Fantasia
(1940)
Kahden täyspitkän lastenelokuvan, Lumikin ja Pinocchion,
jälkeen Walt Disney halusi tehdä jotain aikuismaisempaa
päästäkseen irti häneen iskostuneen lastenelokuvantekijän
leimasta. Tuloksena oli Fantasia (Fantasia, 1940 USA), liki kaksituntinen
matkaopas klassisen musiikin maailmaan, teos, jossa musiikki ja
piirretty elokuva kulkevat käsi kädessä toisiaan
täydentäen. Idea elokuvasta oli muhinut Disneyn mielessä
jo kauan, mutta lopullinen lähtölaukaus tapahtui kokeellisen
Noidan oppipojan myötä. Kaikki yhtiössä eivät
suinkaan olleet innostuneita Waltin ideasta, sillä Noidan oppipojan
kustannukset olivat moninkertaiset vastaavan mittaisiin, tavallisiin
piirrettyihin verrattuna. Walt piti kuitenkin päänsä,
joten edessä oli sopivan musiikin etsintä.
Hänen lisäkseen tehtävään osallistui kaksi
musiikin ammattilaista: musiikkitieteilijä Deems Taylor, joka
toimii elokuvassa välijuontajana, sekä Leopold Stokowski,
The Philadelphia Orchestran kuuluisa kapellimestari, joka oli osallistunut
jo Noidan oppipojan tekemiseen. Mainittakoon, että yhtenä
vaihtoehtona elokuvaan oli myös Jean Sibeliuksen Tuonelan joutsen.
Lopullinen elokuva koostuu seitsemästä jaksosta, jotka
ovat tässä luetteloitu esittämisjärjestyksessä.
1. Johann Sebastian Bach: Toccata ja fuuga, d-molli. Erilaisia
valoilmiöitä, jotka toimivat johdatteluna elokuvaan. 2.
Pjotr Tsaikovski: Pähkinänsärkijä. Elämää
öisessä luonnossa; keijukaisia, kaloja, tanssivia sieniä
ja kukkia. 3. Paul Dukas: Noidan oppipoika. Elokuvan kuuluisin
jakso, jossa Mikki Hiiren esittämä oppipoika saa katastrofin
aikaiseksi käyttäessään isäntänsä
taikavoimia. 4. Igor Stravinsky: Kevätuhri. Kuvaus elämän
kehittymisestä maapallollamme aina aikojen alusta dinosaurusten
tuhoon saakka. 5. Ludwig van Beethoven: Pastoraalisinfonia.
Kreikkalaista mytologiaa kentaureineen ja pegasoksineen. 6. Amilcare
Ponchielli: Tuntien tanssi. Baletti, jossa strutsit, norsut,
virtahevot ja krokotiilit äityvät hurjaan menoon venetsialaisessa
palatsissa ja sen puutarhassa. 7. Modest Musorgski: Yö autiolla
vuorella / Franz Schubert: Ave Maria. Kaksiosainen teos,
jossa vastakkain ovat hyvä ja paha, pyhä ja epäpyhä.
Fantasia on nautittavaa katsottavaa sellaisellekin henkilölle,
joka ei liiemmin piittaa klassisesta musiikista. Toimivasta kokonaisuudesta
huolimatta elokuvalla on heikotkin kohtansa: kaksi ensimmäistä
jaksoa ovat kyllä kauniita, mutta muuten varsin mitäänsanomattomia.
Pastoraalisinfonia puolestaan sortuu liialliseen imelyyteen ollen
ainoastaan ällöttävän vastenmielinen. Kolme
jaksoa nousee kirkkaasti yli muiden: Noidan oppipoika, Tuntien tanssi
(elokuvan ehdottomasti hauskin jakso erinomaisesti piirrettyine
eläinhahmoineen) sekäviimeinen jakso, jossa varsinkin
pahuuden ruumiillistuma, Chernobog-demoni, on hätkähdyttävä.
Toisten lähteiden mukaan Disney käytti sen hahmotuksessa
apuna vanhaa kauhumaestro Bela Lugosia (Dracula).
Disneyllä oli mahtipontisia suunnitelmia elokuvansa suhteen:
sitä tulisi esittää ainoastaan elokuvateattereissa,
joissa olisi varta vasten rakennettu Fantasia Sound -äänentoisto.
Lisäksi se olisi "ajaton elokuva", jonka jaksot ja
musiikkiteokset vaihtuisivat tietyin väliajoin. Tämä
olisi kuitenkin syönyt yhtiön voimavaroja liikaa, joten
suunnitelmasta luovuttiin.
Fantasia ei menestynyt odotetunlaisesti, osittain maksavan yleisön
ja kriitikoiden vierastaessa sitä ja osittain Euroopassa riehuvan
sodan vuoksi, joka leikkasi liki puolet pääsylipputuloista.
Pitkään näyttikin siltä, että
Fantasia vaipuu unohduksiin vuosien vähättelyn ja aliarvioimisen
seurauksena, mutta 1960 -luvun hippisukupolven löytäessä
sen omakseen, alkoi arvostuskin kasvaa. Uuden tulonsa Fantasia koki
1990 -luvulla, jolloin se taitavan markkinoinnin ansiosta löysi
tiensä yhä useampaan kotiin ja saavutti näin viimein
sen aseman, joka sille olisi pitänyt antaa jo puoli vuosisataa
aiemmin. Ja nyt, DVD:n aikakaudella, Fantasia näyttää
ja kuulostaa upeammalta kuin koskaan.
Fantasian kuvasuhde on 1.33:1. Kuvan laatu on hyvä, joskin
lievää rakeisuutta on havaittavissa. Ääniraitoja
on viisi: alkuperäisääni (englanti) on 5.0 Dolby
Digital, neljä muuta (suomi, ruotsi, tanska, norja) puolestaan
2.0 Dolby Digital. Dubbauksesta ei ole juurikaan hyötyä
ja muutenkin elokuva kannattaa kuunnella hienolla alkuperäisraidalla.
Muista Disney-klassikoista poiketen ekstrat ovat vähäisiä.
Ainoana löytyy Claude Debussyn Clair de Lune, lopullisesta
elokuvasta poisleikattu jakso.
Fantasia on hyvä elokuva, jota ei kuitenkaan voi varauksetta
suositella perheen pienimmille, heille se voi olla liian vaikeasti
lähestyttävä. Mutta kaikkien, jotka vähänkään
tuntevat vetoa joko klassiseen musiikkiin, animaatioon tai Disney-elokuviin
ylipäänsä, kannattaa tutustua tähän elokuvaklassikkoon.
teksti: ©
2003 Kari Glödstaf

|