö se harhailevan salkun
varastamiseen, vai henkilöhahmojen välisiin ristiriitoihin. Kun
elokuvan katsoo useamman kerran, tarina tulee kyllä hyvin selväksi,
ja periaatteessa juonikin selviää yhtä helposti. Mielestäni Vincentin
sanat elokuvan lopulla kertovat tästä hyvin: "No questions, no answers.
That´s the bussiness we´re in." Hienosti kirjoitettuja henkilöhahmoja
tukee läpi elokuvan keskitasoa parempi näyttelijätyö. DeNiro on
jälleen voimissaan amerikkalaisena ex-CIA-agenttina ja Jean Reno
antaa elokuvan hienoimman ja inhimillisimmän roolisuorituksen. Renolla
on ollut ennenkin taipumus varastaa kohtaus kohtauksen jälkeen,
melkeinpä sama kenen kanssa hän näyttelee. Muutkin näyttelijät tekevät
hyvää työtä, mutta jäävät loppua kohti mentäessä väkisinkin näiden
kahden jalkoihin, ihan jo screen-ajankin takia.
Vaikka tarinan seuraaminen saattaakin olla toisille aikamoista
rautalangan vääntöä, Ronin ei jää pelkästään trilleri-tasolle. Muutamat
vauhdikkaat toimintakohtaukset tuovat ryminää screenille siinä määrin,
että elokuvaa voi halutessaan kutsua toimintaelokuvaksi. Näihin
kohtauksiin lukeutuu mielestäni elokuvahistorian näyttävin ja vauhdikkain
takaa-ajo kohtaus (vaikka en itse välitäkään suuremmin takaa-ajo
kohtauksista), jossa De Niro ja kumppanit kaahaavat henkilöautoilla
Pariisin ahtailla sivukujilla ja alikulkutunneleissa. Ryminän ja
jännityksen lisäksi Frankenheimerin hahmot toimivat niin hyvin,
että loppujen lopuksi pari niistä jää mieleen jopa liikuttavina,
vaikka heidän moraalikäsitykset ovatkin jälleen hieman elokuvamaisia.
Kaikki elementit yhdistettynä Ronin luo katsojalle sellaisen trilleri-viihde-paketin,
ettei sellaisia tule Suomen televisiosta joka päivä. Jos tunnustat
olevasi tällaisten elokuvien ystävä, kannattaa ehdottomasti varata
paikka sohvalta, kasata roskaruokaa syliin ja liimata kaukosäädin
toiseen käteen.
teksti: © 2001 Antti Honkala

|