The
Blair Witch Project (1999)
Painajainen isolla P:llä tarkoittaa sitä, että katsoja tosissaan
pelkää ja hikoilee, eikä naura onnettomalle menolle. Pelästyttely
elokuvan aikana, kuten Screamissa
ja Tiedän Mitä Teit Viime Kesissä ei mielestäni ole aitoa kauhuelokuvaa,
eikä oikeastaan myöskään jännäriä. Kunnon kauhu -elokuva vaatii
todentuntuisen juonen, mutta hiukan myös mystiikkaa. Pääasia on
se, ettei elokuvan missään vaiheessa mennä liian lisuuksiin. Eli
katsojaa ei saa turhauttaa koukkuveitsi-murhaajilla, jotka takaa-ajavat
kirkuvaa ja taaksepäin vilkuilevaa tyttöä. Tällainen "kauhu" ei
ole kiinnostava, vaikkakin se onkin tuonut kahisevaa tuottajien
taskuihin. Kyseisten elokuvien näyttelijöitä ei kuitenkaan arvosteta,
jolleivat he ole olleet jotenkin poikkeavia.
The Blair Witch Project (1999 USA) rikkoo elokuvana Hollywoodin
lakeja ja kyseenalaistaa elokuvanteon perussääntöjä. Aina ei tarvitse
olla rahaa, kun rupeaa tekemään elokuvaa, josta vielä pitäisi tulla
menestys. Rahan voi korvata hyvinkin viisauksilla ja järkevillä
nikseillä, jolloin juoni paranee huomattavasti. Ja tämä juoni taas
on se jalansija elokuvalle. Kuvauksessa ei tarvitse olla huippulaitteita,
joilla sitten tehosteita ja yms. efektejä voisi viljellä pitkin
filminauhaa, ei. Tässäkin tilanteessa tehosteet korvaa todentuntuinen
näyttelijäkaarti ja hyvä juoni. BWP, jonka kuvaus oli tehty suoraan
8-millisellä ja tavallisella kotikameralla oli silti hieno saavutus.
Harvoin kukaan jaksaa keksiä mitään hyvää kuvaajan liiallisesta
heilumisesta.
BWP:ssa oli keksitty ratkaisu kuvauslaitteiden minimoinnille ja
vaikka laatu kärsikin siinä suhteessa oli tulos silti hyvä. Ohjaajat
Daniel Myrick ja Eduardo Sánchez keräsivät näyttelijät yhteen (kaikki
kolme) ja lähettivät heidät metsään. Kamerat mukaan ja päivittäin
käskyjä siitä miten piti edetä, jotta elokuva valmistuisi ohjaajien
mukaan. Itse juonikin on lähes samanlainen paitsi, että siinä Heather,
Joshua ja Mike (näyttelevät itse) lähtevät metsään tutkimaan ja
tekemään dokkaria Blairin noidasta. Juttu etenee ja kolmikko eksyy
metsään. Samalla, kun he yrittävät päästä ulos metsästä alkaa öisin
metsästä kuulua kummia kikatuksia. Kolmikon välit kiristyvät päivien
kuluessa ja samanlaisten puiden seisoessa heidän ympärillään.
Elokuva päättyy yht`äkkiä ja se jättää jutun auki. Joten kakkososan
tekeminen olikin selkeä ratkaisu. Vaikka itse sitä en suuremmin
odota, tietää kuitenkin sen tason mitä jatkikset ovat (aina). BWP
on uudenlainen elokuva, jossa dokumenttimaisuus tekee koko jutusta
vakavamman ja pelottavamman. Lisäksi on hieno asia, että ohjaajat
Myrick ja Sánchez ovat jaksaneet pitää Blairin noidan piilossa.
Siis se, joka pelottelee pysyy myös tuntemattomana. Melkein pahinta
mitä voi tehdä on juuri kertoa katsojalle sen "Kuka murhasi tohtori
Sinisen?". Salaisuus, jota verhoaa tietämättömyys on se, jolla kauhuleffoista
tehdään hyviä.
teksti: ©
2000 Raimo Miettinen

|